מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החלום של רוזליה התגשם

רוזליה ויותם
רוזליה ומשפחתה

הוריי, רחל ומיכאל ברף, שהיו ניצולי שואה בצעירותם היו

בתנועה הציונית בשם קורדניה.
בסוף שנת 1945 שהמפלגה הקומוניסטית עלתה לשלטון נאסר על היהודים להיות חברים בתנועות ציוניות. נולדתי בשנת 1946 ברומניה בעיר בוטושאן בחבל מולדובה. כאשר הייתי בגיל 5 חודשים עברנו לבוקרשט. וכל חלומנו היה להגיע לארץ ישראל. השמועה שאפשר לעבור את הגבול עם מבריחים תמורת תשלום הופצה בבתי כנסת. מי שרצה יצר קשר עם המבריחים. הברחת הגבול נעשתה דרך הונגריה ודרך סרביה על מנת להגיע לאוסטריה שם שלטו האמריקאים ומשם לארץ ישראל.
בשנת 1947 משפחתו של אבי אשר החליטה שהם רוצים להגיע לישראל ושמעו את השמועה יצרו את הקשר עם המבריחים תמורת תשלום. המבריחים לקחו אותנו אבי, אמי ואותי לגבול רומניה הונגריה לעיר טימישוארה.
תחנת הרכבת

תחנת הרכבת

כאשר הגענו המבריחים אמרו שמי שיש לו ילדים קטנים צריך להשקות אותם עם משקה מסוים אותו נתנו. הם טענו שיש צורך לעשות זאת כדי  שהילדים ישנו בעת שכלבי משמר הגבול ינבחו על מנת שלא יעירו אותם ושהילדים לא ייבהלו ויבכו. הייתה שמועה שהיו ילדים שנפגעו מהשתייה. הוריי סרבו להשקות אותי במשקה והתבקשנו לחזור. חזרנו חזרה לבוקרשט. למדתי בבית הספר העממי ברומניה עד כיתה ו'.

אמי, אחי ואני

אמי, אחי ואני

משפחת אבי כן עברה את הגבולות ונסעה לקנדה. ב-1958 הורשנו לצאת מרומניה שהייתה תחת משטר קומוניסטי ואז נודע לנו שאנו נקנינו במחיר פריט. לכל אדם היה מחיר שונה לפי גיל השכלה ומקצוע. את התשלום שילמו הארגון היהודי אמריקאי ג'וינט שנתנו לנו גם כסף בשביל מסמכים. ביציאתנו מרומניה היינו צריכים לחתום על כך שכל רכושנו יינתן כתרומה למפלגה הקומוניסטית. יצאנו מרומניה ללא דרכונים וויתור על אזרחות רומנית לעולם.

הגבול

הגבול

ביציאתנו מרומניה עברנו דרך הונגריה ושנה לפני כן הייתה בהונגריה מהפכה נגד המשטר הקומוניסטי. ואז כוחות הצבא האדום נכנסו להונגריה טבחו בעם ההונגרי והכניעו אותם. כאשר עברנו עם הרכבת בהונגריה ראינו את כל ההרס של המדינה היפה הזו. בעיקר ראינו את ההרס בתחנת הרכבת קלטי שהייתה שרופה. באמצע הנסיעה עלו לרכבת  כוחות משטרה שדיברו רומנית ואנו היינו מאוד מאוד מפוחדים שאם נספר את מה שראינו הם יתפסו אותנו ויחזירו אותנו לרומניה. כאשר הגענו לגבול הונגריה אוסטריה עצרה הרכבת, החליפו קטר ואז אחרי נסיעה של כמה מאות מטרים עלו חיילים ישראלים עם דגל ישראל ואמרו לנו: "יהודים אתם חופשיים, אל תפחדו אתם חופשיים ומותר לכם לספר את מה שראיתם והם לא יפגעו בכם ולא יחזירו אתכם לרומניה".

נשארנו באוסטריה שבועיים בשהותנו באוסטריה הגיעו כל מיני ארגונים שניסו לשכנע אותנו לנסוע במקום לארץ ישראל למדינות אמריקה הצפונית וסקנדינביה. היו גם ארגונים שניסו לשכנע אותנו להישאר באוסטריה ובאירופה בכלל. בערך כמאה אנשים כולם זוגות צעירים עם ילדים עלו לישראל ולא השתכנעו ליסוע למדינות האחרות. המשכנו בנסיעה ברכבת לעיר רומא שבאיטליה. נשארנו שבוע ברומא ונסענו לעיר נאפולי ושם חיכינו שלושה  שבועות לאוניה שתגיע. אז הגיעה האוניה "תיאודור הרצל".
אוניית תיאודור הרצל

אוניית תיאודור הרצל

האוניה הייתה מאוד מפוארת שנבנתה בתחילת 1957 ושממשלת גרמניה תחת ראש הממשלה אדנאור נתנה לישראל במתנה בסוף אותה שנה. היינו בתא מאוד מפואר לארבעה אנשים ושם היה שתי מיטות ומיטת קומתיים. במיטת הקומתיים ישנתי למעלה ולמטה ישן אחי.

תמונה 1
 אנו שחיינו ברומניה במחסור ועוני ופחד והגענו למקום מפואר כמו זה היינו בהלם. ברומניה שנתנו מזון בתלושים הגענו למקום שבו נתנו להיכנס לחדר האוכל באופן חופשי. בספינה הייתה שמחה גדולה. את יום הכיפורים של 1958 חגגנו באוניה. ואחרי 4 ימים הגענו לנמל חיפה והפנו אותנו לעיר החדשה שרק נבנתה נצרת עילית. גרנו שבועיים בנצרת עילית ונסענו לקריית שמונה שם גרה המשפחה של אבי. נשארנו בקרית שמונה  כשבוע ושמעתי בפעם הראשונה את המילה "פדאיונים" (מחבלים) על גבול לבנון.
כעבור זמן מה עברנו להתגורר עם הורי אמי ביפו ולמדתי בבית ספר אילת עד כיתה ח'. אחר כך עברתי לקיבוץ גבעת חיים- איחוד ולמדתי שם עד סוף כיתה י'.  בזמן זה הוריי עברו לקריית אתא. נישאתי לבעלי בן-ציון משה שהיה איש קבע ונדדתי איתו לכל בסיסי חיל האוויר שבהם היה צריך להתגורר.
בזמן זה נולדו לי שני ילדים נאוה ואריק. בשנת 2004 נולד לי בלונדון נכדי הראשון יותם מבני ופגשתי את יותם רק שלושה חודשים אחרי לידתו בגיל שנה עלה לארץ. בשנת 2005 נולדה לי נכדה שנייה רומי אותה פגשתי רק שנה אחרי לידתה כאשר עלתה מרוסיה. בשנת 2006 נולד לי נכדי השלישי והאחרון איתי שנולד בתל אביב אחיו הקטן של יותם.
תשע"ו

מילון

ג'וינט
ארגון היהודי ההומניטארי הגדול בעולם. הג'וינט הינו ארגון א-פוליטי, ללא מטרות רווח, אשר הוקם כדי לעזור ליהודים ולקהילות יהודיות ברחבי העולם, בעיקר בעתות חירום או משבר

פדאיונים
כינוי משותף לקבוצות שונות, לא בהכרח קשורות זו בזו, של מחבלים ערבים שהופעלו בידי גורמים ממלכתיים במדינות ערב והסתננו לישראל למטרות טרור וגרילה החל מאמצע שנות החמישים ועד שהוחלפו בארגוני הטרור הפלסטיניים באמצע שנות השישים

ציטוטים

”"יהודים אתם חופשיים, אל תפחדו אתם חופשיים ומותר לכם לספר את מה שראיתם .."“

הקשר הרב דורי