מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החלום לשרוד ולהגיע לארץ ישראל , נתן לנו תקווה

מרדכי ומשפחתו
מרדכי ואמו
ניצלתי ממות , בזכות טיפולה המסור של רחל אמי היקרה שהייתה אחות במקצועה.

נולדתי בוורשה בתאריך 13.2.1940 בספטמבר אותה שנה נשלחנו לגטו ורשה עם כל יהודי העיר .

היינו חסרי כל, סבלתי מחסור, גופי נחלש וחליתי במחלת עור קשה, חיי היו בסכנה, ניצלתי ממות , בזכות טיפולה המסור של רחל אמי היקרה שהייתה אחות במקצועה.

ברחנו מהגטו ליערות כשאני מוסתר במזוודה, הבורחים דרשו להרוג אותי, כי חששו שבכיי יסגיר את הקבוצה, נחישותה של אימי – הצילה את חיי בשנית. שלמה אבי לא היה אתנו ונפגשנו איתו רק בהמשך. הצטרפנו לפרטיזנים ביערות , נאלצנו לברוח ממקום למקום.

החלום לשרוד ולהגיע לארץ ישראל , נתן לנו תקווה וכוחות גוף ונפש.שרדנו ! ונצחנו!

אבא ,מצא אותנו לאחר שהתגלגל במסע הזוי, כשיצא לחפש את משפחתו בסוסנוביץ. מכל משפחתו – הורים ו- 8 בנים, שרדו שלמה ואחיו אהרון שהצליחו להגיע ארצה.

בתום המלחמה, גרנו תקופה מסוימת בגרמניה, שם נולדה אחותי זיוה.

למדתי בכתה א, עם ילדים יהודים מקרב הפליטים בגרמניה. בדרכנו לישראל, נשלחנו על ידי "הסוכנות היהודית" למחנה מעבר באוסטריה, ומשם למרסיי שבצרפת.

בשנת 1948 עלינו ארצה על האוניה – "גלילה " .

 

 "בדרכים לא דרכים,

בגבולות לא גבולות

נחתור ונחדור אליך מולדת "

מדברי איסר בן דב לארכיון מורשת 

בארץ, נשלחנו למעברת אוהלים בבית ליד, שליד נתניה. משם עברנו לחיפה. גרנו במושבה הגרמנית בלול של תרנגולות שלמזלנו מצאנו. השירותים היו בפחון סמוך. את הרהיטים הכנו מארגזי תפוזים. לא קבלנו "סל קליטה " ודאגנו לעצמנו!

למזלנו  אבא קיבל עבודה בנמל. למדתי בכתה ב' בבית הספר שבמושבה הגרמנית. רוב הילדים היו עולים חדשים. אמי קבלה עבודה כאחות בבית החולים רמב"ם, ועלי הוטל לשמור על אחותי הקטנה אחרי שעות הלימודים.

מצבנו הכלכלי השתפר עברנו לדירה קטנה ואנושית. התאחדנו עם בני המשפחה ששרדו את השואה, דודות, דודים ובני העיר.

הייתי פעיל בתנועת " השומר הצעיר ". ביליתי במסעות וטיולים ברחבי הארץ. בצבא – שרתתי כחובש קרבי, והשתתפתי במערכות ישראל. נישאתי והקמתי משפחה, ובד בבד סיימתי לימודי בטכניון.

תודה שזכיתי לספר את ספור משפחתי .

תשע"ה

מילון

גטו ורשה
גטו ורשה היה הגדול בגטאות היהודיים בפולין בתקופת השואה מסתיו 1941 עד אביב 1943. מנה בשיאו כ-450,000 נפש. מרד גטו ורשה היה הגדול מבין מרידות היהודים בזמן השואה.

ציטוטים

”תודה שזכיתי לספר את ספור משפחתי “

הקשר הרב דורי