מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בטבריה תחת השלטון הבריטי

סבתא ואני בביתה
סבתא בגיל 20
סיפורה של סבתי בזמן השלטון הבריטי בארץ ישראל

אני פנינה רוט, הבת של דינה ויחזקאל ז"ל. סבא רבא שלי בשם אברהם צבי סגל היה במשך ארבעים שנה אב בית הדין בטבריה והוא קבור בחלקה שבה קבורים צדיקי הדור. נולדתי בשנת 1934 בחודש אדר בעיר טבריה. אמי הייתה עקרת בית צנועה וחסודה. אבי, רבי יחזקאל ליפשיץ, היה מורה שנים רבות בתלמוד תורה בטבריה.

כפי שסופר לי, בילדותי היה שבר ענן חזק שגרם לשיטפון אדיר בעיר העתיקה של טבריה. הרבה חנויות הוצפו במים ושטפו את דברי המזון, הרהיטים והבגדים לים, והכואב ביותר שגם אנשים נסחפו עם הזרם אל הים וטבעו. קרובת משפחה שלי אף נספתה בשיטפון והותירה ילדים קטנים יתומים. גם כשגדלתי יותר ראיתי שמי הים עלו על גדותיהם והציפו את המסעדות על שפת הים, וכל הכיסאות והשולחנות נשטפו אל המים הגועשים וסירותיהם של הדייגים נופצו וגרמו לסבל ולנזק רב.

בטבריה קיימים הרבה קברי צדיקים, ואמי המנוחה הייתה לוקחת אותנו להילולה של הרמב"ם (רבי משה בן מימון) זכר צדיק לברכה. מסורת יפה שקיימת שנים רבות עד היום, היא שצועדים בתהלוכה יפה עם תזמורת לקברו של רבי מאיר בעל הנס, ובשם כך באו הרבה אורחים לטבריה וזה גרם להכנסה של בעלי החנויות והצימרים שבעיר. ובנוסף טבריה היא עיר מרפא משום שיש את חמי טבריה. אני זוכרת כיצד אמי המנוחה לקחה אותי לחמי טבריה העתיקה, היום חמי טבריה משוכללת יותר ומתקדמת יותר.

אני עדיין זוכרת בילדותי את האנגלים ששלטו בארץ, ומאז התחילו אירועים ופוגרומים עם הערבים. בלכתי לבית הספר התנפלו עליי מספר ילדים ערבים ולקחו ממני את ילקוטי. התחלתי לבכות, והנה עבר אדם ועזר לי והחזיר לי את התיק. זכור לי כיצד האנגלים נכנסו לכל בית עם פרוז'קטורים לבדוק האם יש נשק מוחבא. מכיוון שאחי הבכור היה במחתרת לח"י והוא היה מדביק בלילה מודעות נגד השלטון האנגלי, מאוד חששנו שיתפסו אותו. גרנו בעיר העתיקה ובגלל ההתנכלויות של הערבים עברנו לגור במקום אחר. הזמנים היו קשים, עד אשר שוחררה העיר טבריה ושאר הערים בארץ. אני זוכרת כיצד הערבים עזבו באוטובוסים את העיר ואחרי כל אוטובוס היה ג׳יפ עם חיילים אנגלים שהגנו על הערבים שבאוטובוס, שלא יפגעו בהם, ודרך החלון של האוטובוס הם קראו והראו ביד את שתי האצבעות המסמנים שבעוד יומיים נחזור ונשחט אתכם. כאשר הם עזבו התאספנו בכיכר העיר ויצאנו בשירים ובריקודים. כאשר התייצב המצב הביטחוני עברנו לגור במקום בטוח יותר. לצערי אמי נפטרה בגיל 53 ונותרנו אני ושלושת אחיי, וכל אחד הלך לדרכו ורכש השכלה ומקצוע.

הזוית האישית

הנכד ירין: האזנתי בקשב רב והתרשמתי מקורות חייה של סבתי היקרה ומהחוויות שהיא עברה בחיים שלה. הנני שמח שניתנה לי ההזדמנות לשמוע את הסיפור של סבתי. כולי תקווה שסבתי תזכה לעוד שנים טובות ושמחות.

מילון

פוגרום
פוגרום הוא פעולה קבוצתית אלימה כנגד קבוצה דתית.

אַב בֵּית דִּין
אַב בֵּית דִּין (בראשי תיבות: אב"ד) הוא הדיין או השופט היושב בראש בית הדין. מקורו של המושג במשפט העברי, והוא משמש גם כיום בכל הנוגע לבתי דין הדנים על פי ההלכה, כגון בית הדין הרבני במדינת ישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”יש לשמר את החיים מהעבר“

”אחי הבכור היה במחתרת לח"י והוא היה מדביק בלילה מודעות נגד השלטון האנגלי, חששנו שיתפסו אותו“

הקשר הרב דורי