מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים תותים

סבא אלפרד ואני אדוה
בשנת 1939 סבא בן 3
ילדות,  בגרות, סיפור האהבה שלי, תעסוקה, תחביבים

ילדות  

סבא אלפרד נולד באנגליה בשנת 1936. כשהיה בן 3 פרצה מלחמת העולם השנייה. סבא אלפרד ואחותו מרגרט הופרדו מהמשפחה ונשלחו לאוקספורד שהיא עיר מחוץ ללונדון מחשש להפצצות על לונדון.

יום אחד טיפס על עץ, ושבר את הרגל, כל החברים באו לחתום על הגבס.

סבא בן 3 לפני פרוץ מלחת העולם השנייה: שנת 1939

תמונה 1

כעבור ארבע חמש שנים ההפצצות של הגרמנים נעצרו, ואז יכלו אלפרד ואחותו לחזור להוריו, אבל מיד אחרי זה הגרמנים התחילו לירות שוב טילים על לונדון.

על מנת להסתתר ולישון בשקט שלחו בלילות את אמו, אחותו ואת סבא לתחנת הרכבת התחתית הקרובה להעביר שם את הלילה. אבא שלו לא יכול היה להצטרף למשפחתו מכיוון שהיה רופא, ואחיו בן השש עשרה סירב להיות איתם, אז אמו דאגה לו מאוד שנשאר לבדו בדירה. לקראת סוף המלחמה הגרמנים שלחו שוב טילים גדולים מאוד על לונדון שעשו מכתשים (שקעים) גדולים בעיר. יום אחד שיצא מבית הספר כשהיה בן 8 ועבר ליד מכתש גדול של טיל שנפל שם, הוא נכנס לעזור ולאסוף כל מיני דברים, ונשאר שם שעתיים. כאשר חזר הביתה ההורים שלו דאגו מאוד ואף התקשרו למשטרה כיוון שלא ידעו איפה הוא שעות רבות.

לפני בר המצווה הלך סבא כל יום ראשון לבית הכנסת כדי להתכונן על הפרשה. בזמן הזה הייתה מסיבה גדולה עם ריקודים, באופן חריג שלא הינו רגילים בבית הכנסת וכל  זה היה בעקבות הכרזה על מדינת ישראל.

תמונת מחזור בסיום בי"ס יסודי: שנת 1947

תמונה 2

בגרות התיכון היה רחוק מהבית במרכז לונדון, סבא נסע הלוך וחזור ברכבת קלה. בתיכון שעות הלימוד היו מ -9:00-16:00. ההורים שלו לא רצו שהוא יאכל בתיכון בגלל ששמרו כשרות, לכן נתנו לו כמה מטבעות (שילינג) בבוקר שיוכל לקנות אוכל בחוץ. בתיכון הייתה גם חנות סוכריות וכריכים. הייתה הקצבה מאז תחילת המלחמה, והוא יוכל היה לקנות רק כאשר היו לו תלושים שמהר מאוד נגמרו לו. יום אחד פסקו הקצבות התלושים ויכול היה לקנות מה שרצה וזו הייתה הפתעה עבורו. מול בית הספר היה מפעל בישול בירה, ולפעמים הגיעו משם ריחות.

בגיל 18 כשלמד בתיכון היו לו שתי בגרויות. בשלב הראשון למד בין השאר כמה שפות כמו למשל: צרפתית, לטינית וקצת יוונית. הסיבה שלמד לטינית הייתה שבאוניברסיטה היה צריך לדעת לטינית. בשלב השני למד פיזיקה ומתמטיקה.

בשנת 1954 היו חייבים להתגייס לצבא. סבא התגייס לחיל האוויר הבריטי. רוב הזמן היו שולחים אותו למחנה בצפון גרמניה, וזה נתן לו אפשרויות לטייל. היו לו גם זוג אופניים, שאיתם טייל בגרמניה והולנד. אחרי שהשתחרר מהצבא התחיל ללמוד באוניברסיטת אוקספורד. הוא למד פיזיקה 3 שנים. כסטודנט לקח סבא חלק בספורט החתירה. יום אחד הייתה תחרות חתירה לא פשוטה וסבא השתתף בה עם עוד 7 חברים, כולם חתרו יחד בקיאק, בסוף הגענו במקום השלישי.

 שנת 1959

תמונה 3

בחופשות הקיץ של האוניברסיטה סבא טס לעבוד במפעל בסקוטלנד. בקיץ השני נסע למכון ויצמן, וזאת הייתה הפעם הראשונה שהגיע לישראל.

אחרי שסיים את הלימודים באוניברסיטה, עבר לעבוד במפעל אלקטרוניקה שבמזרח לונדון. לאחר שנתיים במפעל החליט לחזור ללימודים. אחרי שנתיים נוספות קיבל את הדוקטורט. בסוף הלימודים התחיל לחפש עבודה. בכנס בלונדון נפגש עם פרופסור יבין מתל אביב והוא ניסה לשכנע אותו לבוא לאוניברסיטת תל אביב. מבין האפשרויות שעמדו לפניו, בניהם אנגליה ושוויץ, החליט לעבוד בתל אביב וזאת הייתה חלק מההרפתקה שהתחילה בשנת 1966. באנגליה קנה מכונית לפי התקן הישראלי, מילא אותה בחפצים כגון: ספרים, בגדים ומערכות סטריאו. לקח לו כמה ימים עד שהגיע לדרום צרפת, שם עלה עם המכונית שלו על מעבורת ישראלית בשם דן והם הפליגו לחיפה, במשך כמה ימים.

כשהגיעו לחיפה, קיבלו אותו אנשים מתל אביב (אז לא היו כבישים כמו היום), ובחצי הדרך מתל אביב עצרו לאכול בפעם הראשונה חומוס וטחינה. בזמן הזה היה רשום כתושב ארעי.

לפני מלחמת ששת הימים כולם כבר התכוננו למלחמה, לא היו לימודים וכו'. סבא התנדב בקיבוץ מנרה (בצפון הארץ על גבול לבנון). בשנת 1967, כשפרצה מלחמת ששת הימים יכלו היה לראות את כל רמת הגולן. יום אחרי שנגמרה המלחמה נסע סבא עם האוטו שלו לנחל הבניאס.

שנת 1958 עם החברים במועדון החתירה שנת 

תמונה 4

סיפור האהבה שלי

בשנת 1967, אחרי מלחמת ששת הימים החליט סבא לטייל בכמה מקומות שהיו כבר בידנו. בסיני ראה כמה בחורות יפות, שאחת מהם עוד תהיה אשתו, אבל הוא לא ידע את אז את שמה.

יום אחד, בשנת 1969 נפגשו סבא וסבתא יעל במפגש חברתי בתל אביב. הייתה ביניהם אהבה מטורפת, ובאותה שנה אחרי 6 חודשים החליטו להתחתן. אחרי שהתחתנו והיה נחשב לעולה חדש, היה צריך ללכת  למילואים בחיל האוויר – בהגנה האווירית. כשפרצה מלחמת יום כיפור בשנת 1973 הגיע עד אל-עריש (בסיני). כשהגיע לשם נסע לשוק לקנות דגים טעימים.

החתונה בשנת 1969

תמונה 5

בשנת 1970 נולד הבן הבכור עופר פרויליך. אחרי חמש שנים (1975) נולדה גלי פרויליך (אחרי החתונה גליקמן).

תעסוקה

סבא למד פיזיקה, מתמטיקה, אסטרונומיה, צילום וטיסה. סבא היה מרצה בפיזיקה באוניברסיטת תל אביב עד שנת 1975 (בשנה שגלי נולדה). בין השאר עזר להקים מצפה כוכבים במצפה רמון. בסוף נמאס לו ללמד סטודנטים, אז החליט לעזוב ועבר לעבוד בתעשייה האווירית, שם גם למד לטוס. אחרי שהיה לו רישיון טיס (על מטוס פרטי קטן עם שניים או ארבע מושבים) הוא טס לכל מקום בארץ, כמעט. בחוג טייס אירגנו מטסים לאירופה, הם טסו לאירופה 5 פעמים והגיעו לגיאורגיה, יוון, איטליה וסיני (שהייתה אז בידינו).

תחביבו של סבא הוא צילום. הוא מוכשר מאוד. סבא מכין DVD וסרטים. כל שנה ביום ההולדת של כל נכדה מוציא סבא  DVD  אישי שמכיל את כל התמונות וסרטוני וידאו שצילם במשך השנה. כל חודש הוא מכין סרט על טיול במדינה בחוץ לארץ שהיה בה ומציג את זה ב"בית בכפר".

הזוית האישית

אדוה: היה לי כיף לשמוע את סיפור חייו של סבא, מעניין ומסקרן במיוחד. מקווה שיהיו לנו עוד רגעים כאלו, שמחה בכל רגע שאנחנו ביחד. תודה לסבא על הסבלנות והזמן שהשקעת בי ולרונאת על ההשקעה בפרוייקט המרגש.

אלפרד: מאוד שמחתי לשבת איתך, לספר זיכרונות מהחיים ולחפש תמונות ישנות.  אלפרד ואדוה בתמונה משותפת מהשנה האחרונה (2018).

מילון

מכתש
בור גדול באדמה

ציטוטים

”"תחייך אל העולם והעולם יחייך אליך"“

הקשר הרב דורי