מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של שרה ארבלי

תמונת סלפי של קרן ושרה
ספר התורה בצרפתית
התנדבות ונתינה כדרך חיים

בחרתי לספר את סיפורה של שרה ארבלי. שרה נולדה בטוניסיה בעיר ספקס. בילדותה עברה המשפחה לצרפת וחיה שם מספר שנים. היא עלתה ארצה, בשנת 1966 מצרפת,יחד עם הוריה וארבעה אחים ואחיות (מתוך שבעה). ההסתגלות בארץ ישראל הייתה קשה, מאחר ושרה לא ידעה קרוא וכתוב, היא לא ידעה לדבר בעברית וספגה לעג על הלבוש שלא התאים לארץ ישראל. קושי נוסף היה לה עם רכישת חברים. בילדותה לא היו לה הרבה חברים, מכיוון שהיא נדדה ממדינה למדינה ומעיר לעיר.

העשור המשמעותי בחייה היה בין השנים 1980-1970, בעשור זה שרה התחתנה ונולדה בתה הבכורה. הרגע המשמעותי בחייה הייתה תאונת דרכים ששינתה לה באופן משמעותי את החיים. בעקבות התאונה היא הסתכלה על העולם אחרת, לקחה את החיים בפרופורציות ולמדה להבדיל בין התפל לעיקר. כיום היא מתנדבת בגנים שונים, ומלמדת על זהירות בדרכים, בעקבות התאונה.

הרגע המאושר בחייה היה יום החתונה שלה בארץ ישראל. את בעלה היא פגשה בגיל 24 בים, כאשר הוא הגיע עם אחותו שהייתה החברה הכי טובה שלה. הם התחילו לצאת כזוג, ולבסוף התחתנו. התחביבים של שרה הם: משחק וצפייה בתאטרון, תאטרון בובות והפעלה שלו, סריגה, ציור ויצירה.

המנהג שעובר אצלה במשפחה: כאשר עוברים דירה או פותחים עסק חדש, המבוגר במשפחה, מגיע לבית, או לעסק, ומפזר שקיות קטנות של סוכר בלי לגלות איפה פיזר אותן. כסימן לברכה מזל ושפע.

השאיפות שלה בחיים הן, להמשיך להתפתח,להתנדב ולתרום. כיום, שרה מתנדבת במספר מקומות, מתנדבת בבתי ספר ומלמדת מתמטיקה. ההתנדבות היא כדרך חיים אצלה ובאה בעקבות הסיפור האישי שלה. כשעלתה לארץ, עזרו לה ללמוד עברית, ויש לה רצון להחזיר ולעזור לתלמידים שזקוקים לעזרה. בעברה, שרה עבדה בבנק לאומי בתפקיד בנקאית בתחום העסקים.

שרה מספרת על החפץ המשמעותי לה: "בחרתי בספר תורה שכתוב כולו בצרפתית. בתחילה לא ידעתי על קיומו של ספר זה. אבי קרא בו יום יום, אבל לא גיליתי התעניינות בספר. בכיתה י״ב כשעמדתי לעבור בחינת בגרות בתנ"ך (מעולם לא למדתי תורה)דיברתי עם אבי, שהציע לי לבקש אישור לעבור את המבחן עם ספר פתוח בצרפתית. פניתי לבית הספר ובקשתי להיבחן עם הספר הזה, ואכן קיבלתי אישור. בזכות הספר הזה עברתי את בחינת הבגרות בתנ"ך וזה הקנה לי תעודת בגרות".

הזוית האישית

קרן: היה לי מאוד מעניין לשמוע את סיפורה של שרה, היה מהנה לפגוש אותה, גיליתי אישה מאוד נחמדה ונעימה. דרכה הצלחתי להבין איך התנהלו החיים בעבר.

מילון

העיר ספקס
העיר ספקס - העיר השנייה בגודלה בתוניסיה, ממוקמת כ-270 ק"מ דרומית מזרחית לתוניס. העיר, שנוסדה בשנת 849 על חורבות היישובים הרומיים טאפארארה וטאיאנא, היא גם עיר הבירה .(ויקיפדיה)

ציטוטים

” כאשר עוברים דירה או פותחים עסק חדש, המבוגר במשפחה מגיע לבית או לעסק ומפזר שקיות קטנות של סוכר בלי לגלות איפה פיזר אותן. כסימן לברכה מזל ושפע.“

הקשר הרב דורי