מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים של סבתא ג'ני גומר

נכדתי שירה ואני
אני כשהייתי קטנה
להכיר את סבתא

סבתא שלי נולדה באוקראינה בעיר צ'רנוביץ בשנת 1955. השם של ההורים של סבתא שלי הם: אימא ברוניה ואבא – טוליה.

סבתי עם הוריה

תמונה 1

אמה של סבתי הייתה מרצה לכימיה וביולוגיה באוניברסיטה וגם הייתה מנהלת במעבדת ביוכימיה בבית חולים. אבא של סבתא שלי גדל במשפחה ציונית ובגיל 12 עם כל המשפחה נשלחו למחנות עבודה על ידי קומוניסטים, זה נחשב לבית סוהר בסיביר. לאחר שחרור המשפחה מהמחנה, התגייס לצבא האדום. לאחר שחרורו מהצבא למד תואר ראשון להנדסה. עם סיום לימודיו, עבד בתור סגן מנהל בבית חרושת לייצור מראות וזכוכיות. יש לסבתא שלי אח קטן גרגורי שגר בנתניה. במקצועו קצין ביטחון בחברת HP בנתניה.

התחביב האהוב על סבתא שלי היה לנגן בפסנתר ולשמוע מוסיקה קלאסית. סבתי השתתפה בחוגים אמנותיים: חוגי ציור, רישום ריקודי עם ודרמה. בילדות , בזמן הפנוי, הייתה נפגשת ומשחקת עם חברות בחבל קפיצה, קפיצה עם גומי, משחק קלאס, חמור באמצע, פינג פונג, בדינגטון, בינגו. רוב הזמן בילו בחוץ. הפרסים שחולקו אז היו: סוכריות, גלידות ועוגיות. בנוסף בזמן הפנוי בילו בקולנוע, קונצרטים והצגות בתיאטרון.

סבתא שלי סיימה בית ספר למוזיקה וגם קונסרבטוריון בפסנתר בהצטיינות.

סבתא בחוג תיאטרון בתיכון

תמונה 2

לאחר מכן המשיכה  ללמוד תואר ראשון במקצוע גננת ומורה למוסיקה לגיל הרך. לאחר מכן, התחתנה עם ברוך (סבא שלי) שהיה גם מוזיקאי במקצועו. סבא שלי גר במוסקבה, בעקבותיו סבתא שלי עברה לגור אתו במוסקבה. לאחר נישואיה המשיכה את לימודיה לתואר שני – מורה לפסנתר. במקביל ללימודיה, עבדה בגן ילדים כמורה למוזיקה לגיל הרך. לאחר שסיימה את לימודיה לתואר שני, עברה להיות מורה לפסנתר בבית ספר למוזיקה.

ילדה מהקונצרט וסבתי

תמונה 3

במהלך 20 שנה, סבתי יחד עם סבי עבדו בקייטנות בים השחור וליוו אלפי ילדים כמוזיקאים במשך שלושה חודשי קיץ. סבתי ניהלה חוגים ליצירה, מוזיקה ומלאכת יד. היו מביימים הצגות ומחזות יחד עם הילדים, השתתפו בפסטיבלים לשירי ילדים.

סבתי עובדת בקייטנה

תמונה 4

בזמן הזה נולדה לסבתא שלי בת בתאריך 31 לדצמבר בשנת 1975. סבתא נתנה לה שם אורית מכיוון שנולדה בצמוד לחג החנוכה. לאחר 6.5 שנים, נולדה בת שניה לסבתי וסבי ושמה טטיאנה (טלי). אמי נקראה על שם דמות מתוך אופרה של צ'יקובסקי – יבגני אונגין. (כמו שסיפרתי קודם, סבתי אהבה יצירות אופרה ולכן העניקה את השם לאמי).

סיפור על סבתא שלי ועל טוב ליבה

כשסבתא שלי למדה בבית הספר היא עזרה לחברות שלה שלא הצליחו ללמוד יפה בשיעורי בית. סבתא שלי הסבירה להן את החומר והן ניסו לעשות את זה. סבתא שלי לימדה אותן איך לעשות רקמה. שתי החברות הטובות שלה היו עניות. כדי לעודד ולתמוך בהן סבתי הזמינה אותן לארוחת צהריים או לארוחת הערב. כשהחברות חגגו יום הולדת, סבתי ארגנה להן מסיבות הפתעה, הכינה להן מתנות במו ידיה: רקמות עם פרחים, אפתה להן עוגות חגיגיות והפכה כל יום הולדת לחגיגה אמיתית. במשפחה של סבתא שלי היתה מסורת תמיד לעזור ולתמוך באנשים שנזקקו לעזרה.

סבתא עם תלמידה

תמונה 5

עוד סיפור של סבתא

בשנת 1986 היה פיצוץ במפעל בצ'רנוביל שבאוקראינה שגרם לאסון טבע. סבתא שלי התנדבה לעזור לילדים בקייטנה ליד הים השחור. בני משפחות שנפגעו באסון זה, הגיעו לקייטנות על מנת לעבור טיפולים רפואיים ופסיכולוגיים. סבתי לקחה חלק והייתה מדריכה לילדים אלה מגיל קטן עד גיל בני נוער. אסון נוסף שפגע בברית המועצות היה בשנת 1988. בשנה זו הייתה רעידת אדמה בארמניה בעיר סביתק. בשנת 1989, בני משפחה הכוללים ילדים, אבות ואימהות הגיעו בקיץ לקייטנות בים השחור. סבתי באותה שנה נסעה להתנדב ולתמוך במשפחות אלה. היא העבירה שיעורי  מלאכת יד, טיפול במוזיקה והדריכה מאות ילדים שעברו טרגדיה ואיבדו משפחות שלמות.

סרטון תיעוד של סבתא: 

הזוית האישית

שירה: סבתא שלי הרגישה מאוד מרוגשת מהתכנית. כשסבתא סיפרה לי את הסיפורי חיים שלה היא הרגישה בתוך הסיפור והיא ממש דמיינה את זה. לדעתי מאוד חשוב לדעת חיים של סבתות וסבים בשביל הדורות הבאים. אני הרגשתי שהיה לי מאוד מהנה להכיר את סבתא שלי ממש טוב ולהתחבר איתה.

מילון

כימיה
ענף במדעי הטבע העוסק בהרכב החומר, מבנהו, תכונותיו והשינויים החלים בו במהלך אינטראקציה עם חומר אחר.

ציטוטים

”כל אחד ואחת צריך לעזור לאחר מכל הלב! “

הקשר הרב דורי