מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא הנס צבי מול אומץ ע"י זוג חסידי אומות העולם

צבי ואחותו מריו בארנהם, הולנד.
צבי, מריו וההורים הביולוגים
תקופות בחייו של סבא

שמי קארינה, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי ואני מעלה את סיפורו של סבי.

סבא הנס צבי מול, נולד בשנת 1939. בעיר ארנהם שבהולנד, להורים יהודים. היום שמו היום צבי. משמעות שם משפחתו מול בהולנדית פרושה חפרפרת.

כשהתחילה מלחמת העולם השנייה צבי היה תינוק בן שנה. הוריו של צבי מסרו אותו לזוג נוצרי שענה לשם יוהאנה והארי ריפ – Rieff-Nieuwesteeg, Johanna A . בני הזוג ריפ, שמאוחר יותר הוכרו כחסידי אומות העולם, בטקס מרגש ביד ושם ועץ ניטע על שמם.

בני הזוג ריפ, החביאו אותו בביתם מהנאצים. הם גרו בכפר שנקרא מרקלו, במזרח הולנד, כמו שעשו משפחות רבות אחרות בכפרם, תוך סיכון חייהם. בתום המלחמה הוריו ששרדו את השואה וניצלו, חזרו לקחת אותו מהמשפחה שגידלה, חינכה, טיפלה והתייחסה אליו למעשה כבן לכל דבר ועניין במשך המלחמה.

צבי שאת כל תקופת ילדותו הראשונה העביר בבית המשפחה המאמצת, סירב כמובן לעבור להוריו הביולוגיים אותם כלל לא הכיר. הסיטואציה שנוצרה יצרה אצלו משבר זהות מאוד גדול, עד סוף חייהם של הוריו המאמצים שאינם כבר בחיים, הוא קרא להם אבא ואמא ולא בשמם הפרטי.

גם העובדה שאף אחד אחר מיתר בני המשפחה לא שרד את המלחמה, לא הוסיפה הרבה שקט ושלווה לחייו של צבי. עם השנים נולדה לצבי אחות אחת ששמה מריו. מריו נולדה כשצבי היה בן שמונה, הוא לא התייחס אליה בשנים הראשונות שלה, אך במהלך חייהם הקשר השתפר.

לאחר סיום בית הספר התיכון, צבי התגייס לצבא ההולנדי ושירת במדינה שנקראת סורינאם ונמצאת באזור האוקיאנוס ההודי והייתה בעבר שייכת להולנד. לאחר שחרורו מהצבא, צבי הלך ללמוד לימודים גבוהים בתחום המלונאות בהולנד, מקצוע בו הוא יעסוק בהמשך חייו.

מספר שנים לאחר שסיים את לימודיו והוא בן 26 החליט לעלות לארץ ישראל כמתנדב בקיבוץ מעין צבי. בקיבוץ הוא הכיר אישה, ששמה תמר, הם התאהבו ובמהלך היכרותם גילו כי שניהם מהולנד. צבי ותמר חזרו להולנד, שם התחתנו, ולאחר מכן חזרו ארצה לקיבוץ מעין צבי. בקיבוץ נולדו להם שלושה ילדים, מילוא, דפנה ותניה.

הזוית האישית

קארינה: החוויה של כתיבת הסיפור הייתה מהנה למדתי דברים חדשים על סבא שלי, צבי ונהנתי לשמוע כשסיפר את סיפורו.

מילון

סוריאנם
סוריאנם היא שם של מדינה הנמצאת סמוך לאוקיאנוס ההודי.

ציטוטים

”תמיד שקשה לי אני מבינה שיכול להיות יותר קשה ואני אסירת תודה על הכל.“

”טוב שיש משפחה גדולה שיש מי שיקשיב לך ויעזור לך להתמודד עם בעיותיך.“

הקשר הרב דורי