מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים של סבא רפאל חלפון

כל המשפחה ובאמצע סבא וסבתא
סבא שלי בגן חיות עם תוכי
ילדותי וקורת חיי

שמי רפאל חלפון, אני סבא של זוהר.

עד גיל 5 אני והוריי גרנו ביחד עם סבא וסבתא שלי. הלכתי לגן טרום חובה ובגן זה היו מטפלות איטלקיות, עד אז למדתי קצת איטלקית. בנוסף, בילדותי למדתי מהסבתות והסבים שלי לדבר לאדינו (ספרדית עתיקה, זו שפה של יהודים וטורקים) וגם למדתי צרפתית, כי אימא ואבא שלי דיברו קצת צרפתית. אחרי בערך שנה עזבנו את סבתא וסבא לעיר גדולה, איסטנבול (טורקיה). כשהגעתי לבית החדש, יצאתי לרחוב ורציתי לשחק עם הילדים. שמתי לב שהם מדברים שפה אחרת שאני לא כל כך מבין וזאת הייתה השפה הטורקית, אז הבנתי שאני צריך ללמוד את השפה הזאת ובזמן קצר למדתי את שפת הטורקית.

לימודים

התחלתי בית ספר עממי, אחרי כמה שנים עברתי לחטיבה ותיכון (פעם הם היו משולבים). סיימתי את הבגרות והתחלתי ללמוד באוניברסיטה, בחנו אותי והתקבלתי ללימודי רפואה. התחלתי ללמוד רפואה ותוך חמש-שש שנים סיימתי לימודים. אחרי כמה חודשים באתי לארץ בתור רופא, הייתי אז בגיל עשרים ושתיים רופא. באתי לארץ, עשיתי בבית חולים אסף הרופא סטאז'. אחר-כך הלכתי לעבוד בבית חולים בלינסון, שזה בית חולים מרכזי גדול, שם התמחיתי בהרדמה ובטיפול נמרץ. יותר מאוחר עברתי לבית חולים אסותא בתל אביב, מאז אני עובד שם.

חתונה

בתקופת הסטאז' באסף הרופא הכרתי את אשתי שהיא אחות בבית החולים. אחרי כמה שנים התחתנו ואז נולדה הילדה הראשונה בשם עירית. אחרי שלוש וחצי שנים נולדה הבת השנייה של בשם רוני.

בשנת 1976 נסענו לטורקיה והייתי בצבא הטורקי במשך ארבעה חודשים על מנת שאוכל לשמור על  האזרחות הטורקית. לאחר שנה, כשחזרנו מטורקיה, התגייסתי לצבא (צה"ל) לשנה וחצי ועד גיל חמישים עשיתי מילואים. מאז אני עובד בבית חולים אסותא, יצאתי לפנסיה בערך לפני שלוש שנים, כאשר אני עדיין עובד יום אחר בשבוע. זה הסיפור שלי, היה לי ממש כיף לעשות את התוכנית יחד עם הנכדה שלי.

סרטון תיעוד קצר של סבא רפאל: 

מתכון של סבא רפאל:

הזוית האישית

זוהר: היה לי כיף להיות עם סבא וסבתא ולמדתי המון על המשפחה על החיים שלהם, ממש נהנינו ביחד.

סבא: היה לי כיף ביחד עם הנכדה שלי ונהנינו ביחד. אני חושב שזה רעין ממש טוב כי זה מגבש אותנו.

מילון

סטאז' ברפואה
שלב מקדמי בהכשרתו של רופא כולל עבודה מעשית בהשגחת רופאים בכירים במסגרת בית חולים, ומקובל בווריאציות מסוימות במדינות רבות.

התמחות
שלב מתקדם בהכשרת רופא שבו בוחר את מה שיעשה בהמשך ברפואה.

לאדינו
שפה רומנית יהודית המדוברת על ידי צאצאי מגורשי ספרד(בעיקר יהדות הבלקן), וידועה גם בשמות "ספאניולית" ועוד.

ציטוטים

”קרוב משפחה שלי אמר לי שכרופא לכל החיים תהיה לי פרנסה, אני זוכר את זה עד היום“

הקשר הרב דורי