מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים עצמם

אני וסבתא
סבא וסבתא בחתונה
סבתי, והחיים בקבוץ

לסבתא שלי קוראים דיתה היא נולדה ב-1944 בחיפה יחד עם אחיה התאום יצחק. לסבתא יש גם אחות בכורה בשם אופירה. כולם גרו בחדר אחד בבית משותף, הוריה של סבתי ושלושת הילדים.

בגיל שנתיים וחצי, סבתא דיתה עברה לגור בקרית חיים, בשכונה חדשה עם בתים די קטנים, "אבל זו הייתה דירה שלנו". בשכונה זו, מספרת סבתא, "היו הרבה ילדים בגילי ושיחקנו איתם הרבה משחקי רחוב בחוץ, משחקים כמו: קלאס, קפיצה בחבל, חמש קוביות וכו', נהנינו מאוד שם.

בכיתה ד' סבתי נהגה ללכת לפעולות נוער, ובסוף כיתה י"ב היא הייתה בגרעין בשם "אשבול". אחד המקומות שהגרעין התנדב היה משמר דוד, שם הם עזרו בעבודה בשדות, "ושם הכרתי את סבא שלך (עודד), נעשינו חברים". כשהסתיימה השנה בגרעין, סבתא דיתה סיימה גם את שירותה הצבאי והיא החליטה ללכת ללמוד הוראה.

בתום שנת הלימודים הראשונה, סבתא התחתנה עם סבא עודד, שהיה מקיבוץ יפעת. בשנת 1965 היא וסבא קיבלו דירת חדר קטנה, "אבל היה לנו כיף למרות גודל הדירה". בתום שנת הלימודים השנייה, בשנת 1966, סבתא ילדה את טלי. לדברי סבתי, השנים הראשונות בקיבוץ היו קשות מאוד, "היה לי קשה החינוך המשותף כי הייתי צריכה לשלוח אליו את טלי", בנוסף בכל ערב סבתא הייתה צריכה להתכונן לעבודה, ולהכין את חומרי הלימוד שעליה ללמד ביום המחרת.

סבתא רצתה לעבור מהקיבוץ ולהתגורר בעיר, כי היה לה קושי עם החינוך המשותף, היא לא יכלה לראות את בתה הרבה. לבסוף, הם נשארו בקיבוץ, ולאט לאט היא התרגלה לחיים בקיבוץ. לאחר שלוש שנים, נולד בנה, גיל (אבא שלי), ואז סבתא החליטה לעזוב את ההוראה, ומאז עבדה בעבודות שונות בקיבוץ. "בשנת 1976 נולד רני, הוא נולד פג, אבל גדל והיום הוא מצליח מאוד". טלי, גיל ורני גדלו, שירתו בצבא. כל אחד התפתח והקים משפחה לשמחתה של סבתי, והיא גאה בהם – "הם מאוד מוכשרים".

היום סבתא עובדת בקונדיטוריה שבקיבוץ יפעת, היא עובדת על המחשב ומפיקה את התעודות של הקונדיטוריה. יש לה תשעה נכדים, ביניהם גם אני. אני גרה איתה בקיבוץ יפעת. הנכדים מאוד קשורים לסבא וסבתא, ושני אחיי פוגשים אותם כמעט כל יום. סבתא באה להביא לנו את הדואר, אוכל שהיא מבשלת, ולרוב אנחנו נפגשים ואוכלים יחד בארוחות שישי, בתקופת הקורונה פחות נפגשנו בימי שישי. הנכדים האחרים באים לפעמים לישון אצל סבתא.

כל הנכדים למדו המון ערכים מסבא וסבתא, למשל: לחיות בשקט ובשלווה, להיות חברים טובים, לעזור אחד לשני ולשמור אחד על השני.

הזווית האישית

נעה: נוכחתי לדעת שסבתא עברה הרבה בחייה. בעבר החיים היו שונים, ואני מעריכה את סבתא שהצליחה לגדל משפחה, עם ערכים למרות הקשיים.

מילון

חינוך משותף
"חינוך משותף" היא שיטה חינוכית שבה התחנכו הילדים בקיבוץ בתקופה שבין שנות ה-20 של המאה העשרים ועד סוף שנות ה-80. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היה לי קשה בחינוך המשותף כי הייתי צריכה לשלוח אליו את טלי, בתי“

הקשר הרב דורי