מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים לפי ברטה

סבתא ברטה והנכד מאור
אני עם הנכד שלי
משפחתי היקרה

קוראים לי ברטה, אני גרושה, יש לי שתי בנות שגידלתי אותן לבד כמעט מגיל אפס. הבנות שלו נשואות היום והביאו לי נכדים מקסימים שאני לא רואה את עצמי היום בלעדיהם. טוב שיש לי אותם בעולם שלי.

ילדות

הילדות שלי הייתה ילדות מאושרת, חמימה עם אבא ואמא שאוהבים מאוד. הייתי אוהבת לשחק רק עם בנים והיינו משחקים כל מני משחקים כמו הקפה וחמש אבנים והטלת כידון. הבנות היו חנוניות בזמנו. היות והמשפחות היו משפחות מרובות ילדים היו לנו בבניין הרבה ילדים ובערב היינו יושבים כולם ביחד למטה ומדברים ומשחקים.

היה לנו גם מועדון שכונתי והיינו הולכים לשם כל הזמן היו שם חוגים וסרטים והיה לנו כיף שם. הינו חייבים לחזור עד השעה שבע בערב אחרת אבא שלי היה בא לחפש אותנו. היה לנו גם בית קולנוע גדול בסוף הרחוב ובעל הבית היה מכניס אותנו לפעמים בחינם כי הוא היה שכן שלנו.

זיכרונותיי מההורים שלי

ההורים שלי היו מדברים צרפתית וערבית, בצרפתית היו בניהם כדי שאנחנו הילדים לא נבין מה הם אומרים. אני הייתי מבינה אותם אבל הם לא ידעו את זה.

אבא שלי היה אדם משכיל מאוד, הוא למד בצרפת ועבד בפיניציה. עובדים שם קשה מאוד, ליד האש כל הזמן, בגלל זה אבא היה שחום מאוד. עד גיל 54 שירת בצבא במילואים (למרות שבגיל כזה כבר לא עושים מילואים) הוא היה גשש ודיבר ערבית רהוטה. אבא היה עובד משמרות ולא הייתי רואה אותו הרבה, אם הייתי צריכה לראות אותו הייתי צריכה להתעורר בארבע לפנות בוקר והייתי מבקשת ממנו עשרה גרוש.

כשהוא היה עובד משמרת לילה, היה מגיע בבוקר הביתה לוקח את החכה שלו והולך לדוג ואני מאחיי דוד ומאיר היינו רודפים אחריו בחוף הסלעים. היינו צריכים לעבור מתחת לתחנת רכבת והיינו מפחדים שרכבת תעבור. היה כיף לראות את אבא שלי דג דגים. הוא היה דג הרבה דגים גדולים ומחלק לשכנים.

אבא שלי היה הרבה בעבודה אז כל הכסף היה אצלו לכן בימי הולדת אמי הייתה מכינה פרוסת לחם עם חמאה וסוכר ושוקו חם והיה כיף. אמא שלי חלתה בפתאומיות, היה לה פצע בכבד ואשפזו אותה בבית חולים. אז סבתא שלי הייתה איתנו ודודה שלי הייתה מנקה את הבית. היינו מבקרים אותה עד שעשו לה ניתוח ואחר כך היא הרגישה יותר טוב וחזרה הביתה.

אבא היה פרימיטיבי מאוד, לדוגמא אם היה לי חבר הוא היה מבקש מאחי לעקוב אחרי לראות לאן אני הולכת. הוא היה מחכה לי בתחנה בשעה שהייתי צריכה לחזור ואוי ואבוי לי אם הייתי מאחרת. הוא רצה לשמור עלי עטופה בצמר גפן.

מאוד אהבתי את ההורים שלי, הם נמצאים אצלי בלב תמיד. יש לי פינה גדולה בבית שעשיתי לכבודם עם הרבה תמונות שלהם והרבה ציורים שאח שלי צייר.

לימודים וצבא

למדתי בבית ספר דתי, לאחר מכן העבירו אותי לבית ספר מקצועי בגיל 15. למדתי שם מקצועות כמו תפירה וסריגה למדתי לנגן על מנדולינה ועל פסנתר ונהניתי. עבדתי במפעל אתא עד גיל 18. בגיל 18 התגייסתי לצבא למרות שלא כל כך רציתי אבל בגלל אבא שלי שהיה איש צבא נאלצתי להתגייס.

הייתי בטירונות בהד 12, היה כיף ואז כשגמרתי טירונות שלחו אותי לסיני לרפידים לחייל קשר. היינו מסופחים לחייל האוויר והיה לי מאוד קשה שם בגלל שזה היה רחוק מאוד מהבית ובגלל שהייתי קשורה להורים שלי. עשיתי שם בעיות, אז העבירו אותי לצפון לשרת ליד הבית, והייתי כל יום בבית.

הקמת משפחה

כשהייתי מרכזנית בצבא הכרתי את בעלי לשעבר. כל החיילים היו מתקשרים למרכזיות וכך נפגשתי עם בעלי, היה לו קול יפה בטלפון והוא רצה שאני אהיה חברה שלו. יום אחר יום היינו מדברים. יום אחד כשעמדתי בתחנת האוטובוס אחרי שהמשמרת שלי נגמרה, ראיתי אותו עובר לידי ואז הוא עצר והתחלנו לדבר עד שהאוטובוס הגיע. היינו חברים כבר שנה כשאבא שלי דיבר עם בעלי ושאל אותו מתי אנחנו הולכים להתחתן. אבא שלי אמר לו אני מקווה שאתה רציני ואתה לא משחק עם הבת שלי ואז בעלי אמר לאבא שלי אנחנו עומדים להתחתן.

חזרתי לעבוד במתפרה עד שהתחתנתי. החתונה הייתה יפה, התחתנו באולמי תפארת. לאחר זמן מה ילדתי את מתי, מתי הייתה ילדה יפה מאוד היא הייתה חכמה, נחמדה וחמודה, היא הייתה ילדה טובה ולא היה לי הרבה זמן איכות איתה כי אני הייתי כל הזמן בעבודה. בהמשך רציתי עוד ילד וילדתי את ענבל ביתי הקטנה. לאחר שילדתי אותה בעלי אמר שאנחנו לא מתאימים והוא רוצה להתגרש. התגרשנו ממני למרות שאני לא כל כך רציתי להתגרש אבל אני הייתי צריכה לטפל בשתי תינוקות.

היום אני לא לבד, יש לי נכדים מקסימים. אני מבקרת אותם וחוגגת איתם חגים ועושה עימם כמעט הכול. מאור הנכד שלי הגאווה שלי ראיין אותי לבית התפוצות במסגרת הקשר הרב דורי.

הזוית האישית

סבתא ברטה: נהניתי מאוד עם נכדי מאוד בתכנית הקשר הרב דורי. התרגשתי ושמחתי לספר את הסיפור שלי.

הנכד מאור: החוויה שלי הייתה מאוד כפית ושמחתי מאוד שסבתא שלי באה לקשר רב דורי והסכימה שאני אכתוב את הסיפור שלה.

מילון

פניציה
מפעלי פניציה הם מפעלים לייצור מוצרי זכוכית

ציטוטים

”אבא שלי היה הרבה בעבודה אז כל הכסף היה אצלו“

הקשר הרב דורי