מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים של משפחת תם בתימן

תמונה שלנו בפעילות הקשר הרב דורי
סבא בבגדי חג בתימן
מקור השם תם

שמי יפה תם, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי. בסיפורי, ברצוני להסביר את מקור שם המשפחה  "תם".

בתימן הייתה קהילה יהודית שחיה והתפרנסה מעבודות אומנות כמו צורפות (תכשיטים מכסף וזהב) ורקמה עבור הנשים העשירות בתימן, מוצרים כמו בגדים, מפות שולחן וטקסטיל לבית, וכמובן לבתי הכנסת – כיסויים לטלית ופרוכת לספרי התורה. בתמורה לכסף שקיבלו קנו אוכל ששימש אותם לאותו יום כי לא היו מקררים. האוכל היה מאוד פשוט שכלל בצקים ללחם ופיתות כמו: סלוף , לחוח, זלביה, קובנה, ג'חנון וכמובן המרק התימני וכו'. היום כולם מבקשים את המתכונים לכל הדברים הטובים שנשמרים עד היום .בתימן היו עורכים שמחות, לידה, ברית, פדיון הבן, חתונות. בחתונות הכלה והחתן לבשו בגדים מסורתיים וכל המשפחה נרתמה להכין את כל המטעמים לאורחים. היום חוגגים איתם בחינה תימנית לפני החתונה.

שמות המשפחה שקיבלו היה בדרך כלל לפי מקום המגורים או המקצוע. כמו למשל יוצאי צנעה קיבלו את השם צנעני. יוצאי העיר דמר קיבלו את השם דמרי. יוצאי העיר עדן קיבלו את השם עדני וכו'. בנוסף קיבלו גם שמות משפחה לפי מקצועות, כמו למשל נגר שעסקו בעבודות הנגרות, צארף שעסק בצורפות, סופר שעסק בכתיבה, כהן, לוי, הלוי – שעסקו בלימוד תורה ודת ועוד.

מקור השם תם

סבא רבא סיפר על תקופה בתימן בה הפרנסה הייתה קשה והיהודים התפרנסו בעיקר מעבודות צורפות ומכתיבת ספרי תורה. השם המקורי שלו היה "נגר" והסבא שלו היה  "סופר סתם". הוא כתב ספרי תורה בקלף או בדפים וכרך אותם לספר תורה גדול ויפה. העבודה הייתה קשה מאוד. היה צורך לעבוד רק בשעות היום כי בערב לא היה מספיק אור, עבדו שעות רבות עד שהעיניים צרבו. לסבא של סבא רבא הייתה דרך מיוחדת לסיים את כתיבת הספר, הוא חתם במשפט: "תם ונשלם".

ספריו היו מאוד מיוחדים והיה להם ביקוש רב. הלקוחות היו מזמינים ספר תורה "מבית התם". זה היה סימן ההיכר שלו, כמו סמל מסחרי. כולם ידעו שמדובר במשפחה שלי, "מבית התם". מכאן סבא רבא סיפר שקיבלנו את שם המשפחה "תם".

תם ונשלם…

הזוית האישית

איתי וליה: היה מהנה, למדנו להכיר אחד את השני בצורה יותר טובה, למדנו דברים חדשים וסיפורים חדשים שלא הכרנו והיה ממש מהנה.

מילון

צורפות
צורף הוא בעל מלאכה שמקצועו הוא צורפות, כלומר עיבוד מתכות אצילות (כסף, זהב, ופלטינה) לשם ייצור תכשיטים, לרוב תוך שיבוץ אבנים יקרות בתכשיט. יש המשתמשים גם במתכות כגון נחושת, אלפקה ופליז. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הלקוחות היו מזמינים ספר תורה "מבית התם". זה היה סימן ההיכר של סבא רבא, כמו סמל מסחרי“

הקשר הרב דורי