מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא חינה נולדה בקיבוץ גבת

סבא שלנו שידע לשים רובה על האף
בריכת המים של גבת
החיים בקיבוץ כילדה

סבתא חינה לבית משפחת בגון, נולדה בשנת 1943 בקיבוץ גבת.

ההסטוריה של קיבוץ גבת ממקור ראשון. סבתא מספרת על החיים בקיבוץ:

"החיים בקיבוץ, כתינוקת וילדה קטנה בגן ובבית הילדים היו נהדרים. לא ידענו צורת חיים אחרת ואני זוכרת את התקופה הזו לטובה. הלינה במנוחת הצהריים ובלילה עם כל הילדים ולא עם ההורים זכורה לי לטובה, גם ארוחות בוקר צהריים והערב היו בבית הילדים ולא עם ההורים.

כשהייתי בת 10 התחילו חילוקי דעות רעיוניים ופוליטים בתוך הקיבוץ ובממשלה. במשך זמן קצר התחילו מריבות קשות בין חברי מפ"ם לחברי מפא"י והוחלט להיפרד ולבנות קיבוצים חדשים. כשנבנה הקיבוץ החדש הופרדו הילדים בבתי הילדים, בבית הספר ובכל המסגרות.

לאחר שנתיים נבנה הקיבוץ החדש שנקרא – איחוד השרון גבת. קיבלנו טרקטור ועגלה העמסנו את כל רכושנו ונסענו לביתנו החדש על הגבעה מול גבת. הבתים היו חדשים. שם לקיבוץ עדיין לא היה, הפרידה לא הייתה נעימה, היו משפחות שנפרדו, כמו המשפחה של סבא יאיר, אבא שלו יהושע, עבר ליפעת, אמא שלו חיה, נשארה בגבת ואחותו ורדה נשארה בגבת. היה קרע גדול במשפחה ובקיבוץ.

עברו ימים ובכל זאת המשפחה החליטה להתאחד, סבתא חיה עברה ליפעת. הקשר בין בני המשפחה היה כל כך חזק שהביקורים ביניהם היו לעתים קרובות, כמעט כל שבת וגם באמצע השבוע. ההורים של סבא יאיר וההורים של סבתא חינה היו שכנים, בית מול בית, אני ויאיר העפנו מבטים מרחוק אחד לשני וכך לאט לאט נרקמו בינינו יחסי סקרנות ללא מילים, רק במבטים…

שבת אחת קיבלתי הזמנה לטיול בשדות והשאר היסטוריה, שהפכה עם השנים להורים של ארבעה ילדים נהדרים: עמרי, אורי, הדר ושמרית."

תמונה 1

הזוית האישית

גיל גולדהור ומאי גולדמן מביאים את סיפורה של סבתא חינה, סיפורו של קיבוץ גבת.

מילון

גבת
גְּבַת הוא קיבוץ בעמק יזרעאל, השוכן כ-3 קילומטרים דרומית-מערבית למגדל העמק, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. הוא משתייך לתנועה הקיבוצית.

מפא"י
מפלגת פועלי ארץ ישראל

ציטוטים

”הוחלט להיפרד ולבנות קיבוצים חדשים“

הקשר הרב דורי