מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בקיבוץ של פעם

סבא ואני באחד משיעורי הקשר הרב דורי.
סבא בילדותו.
החיים כילד שגדל בקיבוץ בשנות 40-50

חיי כילד שגדל בקיבוץ בשנות 40-50.

נולדתי בשנת 1942, בקיבוץ נען, הקיבוץ הראשון של הנוער העובד והלומד, שנמצא במרכז הארץ בין רחובות לרמלה.

באותה תקופה הילדים גדלו וחונכו במסגרת קבוצה, לפי השנתונים, בלינה משותפת, מהגיל הרך בגן הילדים ועד סיום הלימודים בביה"ס, קבלתם לחברות בקיבוץ ויציאתם לשרת בצבא.

מתחם בית הספר היה באזור נפרד מבתי המגורים של ההורים. לכל שנתון היה תחילה גן ילדים בביתן ייעודי, עם חדרי לינה (3-4 בחדר), חדרי אוכל, משחקים ושירותים שנוהלו ע"י גננות לגיל הרך עד למעבר לביה"ס.

עם המעבר לבית הספר לכל כיתה מא' עד יב' היה בית משלה ללינה משותפת (2-3 בחדר) כולל שירותים. לכל כיתה היתה מטפלת שאחראית עליה וכן מורה או מורה בלימודים.

לילדי בית הספר היה חדר אוכל נפרד מחדר האוכל המרכזי של הקיבוץ והתלמידים אכלו במשמרות לפי הכיתות, בארוחת הבוקר וארוחת הצהריים. הלימודים התקיימו על פי מסגרת החינוך הקיבוצי של אותה תקופה בקיבוץ עצמו.

ילדי הגן היו "נמסרים" להוריהם בשעות אחר הצהריים ודואגים להחזירם לגן ולדאוג להשכיבם, לאחר מקלחות לשינה.

ילדי בית הספר בגיל הצעיר (א' עד ו') עם גמר הלימודים וארוחת הצהריים, היו במסגרת ובאחריות המטפלת. לפנות ערב, היו משחררים את הילדים לבתי הוריהם וחוזרים לבתי הלינה, בשעות הערב המאוחרות, ללינה המשותפת.

הילדים הגדולים יותר (מכיתה ז' ומעלה) עם תום סיום הלימודים וארוחת הצהריים, היו יוצאים לעבודות שונות של שעתיים בענפים השונים, בהתאם לעונה ולצורך. עם גמר העבודה וארוחת ארבע, מתקלחים והולכים לבתי ההורים להכנת שיעורים או לחוגים שונים. בשעות הערב המאוחרות, לאחר ארוחות הערב עם ההורים בחדר האוכל המרכזי, חוזרים לבתים ללינה המשותפת.

יש לציין שלהורינו באותה תקופה היה חדר קטן עם מרפסת וכיור קטן בלבד. שירותים ומקלחות לא היו בחדריהם והיו קיימים רק בכמה מקומות מרכזיים בקיבוץ. השירותים והמקלחות היו גדולים ומשותפים לגברים ונשים בנפרד. הורינו היו עסוקים כל היום בענפי הקיבוץ השונים עד שעות הערב ובהרבה מקרים בקושי ראו ובילו עם ילדיהם אלא רק בשעות הערב המאוחרות.

"מרכז" הפעילות בערבים התנהלה סביב ובקרבת חדר האוכל המרכזי של הקיבוץ, לאחר ארוחת הערב.

בנושא התרבות ניתנה חשיבות רבה לילדים ולבוגרים גם יחד. סרטים היו פעם בשבוע, יום אחד לילדים ויום אחד למבוגרים, הצגות במיוחד לילדים ולחברים התקיימו לעיתים קרובות מאוד בסטודיו שהוקם בקיבוץ והיה פעיל מאוד. השחקנים, המפיקים, הבמאים היו כולם חברי וילדי הקיבוץ. הצגות של תאטרונים מהעיר התקיימו אחת לכמה חודשים באמפיתיאטרון האזורי שהוקם סמוך לקיבוץ.

בחופשים מהלימודים הילדים בכיתות הנמוכות בביה"ס היו מעוסקים על ידי המדריכים הבוגרים משכבת הנעורים והמטפלות.

ילדי שכבת הנעורים עבדו בענפי המשק השונים בחלק מהחופש. ובשאר החופש היו חופשים למשחקים, טיולים, ומחנות במסגרת תנועת הנוער העובד והתנועה הקיבוצית.

בחופש הגדול (בקיץ) חודש אחד עבדו בענפים השונים במשק ובחודש השני התקיימו קייטנות מחנות קיץ ומשחקים שונים.

התנהלות החיים הזו שהיתה נהוגה באותה תקופה בקיבוץ תרמה לכך שהילדים ככל שגדלו ובגרו היו עצמאיים ומעורבים יותר בנעשה בענפי המשק ובחיי היום יום.

לסיכום אני יכול להעיד על עצמי שזו היתה תקופה המשמעותית בחיי הילדות והבגרות שלי ומלווה אותי עד היום הזה.

 

 

הזוית האישית

עדי: למדתי המון דברים על סבי, על הקיבוץ של פעם ועל עברו ולמדתי על היסטוריית מדינתנו. משמח שהוא איתי ומעביר לי חומרים מהעבר שלו ומחיי הילדות והנעורים שלו והתחברות והלמידה שלי אליו וההתפעלות וחוויה שהוא נותן לי עוד סיפורים להמשך החיים.

מילון

תקופת הצנע
תקופה בה הייתה בעיה קשה של מחסור במזון שהתקיימה בין השנים 1949-1959.

ציטוטים

”"יש לציין שלהורינו באותה תקופה היה חדר קטן עם מרפסת וכיור קטן בלבד."“

הקשר הרב דורי