מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בצל השואה

עלמה וסבתא
סבתא בילדותה
זכרונות ילדות

שמי יפה אסף, נולדתי בעיר חיפה בישראל בשנת 1951.

הוריי שעלו ארצה בשנת 1949 כניצולי שואה, התמודדו עם קשיים מרובים כמו קליטת השפה העברית. אבי שאשתו ושני ילדיו מתו בשואה התקשה במיוחד להתאקלם בארץ. מעולם לא דיברו בבית על השואה ובאיזה שהוא שלב כשלא מצא את מקומו נסע אבי מעבר לים לחפש מקומות פרנסה. אמי שנשארה איתי בארץ נאלצה לצאת לעבודה וזכורים לי ימים קשים בבית.

בתור ילדה קטנה, הייתה לי מטפלת שאספה אותי אחרי הגן לביתה, עד שהוריי חזרו מהעבודה. למטפלת לא היו ילדים כך שנאלצתי לשחק לבד או עם השפנים שהיו למטפלת בחצר. כשעליתי לכיתה א' לבית ספר "העלייה השנייה"  בעיר עכו, השתנה מצבי והכרתי חברים וחברות רבים, ובשעות הפנאי שיחקנו ביחד, בחבל, בגולות, בחמש אבנים, יש לנו תיש, מחבואים, דוקים, קלאס, וגוגואים, ים יבשה ועוד…

המקצועות שלמדנו בבית הספר, היו חשבון, עברית, דיקדוק, מולדת, תורה וספורט.

המרחקים בין הבתים לא היו גדולים, והיינו נפגשים גם אחר הצהריים, בבתים או בחצרות ומשחקים. המורים בבית הספר היו בדרך כלל קשוחים והעונשים שקיבלנו היו: לעמוד בפינה, לצאת החוצה, לגשת למנהלת או לקרוא להורים. כשהמנהל עבר במסדרון רעדנו מפחד. תלבושת אחידה ביסודי לא הייתה, רק אחר כך בתיכון הייתה תלבושת אחידה שכללה חולצה וחצאית. בבית הספר היסודי היה לנו טיולים שנתיים בדרך כלל ליום אחד.

בתיכון התחלנו לערוך מסיבות בימי שישי שכללו ריקודים סלונים ומשחקי חברה. אני זוכרת מורה אחד במיוחד שקראו לו ליפא והוא היה מורה לטבע. הייתי קשורה אליו במיוחד ואהבתי את השיעורים שלו, אהבתי את מקצועות אנגלית, עברית והיסטוריה, לא אהבתי חשבון והנדסה. בבית הספר היסודי היה חדר אוכל שאכלו בו ילדים שהוריהם עבדו או ילדים נזקקים. המאכל האהוב עליי בילדות היה פירה ושניצל. היו לנו ממתקים, בטח לא בשפע כמו היום אבל היו עוגות.

אני הייתי בתנועת  הצופים עם כל החברים בתיכון, והיינו יוצאים לא"ש לילה, הייתה לנו תלבושת אחידה ונשבענו לתנועה.

לאחר נישואי נולדו לי שלושה ילדים והיום אנחנו סבתא וסבא לשמונה נכדים. עד ליציאתי לגמלאות  עבדתי כמנהלת כוח אדם בהייטק וסבא של עלמה עבד בחברת חשמל.

הזוית האישית

סבתא: תכנית הקשר הרב דורי נתנה לי הזדמנות נהדרת להיזכר בעברי ובכל הסביבה שלי . הבאנו לפגישות תמונות שלנו מהעבר, חפצים ישנים שנקשרנו אליהם ונזכרנו במשחקים שאנחנו שחקנו כילדים קטנים, ובאמת נהניתי להשתתף בחוויה הזאת. לגביך עלמה גיליתי ילדה מקסימה חברותית ומלאת נתינה. שמחתי להיות איתך בכיתה והקשר בינינו כמובן שהתחזק.

מילון

א"ש לילה
א"ש (=אימוני שדה) הלילה מהווה חוויה משמעותית ומרגשת מאוד עבור החניכים בשל היותו ייחודי ומאתגר - הוא מתקיים בשעות החושך ומשלב אלמנטים של פחד ומסתורין. אפשר לעשות סוגים שונים של א"שי לילה ולשלב בהם גם השבעה ותחנות משחק. (אתר תנועות הנוער)

ציטוטים

”הוריי שעלו ארצה כניצולי שואה, התמודדו עם קשיים מרובים. בבית לא דברו על השואה.“

הקשר הרב דורי