מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים במעברת עין הנציב

איליי אושרי וסבתו רבקה קאשי
במעברה
חייה של סבתא רבקה קאשי במעברת עין הנציב

עליתי ארצה עם משפחה בת 9 נפשות. גרנו במעברת עין הנציב  בעמק בית שאן. היום זה ידוע כעמק המעיינות.

תמונה 1

עמק המעיינות בבקעת בית שאן

כל החיים הסתובבו סביב המעיינות שזה כביסה, רחצה ובישול אמי הייתה לוקטת צמחי בר כותשת ומטפלת בנו בכל המחלות של הילדים. את כל אחי הבוגרים גייסו ורק אני ואחותי נשארנו. באותה תקופה חליתי והעבירו אותי לבית חולים בעפולה ושם נעלמתי. מה שזכור לי זה אחי סיפר לי שהוא יצא לחופשה מהצבא מצא אותי ברמלה ולקח אותי וברח זה מה שאני זוכרת.

החזרו אותי למשפחה במעברה. זוכרת שבקשתי ביצה לאכול ולא היה. בכיתי מאד וכנראה לא הפסקתי לכן אבי לקח אותי ושם אותי בשק על גבו ולקח אותי לחושך מחוץ למעברה והניח אותי בשדה לבכות עם קולות של התנים והאורות של גחליליות. בסוף החזיר אותי וקבלתי ביצה מהשכנים.

זוכרת את מלחמת סיני היינו בחושך גמור אבי ואחי הגדולים היו מגויסים לצבא ושמרנו על חושך ושקט בלילה. כשחיסלו את האוהלים, העבירו אותנו לצריפונים מפח בעמק בית שאן. שהיום זה האתר הארכאולוגי.

אני זוכרת ששיחקנו במטבעות וכדים וכל מיני כלים שלא ידענו ולא הבנו את משמעותם. כולל פסלים רומאים ויוונים.

אנו הילדים תמיד היינו בחוץ. שיחקנו בכל מה שהיה באתר, ממול לאתר ישנה גבעה גדולה שנראת כמו הר ולה קראנו: הר שאול.  בעונת הפריחה, השטח היה מלא בכלניות בכל צבעי הקשת. אני זוכרת שהייתה לי פעם, דלקת בעיניים ואבי חשב שזה בגלל הכלניות האדומות ואסר עלי לקטוף אותן.

סיפורה של סבתא רבקה קאשי – האלבום של סבתא רבקה והנכד אלי

הזוית האישית

רבקה קאשי: הזכרונות מבית אבא הציפו אותי ומילאו אותי שמחה.

אליי: תודה שהצטרפת לתכנית הקשר הרב דורי. שמחתי ללמוד ממך על ילדותך.

מילון

מלחמת סיני
מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש. במקביל למערכה הישראלית ניהלו בריטניה וצרפת במשותף מבצע להשתלטות על תעלת סואץ, שנודע בשם "מבצע מוסקטר".

ציטוטים

”הניח אותי בשדה לבכות עם קולות של התנים והאורות של גחליליות“

הקשר הרב דורי