מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים במעברה

עדי ונועם טובול
עדי טובול
סיפור חיי

נולדתי בשנת 1952 במרוקו. בשנת 1955 עלינו לארץ וגרנו במעברה בשם קאקון אשר נמצאת בין מושב אמץ ונחל ראובן.

חיי המעברה בקאקון

גרנו בצריף מעץ, 5 ילדים פלוס זוג הורים בחדר אחד. בצריף לא היה חשמל ומים חמים, השירותים היו משותפים לכמה משפחות מחוץ לצריפים בהם גרנו . את כל הקניות והשירותים השונים כמו מרפאה, חנות מכולת וכו' עשינו במושב אמץ או נחל ראובן. בשנים בהם הייתה תקופת הצנע כל משפחה קיבלה הקצבה של תלושים לקניית מוצרים בסיסיים כגון: ביצים, חלב ובשר.

בשנת 1960 עברנו לגור בבית אליעזר.

החיים של פעם

בשנות ה60 הראשונות לא היו מקררים שפעלו על חשמל אלא קיררנו בעזרת בלוקים של קרח שקנינו אצל "מוכר הקרח". כמו כן לא היה גז לבישול, היה ניתן לבשל ולחמם רק עם פטליות נפט, את הנפט קנינו ממוכר נפט אשר היה בא עם מיכל גדול של נפט על עגלה רתומה לסוס. קנינו את הנפט במיכלים קטנים גם לפטליה ובחורף חממנו את הבית עם תנור חימום שעבד על נפט. למקלחות היינו מחממים מים בכלי גדול כי לא היו דודי שמש ולא חשמל.

החלבן היה עובר כל בוקר עם חמור ועגלה סגורה והיינו קונים חלב אשל וביצים. בשכונה לא היו כבישים או מדרכות. היו שני בתי ספר יסודיים "פאר עם" ו"קפלן". אני למדתי ב"פאר עם" – בית ספר ממלכתי דתי.

בבית גרנו 8 ילדים וזוג הורים בדירת חדר וחצי והיינו יותר מאושרים ומגובשים מאשר היום. את כל המשחקים הכנו לבד כגון: קורקינט, סל למשחק כדורסל וכו'. היו הרבה משחקי חברה כגון: אש לילה, חפש את המטמון.

בכדי לעזור להורים בכלכלת הבית התחלתי לעבוד בגיל צעיר. בכיתה ה' עבדתי בחלוקת לחם עם חנניה במאפיית דגן. בכיתה ז' ו-ח' עבדתי בחלוקת עיתוני בוקר. את לימודי התיכון למדתי בבית ספר "נעורים" במגמת חשמל רכב.

תמונה 1
עדי טובול

נעורים והקמת משפחה

בשנת 1970 התגייסתי לצבא, שרתתי בבקעת הירדן. בשנת 1973 הייתי אמור להשתחרר בתאריך של מלחמת יום כיפור ואז חתמתי לשירות קבע ל 3 שנים נוספות. בשנת 76 השתחררתי.

בגיל עשרים וחמש שיחקתי כדורעף בבית אליעזר במשך מספר שנים. בשנת 1979 התחתנתי. בשנת 1980 נולד בני הבכור – שי, בשנת 1982 נולד בני חיים ובשנת 1983 נולדה ביתי הדס. בשנת 1989 פתחתי מוסך למיזוג אוויר רכב והוא קיים עד היום.

הזוית האישית

סבא עדי: נהניתי מאוד והתרגשתי להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי המקסים נועם.

הנכד נועם: היה לי מאוד כיף עם סבא במפגשים ושמחתי לשמוע את סיפור חייו.

מילון

מעברה
יישוב זמני אשר סיפק דיור לעולים חדשים.

ציטוטים

”תמיד כדאי לספר את האמת ולא לשקר כי לשקר אין רגליים האמת תמיד תתגלה“

הקשר הרב דורי