מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים במלחמת ששת הימים

סבתא סימה וינון בביקור בבית התפוצות
סבתא סימה בשרות צבאי
סבתא סימה בתקופת המלחמה

אני זוכרת שבבוקר של היום הראשון למלחמה לא הלכתי לבית הספר. המשכתי לישון במיטה והתעוררתי בבהלה מחלום מוזר שחלמתי בחלום היו פיצוצים גדולים קולות חזקים של פצצות ונפגעים. התעוררתי בבהלה וגיליתי שזה לא חלום. בחוץ נשמע קול צופר של אזעקה. וקריאות ברמקול של ה.ג.א (הגנה אזרחית) ברמקולים קראו לתושבים להיכנס למקלטים ולסגור דלתות וחלונות.

היינו בבית רק אני ואימא שלי, אבא שלי היה במכולת  (היה בעל מכולת שכונתית)  האחים והאחיות שלי היו בבית הספר ובגנים. אני ואימא פחדנו מאוד ויצאנו בריצה לאסוף את האחים והאחיות שלי חזרה הביתה. בדרך הביתה עברתי במכולת של אבא שלי וביקשתי ממנו לחזור הביתה הוא לא הסכים לעזוב את המכולת, ואמר שאינו פוחד ושהוא סומך על הצבא שלנו ושלח אותי חזרה הביתה.

כשירד הלילה התארגנו כל המשפחה והדודים שגרו בסביבה וישנו כולם יחד. התבקשנו מהצבא לכבות את כל האורות בבתים כדי שמטוסי האויב לא יזהו את הבתים שלנו. סגרנו את החלונות ותלינו עליו בדים שחורים, הדלקנו נר אחד והנחנו אותו במקום הכי נמוך בבית. אם היה אור חזק בבית ה.ג.א היו דופקים על החלונות ומבקשים שנכבה את האור.

במשך כל ימי המלחמה לא הלכנו לבית הספר. נשארנו כל היום בבית והקשבנו לחדשות ברדיו ללא הפסקה. אני זוכרת ששמענו ממש חזק את רעש ההפגזות ובלילה גם ראינו את אורות של הפגזים .

בכל פעם ששמענו חדשות טובות שהצבא כבש עוד שטחים קפצנו בצהלות גדולות.

שלושת הדודים שלי, אחים של אימא שלי נלחמו במלחמה. במשך כל ימי המלחמה דאגנו מאוד לשלומם. האזנו לחדשות בלי הפסקה וברוך השם כולם חזרו הביתה בשלום.

ביום האחרון של המלחמה כשהתבשרנו שהצבא שלנו הביס את האויב. נערכו חגיגות גדולות ברחובות העיר בבית שמש. במרכז העיר היו ריקודי עם וכל התושבים יצאו מהבתים בריקודים ובשירה, אני זוכרת שהייתה שמחה גדולה מאוד.

ילדים, מבוגרים, דתיים, חילוניים כולם שמחו יחד התחבקו וחגגו את הניצחון במלחמה.

מילון

הג"א
יחידת צהל שטיפלה בהגנה אזרחית

ציטוטים

”בלילה שמענו קריאות ברמקול של הג"א“

הקשר הרב דורי