מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בכפר בגיאורגיה

אני עם סבא וסבתא בפורים שהייתי קטנה
אני עם סבא וסבתא בבת המצווה שלי
סיפורה של טל מיכאלי

טל מיכאלי השתתפה בתכנית יחד עם סבא וסבתא ומביא את סיפורם. סבתא רותי נולדה בשנת: 1949 וסבא מיכאל נולד בשנת: 1943. שניהם, סבי וסבתי נולדו בגרוזיה בכפר קטן הנקרא: קולשי. אנשים שם חיו בידידות ובשכנות טובה וכל הזמן היו עוזרים אחד לשני במה שצריך. הם מספרים שבגרוזיה יש נוף מדהים, פשוט וטבעי.. כאשר הם חיו שם הם נהגו לפי מנהגי הדת היהודית וחגגו את חגי ישראל.

הקשיים בגרוזיה היו רבים ומגוונים:

* קושי במציאת תעסוקה וחוסר בפרנסה: לא היו הרבה מקורות עבודה והיה להם מעט כסף והם הסתפקו במה שיש.

* האקלים: בקיץ מזג האוויר היה נוח אך בחורף היה מאוד קר יחד עם סופות וסערות.

* גילויי אנטישמיות: בגלל דתם היהודית היו המון אנשים שהתנכלו והציקו להם כל הזמן, ונהגו ללעוג להם ולקלל אותם.

 כיצד סבא וסבתא נפגשו?

הם הכירו אחד את השני בקולנוע. סבתא מספרת: "כל הבנות היו מקנאות בי באותה תקופה כי סבא היה נאה וכולן רצו אותו.." וסבא מספר כי מרגע שראה אותה ידע כי היא תהיה אם ילדיו. לאחר תקופה קצרה של כמה חודשים הם התחתנו ונולדו להם שני ילדים: הבכור- יצחק (איציק) ורפאל (רפי).

העלייה לישראל

כשהחליטו לעלות לישראל, סבא היה בן 30 וסבתא הייתה בת 24. בזמן עלייתם ארצה. שני בניהם, יצחק ורפאל היו בני שנתיים ושנה. הם עלו למטוס בשנת 1972 והגיעו לארץ ישראל כי זה היה החלום שלהם. כאשר הם עלו ארצה הם עברו להתגורר בבאר שבע בשכונה ג' ועד היום מתגוררים בה.

בתחילת דרכם בארץ הם נתקלו בלא מעט קשיים: הם לא ידעו את השפה העברית ולמדו לאט לאט עם השנים. כמו כן, במהלך השנים סבא השתתף במלחמת יום הכיפורים. סבתא עבדה כעובדת משק וסבא היה שוטר. בארץ נולדו להם עוד שני ילדים: יעקב (קובי) וליאור, ליאור, בן הזקונים, שהוא במקרה גם האבא שלי. סבא וסבתא מספרים שאבא שלי היה ילד טוב וממושמע.

הזוית האישית

היה לי המון כיף לעשות את העבודה ולמדתי המון דברים חדשים שלא ידעתי על סבי וסבתי. סבא וסבתא אומרים לי שאני אשקיע בלימודים כי זה מה שקובע בחיים .

מילון

פרנצ\'ייה
פרינססה

ציטוטים

”שאני אשקיע בלימודים כי זה מה שקובע בחיים .“

הקשר הרב דורי