מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בבחריין והעלייה לארץ ישראל

סבתא רחל עם הנכדה אור
סבתא רחל עם סבא יעקב
החיים בבחריין והעלייה לארץ ישראל

שמי רחל מזרחי ואני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי בביה"ס הרא"ל שבירושלים.
אבי נולד בבושר ואימי נולדה בכווית. אבי היגר לבחריין, אימי ומשפחתה היגרו גם הם לבחריין והכירו זה את זה בבחריין ולאחר שהתחתנו נולדו להם בבחריין 5 ילדים: דבורה, יצחק, רחל, יוסף ורבקה.
סבי שמעון נולד בשירז והיגר לבושר, מבושר לכווית ומשם לבחריין. הוא נשלח על ידי אביו דוד לבחריין בטענה שאין רב לקהילה היהודית בבחריין. ושמעון אכן היה רב הקהילה היהודית. היה גם שוחט, מוהל, מגשר, ומחתן
סבי  יצר קשר עם הסוכנות היהודית בישראל , וערך רשימות של יהודים שברצונם לעלות לארץ ושידל יהודים לעלות לארץ.
 
תמונה 1 
החיים בבחריין
החיים בבחריין במחיצת הערבים לא היו קלים גרנו באזור המוסלמי שעמד מעל שורת חנויות מבודד שם נולדתי. בת 3 שנים הייתי שהגיעה בשורה חדשה ומרעישה קמה מדינת ישראל. לא היה זמן לשמוח הערבים התנפלו על היהודים בכל הכוח ולפני שכל הקהילה נמחקה ברחנו ועזבנו את הכל!
ברחנו כל עוד נפשנו בנו. עלינו על האנייה לבומבי הרחוקה ומשם במטוס לישראל, הגענו לשער העלייה ומשם לפרדס חנה ולתלמונד.
משם המשפחה עברה לירושלים לתלפיות למעברה. העיר אליה התפללנו המון ירושלים. כעבור שנים קיבלנו דירה בשיכון קטמונים שם למדתי בבית הספר ממלכתי דתי קושט.
 
מעברת תלפיות
במעברת תלפיות הגענו כשהיינו 7 נפשות. מקמו אותנו במבנה אנגלי עם גג מקומר. היו שם עשרות משפחות. קבלנו מזרונים וכלי אוכל. הבתים בתלפיות היו: אוהלים, צריפונים מפח, צריפים מעץ, ובלוקונים. אנו גרנו תחילה באולם לאחר צריפון מפח ובלוקון.
בתלפיות החיים לא היו קלים: לא היו ברזים בבתים, היה ברז מרכזי לכל תושבי השכונה שם היו מכבסים את הבגדים,מדיחים כלים, ממלאים דליי מים או כדים. לא היו שירותים בבתים, היו שירותים ציבוריים ללא אסלות.
הדודים של אימי. ירדנה, יצחק, יוסף, נתן, סבא ברוך, סבתא מרים, אבי (אברהם), רבקה, דבורה, רחל סבתי. 
תמונה 2
 
במעברה נולדו עוד 3 ילדים: ירדנה, נתן ואבי. היה מקום ששם היו מחלקים מרקים ודייסות וגם לחמים עם ריבה לילדים ולמשפחות. במעברה למדתי בבית הספר גאולים בבקעה, שם שיבצו אותנו.
כעבור שנתיים עברנו לשיכון בקטמון ו'. למדתי בבית הספר יסודי קושט. בקטמון ו' נולדה בת זקונים מלכה. למדתי במכללת דוד ילין לגיל הרך, עבדתי בגן ילדים בחבל לכיש ובאזור בית שמש.
 רחל ויעקב ביום חתונתם
תמונה 3
הכרתי את בעלי יעקב בירושלים וכעבור שנתיים התחתנו וגרנו בירושלים ברחוב בן יפונה 4 בבקעה ושם נולדו 2 ילדים אפרת וגיל. ומשם רכשנו דירה ברמות בשנת 1978 ונולדו לנו 2 ילדים אלעד וליטל.
 
העשרה
בחריין: "ממלכת בחריין (בערבית: ????? ???????, ממלכת אלבחרין – ממלכת שני הימים) היא מדינת אי מזרח תיכונית, הממוקמת בארכיפלג במפרץ הפרסי, בדרום-מערב אסיה. ערב הסעודית שוכנת מערבית לבחריין וביניהן מים רדודים, קטר שוכנת דרומית לה, מעבר למפרץ בחריין. בשנת 1986 הסתיימה הקמתם של גשר וכביש מעל המים, המחבר בין איי בחריין לערב הסעודית. הקמתו של גשר שיהווה חיבור יבשתי דומה, בין בחריין לקטאר, צפויה להסתיים בעתיד". ויקיפדיה
תשע"ו                                          

מילון

בחריין
בחריין היא מדינת אי מזרח תיכונית, הממוקמת בארכיפלג במפרץ הפרסי, בדרום-מערב אסיה. ערב הסעודית שוכנת מערבית לבחריין וביניהן מים רדודים.

ציטוטים

”בת 3 שנים הייתי שקמה מדינת ישראל. לא היה זמן לשמוח הערבים התנפלו על היהודים.“

הקשר הרב דורי