מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בבוכרה ועלייה בצל מלחמת המפרץ

דורה ובעלה
במלחמת המפרץ
בבוכרה כל הגידולים היו ללא חומרים כימיקלים וללא תרופות

נולדתי בבוכרה שבאוזבקיסטן, בשנת 1940, עליתי לארץ בשנת 1990.
 
זיכרונות מבוכרה 
החקלאות בבוכרה הייתה משהו מיוחד. כל האוכל בבוכרה גדל במדינה, אף פעם לא קיבלו אוכל ממדינות זרות.
בבוכרה כל המאכלים היו גדלים ללא חומרים כימיקלים וללא תרופות. הכל היה טבעי. המשמעות של זה, שגם הילדים גדלו יותר בריא וגם הסביבה הייתה יותר בריאה. שמרנו כשרות ויצרנו את הלחם לבד. גם גידלנו לבד פרות וירקות. 
פעם בשבוע היינו שוחטים פרה או כבש, לכבוד שבת. היה מגיע לשכונה רב שהיה שוחט את הפרה או הכבש והיו מחלקים בין כל המשפחות. רק כאשר הרב פסק שהבשר כשר, היינו מחלקים את הבשר בין כל המשפחות.
אם הפרה לא הייתה יוצאת כשרה, היינו מוכרים את הבשר לגויים. שוב היינו קונים פרה חדשה ומוכרים לגויים אם הבשר לא היה יוצא כשר.
 
העלייה לישראל
בשנת 1989, ממשלת ברית – המועצות נתנה אישור לכל מי שרוצה לעלות לארץ – ישראל לעלות לארץ. הייתה אז עליה גדולה למדינת ישראל. רוב היהודים מכרו את הבתים שלהם ואת העסקים שלהם. גם אנחנו עשינו כך.
בשנת 1990 הגענו לישראל. בארץ חיכו לנו הרבה חברים ומשפחה שלא ראינו אותם הרבה שנים, כי עלו לפנינו.
הם לקחו אותנו לבתים שלהם ולאט, לאט התחלנו לעבוד. השכרנו בית, אחר כך קנינו בית והתחלנו לשלם משכנתא.
בתחילת 1991 התחילה מלחמה שנקראה: "מלחמת המפרץ". חילקו לנו מסכות גז וכל פעם שהייתה אזעקה היינו צריכים לשים מסכות ולהיכנס לחדר אטום. ההתאקלמות בארץ הייתה קשה, גם בגלל השפה, התרבות וחוסר העבודה בהתחלה וגם בגלל המלחמה, שבאה בדיוק אחרי שעלינו והרגשנו לא ממש בטוחים פה.
הורי רצו להישאר באוזבקיסטן ועלו לארץ רק אחרי- 25 שנה. אנחנו רצינו לעלות כי ארץ ישראל זאת המדינה שלנו. עכשיו יש עבודה, ילדים, נכדים, בית נעים והכל פה בארץ הקדושה שלנו.
העשרה
מלחמת המפרץ: "מלחמת המפרץ, הידועה גם כמלחמת המפרץ הראשונה, כמבצע סופת מדבר, וכונתה אם כל המלחמות בפי מנהיג עיראק באותה תקופה, סדאם חוסיין, היא מלחמה שהתרחשה מ-2 באוגוסט 1990 ועד 28 בפברואר 1991 (מבצע סופה במדבר עצמו החל ב-17 בינואר 1991), ובמהלכה הוקמה, ברשות האומות המאוחדות, קואליציה בראשות ארצות הברית בת 34 מדינות, שמטרתה הייתה שיחרור כווית הכבושה". ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

משכנתא
שעבוד נכס מקרקעין כבטוחה להחזרת ההלוואה. זוהי הלוואה שמטרתה על- פי רוב לרכוש רכוש, בדרך- כלל שעבוד דירה לצורך רכישתה. ההלוואה ניתנת על- ידי הבנק ומקבל המשכנתא ממשכן את המקרקעין שהוא רוכש בכסף זה, כלומר- רושם שיעבוד של הדירה בטאבו על- שם נותן ההלוואה.

מלחמת המפרץ
מלחמת המפרץ, הידועה גם כמלחמת המפרץ הראשונה, כמבצע סופת מדבר, וכונתה אם כל המלחמות בפי מנהיג עיראק באותה תקופה, סדאם חוסיין, היא מלחמה שהתרחשה מ-2 באוגוסט 1990 ועד 28 בפברואר 1991 (מבצע סופה במדבר עצמו החל ב-17 בינואר 1991), ובמהלכה הוקמה, ברשות האומות המאוחדות, קואליציה בראשות ארצות הברית בת 34 מדינות, שמטרתה הייתה שיחרור כווית הכבושה.

ציטוטים

”למרות שיש קשיים, העולם מלא חיים וחיוכים.“

הקשר הרב דורי