מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בארץ ישראל

הראל וסבא מיכאל
בבסיס עם החברים
המשך סיפור חיי

שמי מיכאל ואני סבא של הראל ורועי טורקניץ. את סיפור חיי אני רוצה להתחיל מהבסיס, בסיס לחיי.

סיפור חיי מתחיל בהוריי..אמא שלי, ברכה,  נולדה ברומניה בכפר קטן שקראו לו תלנשט. הם היו 4 אחים ושתי אחיות. לאחים קראו זאב,ישראל, חיים ומשה ולאחות קראו ינטה.

משפחתה של אמא הייתה משפחה גדולה וענייה, אמא שלה נפטרה כשהייתה בת 11. בעקבות המוות הפתאומי, כל עבודות הבית נפלו עליה.

ביתם לא היה מקום שבו אפשר לקנות לחם, והיא הייתה צריכה לאפות אותו בעצמה. אבא שלה היה במקצוע הנגרות. את התשלומים היה מקבל במוצרי מזון. בעקבות המצב והקשיים הייתה צריכה לעזוב את לימודיה.

כעבור זמן קצר פרצה מלחמת העולם השנייה, כל המשפחה נאלצה לעזוב את המקום ולעבור ברכבות לתוך רוסיה, הם הגיעו ללפובליה קזחסטן.

כל בני המשפחה הבוגרים עבדו במפעל תעשייה צבאית.

אמא ואחותה הקטנה נישארו בבית כדי לתחזק את המשפחה (בישול, ניקיון, כביסות ועוד).  בסוף המלחמה אמא התחתנה, אני נולדתי, הילד הראשון אחרי נולד אח שלי (מיקה).

בשנת 1947 משפחתה של אמא חזרה למקום הולדתה (מולדובה),  לעיר קישינב (עיר הבירה) המשפחה החלה לעבוד במקום חדש ולהשתקם שם.

בצבא בברית המועצות

בשנת 1967 התגוררתי בברית המועצות (מולדובה), בשנה הזאת גויסתי לשרות צבאי ביחידת מודיעין שביצעה משימות ריגול אחריי מדינות ערב כגון: מצרים, סוריה, ירדן ועוד. במועד הזה  צה"ל פתח במתקפת מנע על המדינות הללו. כתוצאה מהמתקפה צה"ל שיחרר שטחים מהמדינות האלו (סיני, רמת הגולן ומזרח ירושלים).

"התגייסתי בגיל 19, והייתי בצבא במשך שנתיים וחצי. הייתי בחיל המודיעין, באיסוף קרבי. התפקיד שלי היה להאזין לקונסוליות הדיפלומטיות של מדינות ערביות. שירתי באודסה, באוקראינה, קרוב לים השחור. אני זוכר שזה היה בתקופת מלחמת ששת הימים, ואמרו לנו לחפש תחנות צבאיות של ישראל, כי ברית המועצות תמכה בצבאות ערב במלחמה. לא מצאנו שום דבר. האזנו גם לתימנים, לירדנים, למצרים ואפילו לברזיל, למורת שהיו ידידים שלהם, הם רצו להאזין להם. קיבלנו את האזנות בכתב מוצפן, "קוד מורס" ולא בטקסט פתוח. את המידע שקיבלנו העברנו לקצינים הגדולים שישבו במוסקבה."

תמונה 1
צילום של היום עם פריט חשוב מעברי
תמונה 2
אני והראל נכדי היקר

תמונה 3
תמונה 4

את התיאור המורחב בתקופה זו סיפרתי לנכדי רועי טורקניץ, אח של הראל

קישור לסיפור המלא כאן

ארץ ישראל

בשנת 1973 עלינו ארצה ובשנת-1975 התחלתי לעבוד כאזרח עובד צה"ל, בבסיס חיל האוויר תל נוף, במחלקת בינוי 301 כאיש החזקת מערכות במיזוג אוויר. בשטח הכיבוש של מצרים נבנה בסיס של חיל האוויר הישראלי לאימון טייסים. לצורך אחזקת בסיס, אני ועוד אנשי תחזוקה, היינו יוצאים פעם בשבועיים לשטח. המגורים שלנו, היו קרובים למסלול ההמראה של מטוסים. באחת הנסיעות במסגרת תפקידי קרה דבר שלא היה ברור מה הוא… בזמן הזה היינו צריכים לחזור הביתה וזה היה בסוף השבוע. פתאום הודיעו לנו שלא נוכל לחזור הביתה עד הודעה חדשה. זה היה שעת צהרים. ישבנו בחוץ קרוב למסלול ההמראה ופתאום ראינו פעילות מוזרה ולא שיגרתית. פתאום על המסלול נחטפו שני מטוסי תובלה (הרקולס).

מתוכם יצאו חיילים וקצינים בלבוש קרבי, בנוסף לזה ראינו באחד המטוסים רכב פרטי מסוג מרצדס מפואר, ובמטוס השני היו שני רכבים צבאיים. החיילים התיישבו מתחת לכנפיי המטוס וקיבלו הדרכה מהמפקדים.

ראינו אנשים בלבוש אזרחי, מאוחר יותר התברר שזה היה יצחק רבין (ראש הממשלה) ושמעון פרס (שר הביטחון) ומספר מצומצם של עיתונאים.

לאחר מספר שעות המריאו המטוסים ואנחנו קיבלנו הודעה המאשרת לנו לצאת הביתה.

למחרת בבוקר אנחנו כבר הבנו שהיינו עדים לאירוע בשם "מבצע אנטבה".

המבצע התחיל בעקבות חטיפת מטוס אזרחי ע"י מחבלים שהנחיתו אותו באוגנדה. שם היה שליט בשם "אידי אמין", בשדה תעופה הפרידו את היהודים משאר הנוסעים ולקחו אותם כבני ערובה. מדינת ישראל לא רצתה לנהל משא ומתן, והחליטה לבצע מבצע מיוחד במטרה לשחרר את בני הערובה.

במבצע זה מדינת ישראל איבדה את יוני נתניהו, מפקד סיירת מטכ"ל אחיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. המבצע הזה זכור לי מאוד וידוע עד כמה השפיע על כל מדינת ישראל.

בבסיס בילינו עם חברים והיתה לנו חוויה מאוד טובה.

תמונה 5
משחקים בבסיס

35 שנים הייתי בבסיס חיל האוויר,

תמונה 6

לאחר פרישתי קיבלתי מהאחראים תעודת הוקרה על השתתפותי.

במקום העבודה היו מספר מחלקות ( חשמל, מים, מסגריה, סלילה) והיינו מתחרים אחד מול השני במשחקי כדור.

בתמונה זו אנו חוגגים יום הולדת לחברי מהמחלקה

.

תמונה 7

תמונה 8

תמונה 9

אני מאוד אוהב לשמוע ולראות את הגשש החיוור. משפט שאני מאוד אוהב: " איך קוראים לצ'ופשיק של הקומקום " כשהראל היה יותר קטן בגיל חמש הוא הייתי מתקשר אליו ושואל : " איך קוראים לצ'ופציק של הקומקום?" ואז הראל היה חושב הרבה זמן.. עד שלמד שהתשובה הייתה  זרבובית..

הזוית האישית

סבא – הפעילות שביצענו במשך שנת הלימודים העלו הרבה זיכרונות של העבר, שבזמן הרגיל אנחנו לא מדברים על הדברים שקרו לנו בעבר הרחוק, וזה מלמד אותנו שאסור לשכוח את החיים שהיו.

הראל אני נהנתי מהסיפור של סבא שלי כי למדתי ממנו. כל פעם חזרתי וקראתי את הסיפור, השיעורים עזרו לי לחזור לעבר של המשפחה של סבא שלי וזה עניין אותי מאוד. תודה סבא היקר!

מילון

מבצע אנטבה
מבצע יונתן או מבצע אנטבה היה פעולה צבאית שביצע צבא הגנה לישראל באוגנדה ביום ראשון ה-4 ביולי 1976, במטרה להציל 105 נוסעים יהודים, ישראלים ואנשי צוות מטוס אייר פראנס, שנחטפו על ידי טרוריסטים גרמנים ופלסטינים, במהלך טיסתם מישראל לצרפת

ציטוטים

”"איך קוראים לצופשיק של הקומקום?" ואז חשבתי עד שלמדתי שהתשובה הייתה  זרבוביל “

הקשר הרב דורי