מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיילת הראשונה בחיל מודיעין

יצאנו לטיול בכרמל
ילדותה של אסתר
אסתר חלוצת תצ"א

שמי אסתר, שירתי בצבא שירות מלא, הייתי בחיל המודיעין. הייתי מפענחת תצלומי אויר. הייתי האישה הראשונה בצה"ל שעסקה בתחום, לפניי היו רק גברים. בעקרון התחום עובד כך: מטוסי צילום טסים מעל שטח אויב ומצלמים את מצב כלי המלחמה המוצבים שם. אנחנו היינו מקבלים את צילומי האויר, מנתחים אותם ורושמים דוחות לגבי מצב הכלים ומיקומם. זה היה שירות מאד מעניין ולא קל. עבדנו ימים כלילות, זו עבודה מאד חשובה ומאתגרת.

למדתי בבית ספר יחודי ששמו ויצ"ו צרפת. בית הספר התמקד בלימוד אמנות כמו ציור, פיסול, קרמיקה וכו' בשילוב עם לימודים כללים. הייתה תלבושת אחידה: חצאית כחולה וחולצה תכלת עם צוארון מלאכים. הייתי חברה במכבי צעיר. היינו יוצאים הרבה לאזור נחל הירקון שהיה אז שדות עד האופק לפעילויות שטח.

למדתי לימודי משפטים בשנותיי המאוחרות, בשנות ה-60 של חיי, מה שמוכיח שלעולם לא מאוחר לעשות שינוי וחישוב מסלול מחדש.

הזוית האישית

נדב: למדתי שסבתא שלי הייתה הבת הראשונה שעסקה בפענוח תצלומי אוויר בחיל מודיעין.

מילון

פענוח תצ"א
קיים מקצוע (אזרחי, צבאי) בשם מפענח תצלומי אוויר, שבו מתמחה האדם בטכניקות פיענוח ויזואלי של צילומי אוויר ושימוש בעזרי פענוח. בפענוח תצ"א, חמישה משתנים מרכזיים שנדרש להתחשב בהם: צל, צורה, גוון, גודל יחסי, וסימני לוואי. תהליך לוגי זה שגובש בבריטניה במהלך מלחמת העולם השנייה, נועד לנטרל זיהויים מוטעים הנובעים מניחושים. אפשר להבדיל בין צל "מוטל", על פני הקרקע שנוצר בשל אובייקט, לבין צל "מוכל" שנוצר בשל בור, חפירה וכדומה. על פי הצל אפשר לאבחן את מהותו של האובייקט ולצמצם את אפשרויות הניחוש. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"להיות שונה ומיוחד זה לא משהו רע"“

הקשר הרב דורי