מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החטיפה

תמונה עם נכדתי נויה מחגיגת בת המצווה.
חתונה של זוהר בני
פרשת ילדי תימן

שמי שרה מרחום, נולדתי בתימן בשנת 1945. עליתי לארץ ישראל בשנת 1949 בגיל 4 ולכן אני לא זוכרת פרטים ברורים. עליתי במבצע "מרבד הקסמים" ביחד עם הורי ואחי הקטן.

בשנים הראשונות לשהותי בארץ, אמי ילדה בן בבית. נמסר לאמי שהתינוק צריך לעבור מספר בדיקות שגרתיות, כדי שיהיה מוכן לעבור ברית מילה. לאחר מספר ימים שהיה מאושפז בבית החולים, אני ואמי הלכנו לבית החולים כדי לבקר את התינוק שנולד. האחות סיפרה לנו שאחי מרגיש טוב וניתן לשחרר אותו בקרוב, וביקשה לביקור הבא להביא בגדים כדי לקחת אותו הביתה. למחרת, ביום שישי, שלחו מישהו מטעם בית החולים אלינו הביתה ואמרו שהרופא רוצה לדבר עם הוריי. בפגישתם הרופא שאל: "האם יש לכם עוד ילדים?", ואמי ענתה בתגובה:"כן". הרופא מסר להם בתגובה, שהתינוק מת! ובמידה והיה חי הוא היה חירש, אילם ועם בעיות רפואיות. הוא הוסיף ואמר שביום ראשון ילכו למשרד הבריאות להוציא תעודת פטירה. לאחר מכן, לחזור לקחת את התינוק.

הוריי היו בהלם מוחלט, לא ידעו מה לעשות וכיצד זה קרה? הרי האחות אמרה שהכל בסדר ושניתן לשחררו הביתה. הורי התקשו לקבל את הבשורה המרה על מות בנם. התקשו לעזוב את בית החולים ונשארו עם המון שאלות שלא היה עליהן מענה מהצוות הרפואי. למרות זאת, ביום ראשון אבי הלך למשרד הבריאות, והוציא תעודת פטירה. כשהגיע לבית החולים על מנת לקחת את התינוק לקבורה, הרופא אמר לו: "אנחנו כבר קברנו אותו". אבי הטיל ספק בדבריו של הרופא ושאל: ״כיצד קברתם אותו מבלי לידע אותנו? הרי זה הילד שלנו. איפה קברתם אותו?״ הרופא והצוות הרפואי התחמקו מלתת תשובות להוריי. הוריי הרגישו ספק בדברי הרופאים אך נשארו ללא מילים ועם כאב עמוק בליבם, היו ממש חסרי אונים. הוריי לא יכלו להתמודד עם המערכת הרפואית וכך נאלצו לחיות עם הבשורה הכואבת וחוסר הידיעה האמיתית על בנם.

מאז שנים חלפו, הורי המשיכו בחייהם… ולאחר מספר שנים, כשפורסם בתקשורת על חטיפת ילדי תימן בשנים בהן אחי נולד, הוריי הבינו שאחי לא מת והוא כנראה היה בין החטופים.

הזוית האישית

שרה מרחום השתתפה שתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי נויה אברהם. התכנית נערכה בבית הספר אלון יזרעאל בעפולה, התשע״ט.

מילון

מרבד קסמים
מבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות תימן בשנת 1949 ו-1950.

ציטוטים

”הורי הבינו שאחי לא מת והוא כנראה היה בין החטופים.“

הקשר הרב דורי