מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החטיפה של סבתא אליס

פה זאת אני, הילה, וסבתא שלי.
תמונה של סבתי מלפני המון זמן.
עלייתה של סבתא אליס ממרוקו

החטיפה של סבתא אליס ועליית לארץ

סבתא עליזה נולדה במרוקו בשנת 1948, בעיר מרקש, ולה עוד 5 אחים. סבתא שלי הייתה יוצאת דופן ביופייה משאר אחיה, כולם היו בעלי שיער שחור ועיניים כהות ורק סבתי הייתה בהירה כשלג, שיער בלונדיני ועיניים כחולות.

ההורים שלה מאוד דאגו לה מפני שתמיד היו מסתכלים בפליאה עד כמה היא שונה ממשפחתה. בתקופה ההיא במרוקו החמיר מצבם של יהודי מרוקו בשל התגברות הטרור במדינה והיחס העוין כלפי יהודים מצד האוכלוסייה המקומית.

בגלל הקמתה של מדינת ישראל ב-1948, היה חשש מפני פרעות ביהודי מרוקו מצד האוכלוסייה המקומית שזעמה על אובדן פלסטין וניצחון היהודים, החשש התגבר בין השנים 1954-1955.

ונחזור לסיפורה של סבתא בהקשר ליופייה.

סבתא כמו בכל יום רגיל, הלכה לבית הספר, ובדרך ערבים חטפו אותה והיא נעלמה להוריה. לאחר זמן מה, הצליחו להגיע אליה, ובגלל מה שקרה, גבר מאוד הרצון של הוריה של סבתי להגיע לארץ ישראל.

הוריה מאוד חששו מהמצב והחליטו במהרה לפעול בכל דרך להגיע לארץ ישראל.

הסוכנות היהודית דאגה לעלייתם ב- 1954, והם עשו דרכם ארצה בספינה, שהדרך בה הייתה ארוכה ומייגעת, אבל הרצון להגיע לארץ ישראל ולהגשמת החלום להתיישב ולעזור בהקמתה הייתה חשובה מכל.

הזוית האישית

היה לי ממש כיף לדבר עם סבתא על העבר שלה, היא סיפרה לי מה שעברה וזה גם היה מעניין. לא הכרתי את הסיפור הזה על סבתא ושרציתי לעלות סיפור לאתר בית התפוצות סיפרו לי אותו. מאוד נהנתי בחוויה של הקשר הרב דורי!

מילון

"אללה אכבר"
אללה אכבר פירושו - "אלוהים גדול"

ציטוטים

”"הרצון להגיע לארץ ישראל ולהגשמת החלום להתיישב ולעזור בהקמתה הייתה חשובה מכל."“

הקשר הרב דורי