מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החוויה של סבתא רבקה ממלחמת ששת הימים

זוהר וסבתא רבקה
בבית הספר
אני אמא צעירה במלחמת ששת הימים

רקע לסיפור מלחמת ששת הימים

בתאריך 6 ביוני שנת 1967 בשעה 11:30 לפני הצהרים פרצה מלחמת ששת הימים. גרנו ברחוב כורש 12 סמוך לחומה שהפרידה בין ירושלים של היהודים לירושלים של הערבים. לפני שהתחילה המלחמה הייתה תקופת כוננות ואמרו לנו להתכונן למלחמה, אבל לא אמרו לנו מתי היא תפרוץ.

יצאתי למרפסת ביתי לתלות כביסה והצלפים הירדנים החלו לירות על הבניין שלנו. לא היתה אזעקה אך אנשי הג"א (הגנה אזרחית) צעקו לי: "גברת תכנסי הביתה כי יורים עליכם". לידיעת הדור הצעיר, בבית לא היה ממ"ד וגם לא מקלט ולא היה איפה להתחבא. לקחתי מיד את ביתי התינוקת וירדתי 5 קומות לקומת הקרקע ושם היתה אפשרות להמתין עד שיהיה שקט.

היות ובכל האזור לא היו מקלטים, לכן כל האנשים שגרו באזור, כולל אזור ממילא הגיעו לבניין שלנו והיה רעש עצום ובכי של האימהות כי הילדים היו בבית הספר ולא היתה אפשרות להחזיר אותם הביתה. חיכינו מספר שעות בתוך הבניין בקומה שרק הלכה והתמלאה בהמון אנשים שחיפשו איפה להסתתר מהכדורים של הצלפים.

היה בלתי נסבל להישאר במקלט ולכן אחת השכנות בבניין, אישה מבוגרת, הציעה לי לעלות לדירתה בקומה הראשונה וכשהגענו לדירה התחבאנו בחדר קטן והזזנו ארון בגדים גדול שיחסום את החלון שבחדר. בתקופה ההיא לא היו טלפונים בכל הבתים ולא יכולנו ליצור קשר עם המשפחות שלנו. למזלי לאותה שכנה היה טלפון ויכולתי ליצור קשר עם משפחתי שגרה בתל אביב והתחננתי שיבואו ויקחו אותנו אליהם, אבל זה לא היה אפשרי כי כל הגישות לירושלים נחסמו.

בהפוגה הראשונה שהיתה הגיעו אבי ודודי מתל-אביב, העמיסו על הרכב את כל הדרוש לתינוקת שהספיקה לחלות וכל הזמן בכתה. בדרך מירושלים לתל-אביב, כשהגענו לשער הגיא ירו על שיירת הרכבים ונאלצנו לצאת מהרכבים ולשכב בתעלות שהיו בצידי הדרך, עד שהצבא יתפוס את המחבלים שירו עלינו, וזה ארך מספר שעות. רק כשירד הערב אישרו לנו לחזור למכוניות ולהמשיך בדרכנו.

כשהגענו לתל-אביב כבר חיכו לנו רופא ילדים שטיפל בתינוקת וגם בי, שגם אני חליתי, ונשארנו בבית הוריי במשך ששת ימי המלחמה. מסיפור זה אפשר ללמוד שחשוב שיהיה קשר טוב עם המשפחה כדי שיהיה למי לפנות בעת צרה. כמו כן חשוב לסמוך על החיילים שלנו שהצליחו לסיים את המלחמה תוך שישה ימים.

הזוית האישית

זוהר: נהניתי מאוד ללמוד עם סבתא רבקה ולהכין משימות ביחד.

מילון

שער הגיא
מוכר בשמו הערבי באב אל-ואד. הוא פתח כניסה צר מהשפלה אל הרי ירושלים, ממוקם על כביש 1 בקילומטר ה-35 מתל אביב בסמוך למחלף שער הגיא.

ציטוטים

”חשוב שיהיה קשר טוב עם המשפחה כדי שיהיה למי לפנות בעת צרה. “

הקשר הרב דורי