מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החגים במושבה יבניאל

אני עם סבתא בתכנית
סבתא בתחפושת של אסתר המלכה
חגים מפי סבתא

סבתא טלה נולדה במושבה יבניאל, במסגרת מפגשי תכנית הקשר הרב דורי היא סיפרה לי איך הם נהגו לחגוג את החגים במושבה יבניאל:

חג שבועות

"גרתי במושבה יבניאל שבצפון והחג שאותו אני זוכרת הוא חג השבועות". מספרת סבתא טלה. "הילדים היו דואגים לקשט עגלות שרתומות לסוסים בהרבה ירק, ענפים וקישוטי נייר. ביום החג היינו נוסעים ברחבי המושבה, כאשר כל ילד הביא אתו סלסלת פירות וירקות העונה. הפירות והירקות בזמנים ההם לא היו זמינים כל השנה – אלא מופיעים בעונות שונות ולכן היה מאוד מרגש להביא את אשכול הענבים הראשון למשל. כולם היו לבושים בלבן עם זרי פרחים אמתיים. שרנו ורקדנו והאווירה הייתה מאוד שמחה".

חג פורים

"שבועות ארוכים לפני החג היינו מעלים רעיונות לתחפושות וזה היה החלק המעניין והמרגש. היינו מתעניינים בקרב חברים ובני משפחה האם יש בידם פרטי לבוש משנים קודמות כדי שנוכל להשתמש בהם. בנוסף, מאחר ולא היו תחפושות בחנויות – אמא הייתה תופרת ויוצרת בעצמה תחפושות כיד הדמיון הטובה עליה. למשל: אני זוכרת את עצמי כ – כלנית, כמלכת אסתר, לכלוכית, סינית ומוכרת בלונים. היינו מחליפים משלוחי מנות שהכילו ממתקים ומאפים מעשה ידי אמא."

סבתא בתחפושת אסתא המלכה

תמונה 1

חג פסח

"ליל הסדר התנהל כהלכתו, לפחות כך רצתה סבתא. אנו הילדים לא החזקנו מעמד עד סוף קריאת ההגדה וחכינו בקוצר רוח לחיפוש האפיקומן. הילד שמצא נשאל למשאלת ליבו, אך עד היום לא זכור לי שהמשאלות התגשמו… כל תקופת החג זכורה לי בעיקר בקשר לחוסר הלחם. בימינו ניתן להשיג בקלות לחם בפסח למי שלא שומר כשרות. אך אז- לחם או תחליפיו לא היו בנמצא ונאלצנו לאכול כל החג מצות בלבד וזה לא היה קל עבורי. לימדו אותנו לאפות מצות והיינו מאוד גאים בהן. כשנגמר החג זכורים לי התורים הארוכים שהשתרכו לפני דוכני הפלאפל."

חג חנוכה

"חנוכה היה חג שמח במיוחד במושבה בה גדלתי ובבית הספר בפרט. היינו מעלים הצגות בנושא מתתיהו והמכבים וזכורה לי חנוכייה אנושית שבה היו כשלושים נרות כדי שאף ילד לא יקופח וכולם היו עם כתר של נר על הראש. הסופגניות היו מאפה בית ולא היו סופגניות בחנויות בכלל. חנויות המכולת באותה תקופה  הכילו מוצרים בסיסיים כגון: סוכר, מלח, ביצים, שמן, אורז, לחם, קמח וכו'. בנוסף היו מעט מתוקים שכללו: ארטיק, קרטיב, קרמבו וסוכריות למיניהן.

הזוית האישית

שיר: למדתי הרבה מהסיפורים של סבתא שלי, למדתי על החגים ובכלל על החיים פעם. התכנית מאוד קרבה ביני לבן סבתא שלי ונהנית לשמוע אותה מספרת אותם לי.

מילון

מורשת
העברת מסר וסיפור על מה שהיה פעם

ציטוטים

”"לא היה הכל בסופר"“

הקשר הרב דורי