מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החבורה האמיצה

שנינו ממש נהנים לעבוד
סבתא וסבא
סבתא וסבא ובלחמת ששת הימים

סבתא וסבא במלחמת ששת הימים

רקע

נולדתי בישראל בעיר יפו. הוריי יונה ושרגא גפני.

אמי ברחה עם משפחתה מגרמניה הנאצית לטורקיה ומשם באנייה רעועה לארץ. אבי נולד בישראל למשפחה שברחה מרוסיה בתחילת המאה העשרים בשל פרעות שפגעו בהם, הגויים.

אמי בצעירותה

תמונה 1

אבי, שרגא גפני, הפך בבגרותו להיסטוריון צבאי ולסופר. ידועים בעיקר ספריו לילדים: עולם התנ"ך לילד, האמיצים, הספורטאים הצעירים, הימאים, הבלשים הצעירים וסדרת דני דין הרואה ואינו נראה. אבי, כתב ותרגם כ-175 ספרי ילדים ונוער שהפכו לרבי-מכר.

אבי בצעירותו

תמונה 2

הוריי נישאו ונולדו להם שלושה ילדים: אני הבכורה ושני אחיי הצעירים ממני.

החבורה האמיצה

אני אירית נשואה ליקי. אנחנו התאהבנו, כשאני הייתי בת 15 ויקי בן 16.

מיד בתחילת חברותנו, פרצה מלחמת ששת הימים. בבית בו התגוררתי עם משפחתי היה מקלט במרתף. בבית בו יקי התגורר עם  משפחתו לא היה מקלט. המבוגרים עבדו או התגייסו לצבא ולא היה מי שידאג למיגון. סבא תפס מנהיגות ואסף את חבריו בשכונה ואותי חברתו הצעירה והתחלנו לחפור שוחות בחצר, שם יוכלו אנשים להסתתר בזמן הפגזה. אחרי שחפרנו את השוחות מילאנו שקים בחול והנחנו אותם כגג לשוחות.

אנשי הג"א (הגנה אזרחית) עברו במקום והיו המומים מהביצוע שלנו ומהמנהיגות של סבא. לכן, הטילו עליו תפקיד נוסף – חייב היה להסתובב בשעות החשיכה ברחובות ובעזרת מגפון להעיר לדיירים שבקע אור מביתם. סבא לקח אותי לעזור לו בתפקידו זה.

באותם ימים חששו שמטוסי אויב יגיעו להטיל פצצות ולכן דרשו מכולם להאפיל את הבתים והדירות. עשו זאת בעזרת בדים או קרטונים שחורים על החלונות. היו שצבעו את החלונות בשחור. כמובן שכולנו ניסינו להמעיט בתאורה.

הקבוצה שיקי ואני היינו אחראים עליה עזרה בבתים ששם לא היה מי שיאפיל את החלונות אנשי הג"א שוב התפעלו מאוד מפעולותינו והטילו עלינו תפקיד נוסף – להאפיל את החלונות הענקיים של בית חולים "איכילוב".

יום יום אחרי שעות הלימודים ובשעות הערב עמדנו עם חברינו על שולחנות כיסאות וסולמות והאפלנו את החלונות.

באותה תקופה הטלוויזיה הישראלית עשתה את צעדיה הראשונים(כמובן בשחור לבן) והיה ערוץ אחד. הנהלת בית החולים הזמינה את צוות צילומי החוץ של הטלוויזיה הישראלית כדי להתגאות בנוער החרוץ והמסור שבא לסייע בימי המלחמה. מאז בכל פעם שמקרינים בטלוויזיה סרטונים מימי מלחמת ששת הימים רואים אותנו. גם מרכז רבין מקרין את הסרט בו אנו מופיעים. מאחלים שיבוא שלום עלינו ועל כל ישראל ונאמר אמן.

 

הסיפור של סבתא – חובה צפייה:

 

הזוית האישית

היה מדהים!

מילון

הג''א
הגנה אזרחית

הג''א
הגנה אזרחית

ציטוטים

”זה לא נגמר עד שמצליחים“

הקשר הרב דורי