מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הזוכה בתחרות

סבתא עם נכדתה תפארת
סבתא ביום חתונתה
המנצחת של התחרות היא--- קלודין לב!!!

שלום שמי קלודין יואל. נולדתי במונלוסון שבצרפת להוריי משה וחנה לוב ב -10 באפריל 1943.

ברשותי שני סיפורים לספר לכם:

זכיתי בתחרות איסוף צדפים

"זה היה כשהייתי בכיתה ה',(אז בפריז כמעט ולא היו בתי ספר יהודים והיהודים היו לומדים בבתי ספר  ממשלתיים). כיתתנו עמדה לצאת לטיול יומיים ליד הים, וכשהגענו, בשוך ההתרגשות (מהסיבה הפשוטה שצרפת בניגוד לישראל ארץ גדולה וצריך לנסוע שעות ארוכות להגיע לים וממילא הזדמנויות אלה היו נדירות ביותר, במיוחד לבנות בגילנו..) המורה נתנה משימה, מעין תחרות כזו על שפת הים, לחפש בחוף צדפים. אך המלהיב הוא שהמנצח אינו מי שאסף כמות מירבית של צדפים אלא את הצדפים המיוחדים והנדירים ביותר, דבר זה הופך את המשימה לקשה יותר ומאתגרת. בהינתן האות כל הבנות התפזרו כדי לחפש צדפים רובן הלכו למקומות צדדים, ודווקא אני החלטתי ללכת למקום מרכזי אפוא שאין הרבה סיכוי למצוא צדפים, (וגם בנות) לא חשבתי שיש לי סיכוי גדול אך לפתע משהו משך את תשומת עיניי..התכופפתי ושמתי לב שזה אכן צדף. אבל לא רגיל, היה בו משהו מוזר, מאוד מיוחד ונדיר. לפתע שמתי לב שמסביבי יש צדפים רבים כאלה, מאותו סוג של הראשון. אז התחלתי לאסוף אותם, מרוגשת פתאום עלה לי מחשבה שאולי אזכה בתחרות הצדפים הזו. כשחזרנו מהים, ואני עם שקית הצדפים, פתאום שמתי לב שאלה אינם צדפים, אלה אבנים..! ולא הבנתי איך ייתכן שלא שמתי לב מוקדם, ויתר מכך שעכשיו אין לי סיכוי בתחרות משום שלא טרחתי לאסוף צדפים אחרים מרוב התלהבותי על אלה הראשונים.. . התעצבתי…

זה היה בסיומו של הטיול, הגיע היום בו מכריזים על מנצח המשימה ובכיתה המורה ביקשה שכול אחת תעמוד על הכיסא ותראה לכולם את הצדפים שהיא מצאה. הגיעה תורי, ומאוד התביישתי, שכולם יחכו לראות את צדפיי, לאחר הסבב, ראיתי שלל צדפים יפים, ולי.. יש אומנם יפים, אבל אלה אבנים.. לבסוף נעמדתי על הכיסא, למרות המבוכה, וניסיתי להסביר לפני מה אירע, ואיך שלא שמתי לב, מגמגמת דברי הסבר, אך כולם הפצירו בי להפתעתי, להראות בכל זאת את שללי.. הוצאתי את השקית, וכולם התפעלו מיופיין של ה"צדפים" אך כשהמורה נתנה בהן מבט, היא נותרה עם פה פעור למשך זמן מה..  ואז פתחה פיה ואמרה דבר אחד:

המנצחת של התחרות היא— קלודין  לב!! לרגע חשבתי שאוזני נסתמו, וכל חברותי גם הם בסימני שאלה לאור ההכרזה החגיגית, הרי עם כל הכבוד לאבנים.. אלה אבנים. ועמדו בניגוד לחוקי התחרות.. ואז המורה הסבירה: "האבנים הללו הם בצורת צדפות מלפני אלפי שנים והאבנים האלו הם מאוד נדירות". ואח"כ כשהבינו כולם מחאו כפיים וביקשו לראות מקרוב.. מסתבר שני דברים.. אלף – חששי היה לשווא, ומכאן שלעולם אסור להתבייש מפני תגובות הסביבה. בית – לפעמים זה לא טוב ללכת אחרי הזרם לכל מקום אם לא הייתי הולכת לבדי למרכז הים לעולם לא הייתי מוצאת אותם, כי דברים נדירים נמצאים במקומות שאף אחד לא חושב עליהם, ולעולם על תפעלו רק כי ככה כולם עושים. ואכן עד היום יש לי את אותם צדפות נדירות שמזכירות לי מעשה זה ולקחו, בביתי.

3
אבנים נדירות בצורת צדפות

הסיפור השני – החמצת לימודי עברית וקודש

סיפור זה אירע שנה לאחר מכן. בן דודי היה לקראת הבר מצווה, ומאחר שלמדנו בבתי ספר ממלכתיים, היה נהוג שלכבוד בר המצווה יש להשתתף בלימודי עברית וקודש. מכיוון שגם אני הייתי קרובה לגיל מצוות, הציעו גם לי להצטרף לשיעורים של בן דודי. למרות שבדרך כלל הייתי תלמידה מרוכזת ורצינית משום מה התחלתי להשתולל בשיעור והרב הוציא אותי החוצה מהשיעור ולכן פספסתי הזדמנות חיי ללמוד עברית, ועל כך אני מתחרטת עד היום.

אם לא שפה לפחות שירים 

כשהייתי בת 14 הפלגנו כמה חברות באוניה לישראל ובדרך למרות שלא ידענו עברית לימדו אותנו כמה שירים בעברית שאפילו לא ידענו את פירושם ובאמת לפני כמה שנים עשיתי עלייה בעקבות צאצאיי ומסתבר שלימודי העברית היו מקים עליי רבות.. ועכשיו אני לוקחת קורסים בעברית, אך בגילי דבר זה קשה מכפי שהיה בצעירותי..

עלינו לארץ בשנת 2012 לאשקלון.

הזוית האישית

קלודין: לסיום, נקודה למחשבה, בעקבות האירוע עליו סיפרתי, אפשר לחשוב על פתרון אחר שישמש כעונש לתלמידים שובבים מלהוציאם מהכיתה, דבר שילמד ויחנך אותם לסור מדרכם, אך לא להפסיד חומרים חשובים לחיים.

בברכה קלודין יואל

מילון

צדפות
דו⁻קְשָׂווֹ‏תִים, המוכרים יותר כצְדָפוֹת , הם מחלקה המכילה מינים רבים של רכיכות ימיות בממדים שונים. הם מאופיינות בקונכייה בעלת שני חלקים , סימטריים פחות או יותר, שבתוכה מצוי גופה הרך של הצדפה ואיבריה הפנימיים. אצל חלק מהצדפות השכבה הפנימית של הקשוות מצופה חומר מבריק, הקרוי "צֶדֶף", ומשמש את האדם לייצור תכשיטים. עם זאת, השימוש המקובל יותר למילה "צֶדֶף" הוא בעבור הקשוות עצמן. הצדפות נפוצות בסביבות מימיות בלבד. מתוך ויקיפדיה

ציטוטים

”לעולם אל תפעלו כי כך כולם עושים אלא הקדישו רגע למחשבה עצמית.“

הקשר הרב דורי