מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הולדת בתי במלחמת יום כיפור

סבא וסבתא איתי באירוע משפחתי
סבא וסבתא עם אמי כילדה
שנת 73

חורף 73

בחרתי בשיר "חורף 1973" את המילים כתב: שמואל הספריי והלחן של שמואל וידיסלבסקי, בביצוע להקת חיל החינוך.

מילות השיר "חורף 1973" – קישור לאתר שירונט

תמונה 1

השיר הוא מונולוג של הילדים שנולדו לאחר מלחמת יום הכיפורים, הנאמר כשבגרו התגייסו לצה"ל, ומופנה אל הוריהם. הילדים מייחסים להוריהם את הבטחת יונת השלום כשהולידו אותם, ובכל זאת בהגיעם לגיל גיוס גם הם נדרשים להילחם. הם עומדים במשימה באורך רוח, אך מבקשים מהוריהם לחדש את ההבטחה. השיר מבטא את הכאב הגדול שנכח בארץ בעקבות המלחמה, שלא נשכח לאורך השנים וחוזר ומציף כאשר אותם תינוקות שגדלו בצלה של המלחמה ממשיכים בדרכי אבותיהם בשמירה והגנה על המדינה, ללא הגעת השלום המיוחל.

אני וסבא נישאנו בשנת 1972 וחיינו בקיבוץ מעיין צבי. ביום כיפור בשנת 1973 בשעות הצהריים נפלה עלינו מלחמה. הייתי בהריון בחודש שמיני וסבא שלך גויס. כבר באותו יום וכשהוא נפרד ממני אמר: "תוך שלושה ימים אני חוזר הביתה." הוא טעה המלחמה הייתה קשה ונוראית והוא בעצם השתחרר וחזר רק בחודש מאי 1974.

נקודת האור בחיינו הייתה הולדת אמך!

בנובמבר 1973. מאחר והיו אלה ימי מלחמה ההודעה על הולדת אמך, הגיעה לסבא רק אחרי יומיים והוא הגיע לבית החולים כולו מאובק היישר משדה הקרב וראה לראשונה את בתנו, אמך. כעבור מספר ימים חזר לצבא, כאמור, עד מאי 1974.

מלחמת יום כיפור הייתה מלחמה קשה בה נהרגו הרבה חיילים, (אבות, בנים ואחים) והתקווה הייתה שזוהי המלחמה האחרונה וילדינו לא יצטרכו להילחם. לצערי, המלחמות נמשכות.

השיר "חורף 73" מתאר את התקופה ומחבר אותי לימים שהיו בהם שמחה ועצב.

השיר בוצע לראשונה בטלוויזיה בערוץ הראשון, ביום העצמאות 1994 ע"י להקת חיל החינוך, שהוקמה בשנת 1993 והתפרקה בשנת 1998. השיר נכתב ע"י שמואל הספריי שנולד בשנת 1954 להורים ניצולי שואה, למד משחק, כתב מחזות ושירת במלחמת יום כיפור. השיר הולחן ע"י אורי וידיסלבסקי והוא מדבר על הילדים שנולדו אחרי ובעקבות מלחמת יום הכיפורים, כשהם כבר גדולים עם מדים ולמרות, שהבטיחו להם יונת שלום כשנולדו, הם עדיין נלחמים אך מבקשים מהוריהם לחדש את ההבטחה ולקיימה.

הבטחתם יונה…

את השיר מבצעים להקת חיל החינוך

הזוית האישית

גאיה: אני מאוד נהנתי מהתכנית, גיליתי על סבתא דברים שלא הייתי יודעת גם עוד מלא זמן וסבתא אני אוהבת אותך הכי בעולם.

נשיקות, גאיה

מילון

"כאמור"...
"כפי שצויין" כנאמר לעיל" (מילוג.....)

חורף 73
חורף 73' הוא שיר שנכתב בידי שמואל הספרי, הולחן על ידי אורי וידיסלבסקי ועובד על ידי ירון בכר. השיר בוצע לראשונה על ידי להקת חינוך מיוחד ב-1994 עם הסולנית רוני אבני בערוץ הראשון, ביום העצמאות של שנת 1994. הוא נבחר למקום הראשון במצעד שירי הלהקות הצבאיות, ולמקום השני במצעד שיר ה-60 של רשות השידור. שיר זה הפך לאחד מהשירים המסמלים את מלחמת יום הכיפורים, וכחלק מהשירים המסמלים את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. ויקיפדיה

ציטוטים

”"התקווה הייתה שזוהי המלחמה האחרונה וילדינו לא יצטרכו להילחם. לצערי, המלחמות נמשכות"“

הקשר הרב דורי