מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הווי ילדים בקיבוץ חפציבה

סבא דני ואור יושבים ביחד במסגרת הפרויקט
קבוצת "תמר" - כיתתו של סבא
ילד חוץ בקיבוץ

מדוע נשלחתי להתחנך בקיבוץ וקצת על הוריי  

אבי היה אדם צנוע בעל השכלה גבוהה שלא התעניין במה אנשים חושבים עליו. אימי הייתה בעלת השכלת "אוניברסיטת החיים" וכל עניינה היה במה הבריות חושבות עליה.   אבי היה נס על נפשו מפני התקהלות אנשים כמו מפני מגפה ואימי הייתה פורצת בסערה אל מרכזה של התקהלות כמי שעוד רגע יכריזו על זכייתה בפרס האוסקר. לאימי הייתה יכולת להשתלט על כל הצגה. במבט לאחור אני יודע שלא הייתה יכולה להיות קוטביות רבה יותר מזו שהייתה קיימת בין הוריי. כך קרה מה שקורה כשאין התאמה בין בני זוג – הוריי התגרשו ושלחו אותי להתגורר ולהתחנך בקיבוץ.

%d7%9e%d7%a8%d7%90%d7%94-%d7%a7%d7%99%d7%91%d7%95%d7%a5-%d7%97%d7%91%d7%a6%d7%99%d7%91%d7%94-2006

קצת על הקיבוץ 

בשנת 1909 הוקם קיבוץ דגניה שהיה הקיבוץ הראשון. הקיבוצים הוקמו מתוך תפיסה של התיישבות יהודית בארץ ישראל במטרה להפריח את השממה ולעסוק בחקלאות. הקיבוץ היה דרך חיים מיוחדת בישראל. חברי הקיבוץ חיו בשיתוף מלא בזכויות ובחובות של הקיבוץ. כל חבר עבד כפי שיכל וקיבל מהקיבוץ את מה שהיה צריך. חברי הקיבוץ אכלו בחדר אוכל משותף ולרשותם היו מקלחות ושירותים משותפים. הקיבוצניקים התגוררו בדירת חדר צנועה וברבות הימים הוסף לדירת המבוגרים הוותיקים חדר שירותים ורחצה. חברי הקיבוץ שמו דגש על חינוך הילדים.

החוויה הראשונה שלי

תארו לעצמכם גבר וילד בגיל 6 יושבים בדד על מיטה הנמצאת לצד כביש בין שדות ירוקים במרכזו של עמק יזרעאל. בשנת 1950 בעת שאבי רשם אותי להתגורר ולהתחנך בקיבוץ חפציבה, הוא נתבקש לשלוח אותי עם מיטה ומזרן. אבי העמיס את המיטה והמזרן על גג האוטובוס שנע במסלול הכביש המרכזי של העמק מרחק 4 ק"מ מקיבוץ חפציבה שנמצא למרגלות הר הגלבוע.  כך ישבנו בישימון השדות בהמתנה להסעה מזדמנת, עד שעבר טרקטור עם עגלה שהביא אותנו ליעד.

ילדותי בקיבוץ

צורפתי לכיתה א' בה היו שמונה ילדי קיבוץ ועוד ארבעה ילדי חוץ. משפחתו של בן כיתתי הייתה לי כמשפחה אומנת. בני המשפחה היו מתכנסים כל ערב בחדר ההורים לבילוי באווירה משפחתית ולאחריה היינו צועדים אל בית הילדים להשכבת לילה בה ההורים היו מקריאים לילדים סיפורים. אני הייתי משכיב את עצמי ומקריא לעצמי סיפורים.

הרפתקאות שובבות

בחורף נהגנו לטפס על שלוחות מצוקי הגלבוע לכיוון מערה קטנה שכונתה על ידינו "חלון ההר". משם נהגנו לעקור סלעים קטנים ולגלגלם במורד ההר כלפי מטה. המנצח היה זה שהסלע שהשליך הגיע למרחק הרב ביותר. בקיץ עקרנו סלעים קטנים בחיפוש אחר עקרבים ונחשי צפע. העקרבים והנחשים שאספנו נשלחו לאוניברסיטה בירושלים לצורכי מחקר זאולוגי וכבר בגיל צעיר למדנו כללי זהירות מפני זוחלים ארסיים.

משחקי ילדים

המשחקים הפופולריים היו "מחניים", "הקפות" (כדור בסיס), "עמודו", כדורסל וכדורגל. ההנאה המרבית הייתה בבריכת השחייה. כילדים היינו שחיינים מעולים ואהבנו לשחק "כדור מים". במשחקי הילדים שלנו הבנות היו שותפות ולא היו הבדלים בין בנות לבנים.

עבודת ילדים בקיבוץ

כילדים צעירים היינו חייבים לעבוד שעה וחצי ביום בתחומי גן הירק, הכרם, הפרדס ובשאר המטעים בעיר באיסוף פרי. החל מכיתה ה' חויבנו לשלוש שעות עבודה יומיות ואותי הציבו לעבוד ברפת. עיקר תפקידי היה במכון החליבה – לחלוב את הפרות וביציאה עם עדר הפרות למרעה כעוזר לרפתן מבוגר. סיפור מבדח שאני זוכר מהילדות ברפת שהרפתן המבוגר אמר לי שאנחנו שונים מהפרות בזה שאנחנו לא מחרבנים מהצלחת והפרות כן מחרבנות במרעה. עיקר הנאתי ואף גאוותי היה לצאת רכוב על סוס בראש העדר. בגיל 12 קודמתי בתפקיד והייתי נוהג בטרקטור ומבצע חלוקת חציר בסככות הרפת.

%d7%90%d7%a1%d7%99%d7%a3-%d7%9b%d7%a8%d7%95%d7%91%d7%99%d7%aa

%d7%90%d7%a1%d7%99%d7%a3-%d7%aa%d7%a4%d7%95%d7%97%d7%99-%d7%90%d7%93%d7%9e%d7%94

 

זכור לי במיוחד טיול שנתי בכתה כיתה ח' למדבר יהודה. המסלול כלל מסלולי חיפוש נקודות ציון במדבר, טיפוס אל מתחם מצדה וצעידה לאורך ערוצי הנחלים הזורמים לכיוון ים המלח. זה היה הטיול הראשון בו נפגשנו עם בני גילנו מקיבוצים אחרים ונוצרו חברויות חדשות.

אלו הם זיכרונותיי מתקופת שהותי כילד חוץ בקיבוץ חפציבה.

 

הזוית האישית

סבא ואני נהנינו מאד מן המפגשים ביחד בייחוד מכך שבא הגיע אחת לשבועיים לבית הספר שבו אני לומד והתאפשר לנו לשבת שנינו ביחד על סיפור חייו. גיליתי על סבא שלי הרבה דברים והסיפור שלו גרם לי השראה לחיים שלי ובייחוד אהבתי לשמוע שכבר כאשר היה בן כפי גילי היום נהג על טרקטור וקיבל תפקיד כל כך אחראי.

מילון

"חפצי - בה"
"לא יאמר לך עוד עזובה ולארצך לא יאמר עוד שממה כי לך יקרא חפצי-בה...כי חפץ ה' בך...". מקור השם הוא תנכ"י והוא סמל לפריון ושגשוג.

ציטוטים

”עיקר הנאתי הייתה לצאת רכוב על סוס בראש העדר. “

הקשר הרב דורי