מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתא בתיה נוריאל לישראל

סבתא בתיה בשיחה איתי, יותם
סבתי, בתיה בבית הספר לחקלאות
סבתא בתיה נוריאל מ ספרת על המסע שלה מפולין לישראל

הקשר רב הדורי שלי, יותם קרונפלד עם סבתי, בתיה נוריאל

סבתא מספרת: 

אחרי מלחמת העולם השנייה, הייתי כבת שמונה. אימא שלי חזרה ממחנה אושוויץ ואני חזרתי מהכפר בו הסתתרתי מהנאצים. לאחר שאני ואמי נפגשנו עברנו להתגורר בעיר לודז' שבפולין, שם למדתי בבית ספר שבו הציקו לי וקראו לי בשמות גנאי על היותי יהודייה.

העלייה לישראל

בפולין המשטר היה קומוניסטי ועד שנת 1950 לא היה אפשר לצאת מגבולות פולין. ברגע שהתאפשרה היציאה מפולין מיד אני ואמי נרשמנו לעלייה אל ארץ ישראל. כשהגענו לנמל ראינו אונייה מחכה לנו, שם האונייה היה "ארצה". כאשר עלינו לסיפון גילינו שכל צוות האונייה מדבר עברית (אז עוד לא ידעתי עברית).

ההפלגה ארכה שבועיים והיא הייתה יוצאת מן הכלל ונפלאה, אז כבר הייתי בת 13 והיו עוד ילדים בגילי באונייה, בילינו יחד על הסיפון ואפילו הייתה שם בריכה(!).

כאשר הגענו לחוף נגלתה מולנו חיפה ואז כל הנוסעים באונייה עלו על הסיפון ומחאו כפיים בהתרגשות (היו אנשים שאפילו בכו משמחה), סוף סוף הרגשנו בבית.

כעבור זמן נשלחתי לבית ספר חקלאי בכפר ויתקין ושוב נפרדתי מאמי. בהתחלה לא הבנתי מילה מהשפה העברית, אך כעבור כמה חודשים התחלתי להבין ולדבר בשפה העברית. בבית הספר היה לנו סדר יום כזה: חצי היום היינו לומדים בבית הספר ובחצי השני של היום עובדים ולומדים חקלאות. הייתי בכפר ויתקין כשלוש שנים ותקופה זאת הייתה מהתקופות היפות בחיי.

 סבתא בתיה בבית הספר החקלאי בכפר ויתקין

תמונה 1

אז כבר לא הרגשתי כמו עולה חדשה – הרגשתי ישראלית, הייתי מאושרת! 

הזוית האישית

יותם קרונפלד: היה מדהים לקבל מידע על עברה של סבתא שלי. כל מילה הייתה מרתקת התרגשנו מהשיחות והתפעלנו אחד מהשני.

מילון

"סבון"
כאשר עולים חדשים עלו ארצה ה"צברים" קראו לעולים החדשים "סבון" מפני שהיו לבנים.

לודז'
לודז' היא העיר השלישית בגודלה בפולין (אוכלוסייה בת כ-700,000 איש). העיר ממוקמת במרכז המדינה, מדרום־מערב לוורשה, ומשמשת בירת מחוז לודז'. בתקופת השלטון הרוסי במאה ה-19 התפתחה לודז' מכפר קטן לעיר של תעשיית הטקסטיל, במידה רבה הודות ליוזמת תושביה היהודים. על שום כך דבק בה הכינוי "מנצ'סטר הפולנית". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כאשר הגענו לחוף נגלתה מולנו חיפה, סוף סוף הרגשנו בבית.“

הקשר הרב דורי