מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההישרדות בשואה של יחזקאל פל

יחזקאל כיום
פעילות הקבוצה במסגרת התכנית
לברוח מהגרמנים ביערות עם אימא

קוראים לי יחזקאל על שם סבי, שנרצח על ידי הגרמנים. נולדתי בתאריך 31.7.1940 בעיר בריסק שבפולין.

כשהתחילה מלחמת העולם השנייה בשנת 1939, אבי גוייס למלחמה כאשר אמי הייתה בהריון איתי. הוא נהרג במלחמה לפני שנולדתי. בזמן המלחמה הגרמנים התקרבו לעיר, שחיו בה 25,000 יהודים והיו בה בתי כנסת וישיבות. הגרמנים רצחו את מי כל שלא הצליח לברוח ושרפו את כל המוסדות היהודים. בשנת 2018, בזמן חפירת יסודות לבניין, מצאו קבר אחים עם למעלה מ-1000 גופות של ילדים נשים וגברים המקום. הרב של הקהילה הביא אותם לקבורה בבית הקברות היהודי בעיר.

כאשר הייתי בגיל שנתיים הגרמנים התקרבו לעיר הולדתי. אמי שלי לקחה אותי על הידיים וברחה איתי ליערות, וככה בקור, בגשם ובשלג הסתובבנו וחיפשנו מקום מסתור ביערות. ככה נמלטנו מהגרמנים במשך שנתיים. לקראת סוף המלחמה נפגשנו עם חיילי צבא של ארצות הברית שהקימו מחנה פליטים, אני וחברים שלי בגילי הסתובבנו אז בין החיילים ובקשנו וקיבלנו אוכל. אחרי מספר חודשים לקחו אותנו הילדים לבית יתומים. אחרי חצי שנה אמי שלי באה והוציאה אותי במסע לארץ ישראל.

הגיעו שליחים מישראל ולקחו אותנו במשאיות לאיטליה. משם הפלגנו באונייה ששמה 'טירת צבי', איתה הגענו לחופי ישראל, אך לא הותר לנו להיכנס, גורשנו לקפריסים על ידי הבריטים ששלטו אז בארץ. על הכרזת המדינה שמענו במחנה בקפריסין, לשם גורשנו כאמור על ידי הבריטים.

עם עלייתי לארץ קיבלו אותי ישר ל לכיתה ג', למרות שלא ידעתי מילה בעברית. התלמידים הצברים קיבלו אותי יפה: הם לימדו אותי עברית, עזרו לי בלימודים וככה עזרו לי להיקלט מהר בארץ.

עם סיום הלימודים התגייסתי לצבא, לחמתי במלחמת ששת הימים. במלחמה זאת איבדתי חבר שהיה כמו אח. בשנת 1967 התחתנתי עם מיכל ילידת מרוקו וכך עשינו קיבוץ גלויות. לבני הראשון קראתי על שמו של החבר שנפל. הוא הלך בדרכו של החבר שנפל, התגייס לצנחנים והגיע לדרגת סגן אלוף.

בשנת 2007 יצאתי לגמלאות ואני מרצה על השואה, מטייל בארץ ומעביר את הזמן בעזרה לנכדים. בשנת 2014 פתחו בבית הספר כיתת לימוד לאזרחים ותיקים בגן יבנה, ואני אחד מהתלמידים.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר מולדת בגן יבנה, התש"ף, בהנחיית המורה המובילה לימור מזרחי.

מילון

בריסק (ברסט)
בְּרֶסְט (בעבר נקראה בְּרֶסְט לִיטוֹבְסְק; יידיש: בְּרִיסְק ובעבר בריסק דליטא) היא העיר השישית בגודלה בבלארוס ומרכז מחוז ברסט השוכנת בסמוך לגבול עם פולין (ממול לטרספול). בין מלחמות העולם הייתה העיר בתחום פולין, ונמנו בה כ-25,000 יהודים, כמחצית מתושביה. בימים הראשונים לכיבוש נרצחו בעיר כ-5,000 גברים יהודים. בסתיו 1941 רוכזו יהודי העיר הנותרים בשני גטאות, בהם התפתחו תנאי רעב קשים, והם צוו בענידת טלאי צהוב. מגטאות אלו הועברו יהודי העיר ב-15 באוקטובר 1942 לתחנת הרכבת בעיר, ממנה הוסעו לתחנת ברונה גורה, שם נרצחו כולם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בני הלך בדרכו של החבר שנהרג, התגייס לצנחנים והגיע לדרגת סגן אלוף“

הקשר הרב דורי