מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההישרדות בארץ

רתם וסבא דוד בתכנית הקשר הרב דורי
תמונה מעברו של סבא דוד
הקשיים בארץ לפני קום המדינה

סבתא אסתר, סבתא רבתא שלי

הסבתא רבתא שלי ז"ל, נולדה לפני 101 שנים, בת למשפחת מייסדים של המושבה יסוד-המעלה בגליל, על גדות אגם החולה. היו לה 6 אחים ואחיות והיום נשארה רק אחת בחיים ששמה ברכה. היה מאוד קשה בתקופה שבה נולדה סבתא אסתר כי הייתה מלחמה קשה שארכה ארבע שנים (מלחמת העולם הראשונה). המצב הכלכלי היה קשה והייתה גם את מחלת הקדחת שהרבה חלו בה ומתו ביישוב. זה הביא למצב שהמשפחה לא נשארה ביסוד המעלה וירדה למצרים, להצטרף לקרובי משפחתם שגרו שם ועזרו בפרנסת המשפחה.

סבתא אסתר (התינוקת מימין) עם הוריה ואחיה

תמונה 1

לאחר מספר שנים, הם חזרו ליסוד המעלה, ניסו להתאקלם בחזרה אבל בגלל המצב הקשה הם עברו לגור בטבריה. בשנות ה-30 של המאה הקודמת תחת שלטון המנדט הבריטי, החלו להקים את נמל חיפה. לעבודה הגדולה הזאת נדרשו מאות עובדים והם גויסו מכל מיני מקומות בארץ, בין העובדים שהגיעו לעבוד בחיפה היה גם סבא נחום (האבא של סבתא אסתר) שגר בטבריה. לעבודה הזו גויס גם עזיז, פועל צעיר שגר בחיפה. בין נחום ועזיז נוצרה היכרות טובה, ונחום הזמין את עזיז ומשפחתו לבוא ולהתארח בטבריה בסוף השבוע. כך אסתר ועזיז הכירו וכעבור כמה חודשים הם החליטו להתחתן ועברו לגור בחיפה.

סבתא אסתר (משמאל) עם אחיותיה

תמונה 2

סבא שלי – דוד

בחיפה נולד סבא שלי, דוד, וגם כל אחיו ואחיותיו. דוד הוא הילד הרביעי מתוך ששת הילדים במשפחה. כשפרצה מלחמת השחרור ב-1948, אביו עזיז שהיה בנאי במקצועו, גויס לבנות עמדות הגנה מבטון באזור הגליל ועל כן לא שהה בבית. מאחר והמשפחה גרה בחיפה בשכנות לערבים, הייתה סכנה ליהודים בשכונות המעורבות. לכן, הילדים הגדולים במשפחה- יחזקאל, רחלה ואלי, ישנו מידי ערב אצל דודה שלהם שגרה במקום בטוח יותר, ואילו בבית נשארו סבתא אסתר לבד עם ילדיה הקטנים, דוד בין הארבע ושולה אחותו שהייתה בת שנתיים.

לילה אחד, כשהקרבות בחיפה היו קשים מאוד, אסתר שמעה יריות בסמוך לביתה והייתה סכנה מידית לחייהם. סבתא אסתר אזרה אומץ, לקחה את שני הילדים על הידיים, ויצאה איתם החוצה כדי לחבור לשכנים שגרו בבניין סמוך. תחת אש כבדה, כשהילדים איתה, הצליחה לעבור את שטח הקרב בין קירות הבתים ולהציל את דוד ושולה יחד איתה. אחרי המלחמה והטראומה שסבתא אסתר עברה, היא לא יכלה לגור במקום הזה, והיא ומשפחתה עברו לגור בשכונה אחרת.

לסבא דוד, נולדו שלושה ילדים: יקיר, ליאת וגלעד. יקיר נהרג בלבנון בעת שירותו הצבאי, בהתקלות עם מחבלים בתאריך 21.3.1994. ליאת התחתנה עם יניב, ואני הבן השני שלהם, רתם.

סבא דוד

תמונה 3

הזוית האישית

הנכד רתם: הסתקרנתי מאוד לשמוע את סיפורה של סבתא אסתר, הסבתא רבתא שלי, שהייתה בת למשפחת חלוצים, ומאוד התעניינתי לשמוע על החיים שהיו פעם בארץ ישראל.

הסבא דוד: שמחתי מאוד לשתף את רתם בסיפור המשפחתי שלי ומאוד שמחתי כשראיתי שהוא מגלה עניין בנושא.

מילון

המנדט הבריטי
כינוי לתקופה שבה הבריטים שלטו בארץ ישראל

ציטוטים

”אסתר אזרה אומץ, לקחה את שני הילדים על הידיים, ויצאה איתם החוצה כדי לחבור לשכנים“

הקשר הרב דורי