מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההיסטוריה של שם המשפחה יהודי באירופה

אני ומנחי ליד מפת ארץ ישראל
מנוחה אחרי פעולה צבאית
בעלי יורגראו שלמה ניצח את החיים

בתקופת אוסטרו הונגריה השלטונות למקומות רחוקים, גם לכפרים או בערים רחוקות וראו שלא היו למשפחות שמות. קראו למשפחות לפי השם של מקצוע, למשל, הבן של קצב,הבן של הזגג,הבן של האופה וכו'. פתאום, הם ראו בחור צעיר עם שיער שיבה. וקראו לו שנים אפורות והכוונה היא שנה = יור, גרין = אפור.ובאנגלית: year grau, שנים ירוקות. איש זה, היה סבא של סבא של בעלי.
 
בעלי יורגראו שלמה
בעלי נולד בשנת 1942בתקופת אוסטרו הונגריה ששלטה גם ברומניה בשנים 1867-‏1918, הגיעו בתקופת מלחמת עולם השנייה, בעת שהעבירו את היהודים מרומניה למחנות ריכוז של הגרמנים : אושוויץ טרנזיסטריה –
"tranzistria", שהיה שייך לרוסיה (אוקראינה-ברית המועצות). בזמנו אימו חלתה בטיפוס לאחר שטיפלה בכל המשפחה שגרו בתנאים קשים מאוד: בלי מים, בלי סבון, בלי בגדים להחלפה או אוכל מתאים נפטרה האם, והשאירה תינוק בן חצי שנה.
 
האבא טיפל בתינוק בעזרתה של אחותה של בעלת הבית שהשכירה חדר עבור 30 אנשים ששייכים לאותה משפחה. האבא קנה קילו של סוכר מהרוסים השווה ל- 30 קילו לבנאדם רוסי ומכר סוכריות שהכין בעצמו לרוסים-גרמנים. כשבעלי היה בן 3 חזרו לרומניה בסוף המלחמה, עם האישה שטיפלה בו, הבת של אותה אישה שהייתה בת 6 עם אביו וחמתו (האמא של האישה שנפטרה האמא של שורי).מפני שהוא נולד במחנה ריכוז ז'ורין (מוגילב פדובסק) אוקראינה, אמא נתנה לו שם "שלמה" כיהודי ושם "שורי" על שם המקום שהיא נפטרה. לבעלי אין תעודת לידה.בגיל 3, חזר לרומניה עם אביו, האישה הרוסיה ובתה לעיר "גורה הומורולוי" (הפה של הצחוק) ש"בבוקווינה".
 
לאחר החתונה עם אביו היא הפכה לאימו החורגת. בתקופת הקומיניסטים, החיים היו בעייתים וקשים. מבחינת רכישת  המזון-הקניות, לא היה סחורה בחנויות והכל נמכר בהמתנה ארוכה עם נקודות (כרתלות).אימו היתה שולחת אותו מאוד מוקדם לעמוד בתור ולהביא מצרכים כשפותחים את החנויות, ולרוב היה חוזר בלי מצרכים או בולים(קופון).כשסיים את בית הספר עממי, שלחו אותו לעיר "iasi"  (עיר בירה של מולדובה).כיוון ששמר כשרות לא היה נוגע בבשר חזיר, ולרוב היה יוצא מחדר האוכל רק עם חתיכת לחם שהספיקה לו לכול היום בקושי רב.בשנה האחרונה של הלימודים נסגרה פנימיית התיכון ונישאר בית ספר מקצועי בלבד ועם מגמת חשמל ובעלי בחר במגמה זו.
העליה לישראל
בשנת 1960 הגיע לישראל ואחרי שבוע התגייס לצה"ל לתפקיד פירוק מוקשים בהנדסה קרבית. הוא התחיל לעבוד בחברת החשמל באשדוד ויצא לפנסיה מוקדמת אחרי 41 שנה. כיוון שהתנאים הקשים במחנה, הסכימו האוקראינים והגרמנים שניהלו את המחנה לתת ליהודים להוציא מהפחים של האוקראינים או לקנות מהשוק אחרי שנשאר מהקניות של האוקראינים (שאריות שצריכים לזרוק) רובם  קליפות של הירקות : גזר, תפו"א, עלים חיצוניים של כרוב , משאריות אלו היהודים היו עושים מרק/אוכל לילדים. בשל כך, בעלי עד היום לא מסוגל להריח או לאכול בצל או שום לא מבושל בסלט. בגלל התנאים הקשים בילדותו הוא סובל ממחלות קשות: פרקיסון, אלצהיימר, לחץ דם גבוה ועבר 2 אירועים מוחיים.
 
המשפחה כיום
משפחתנו מונה שלושה בנים, 8 נכדים:  4נכדות ו4 נכדים. היטלר לא הצליח להגשים את חלומו להשמיד את קיום היהדות. הטיפול בנכדים, מיסב לשלמה נחת וחיים, הוא לא רוצה לזכור את החיים הקשים בילדותו והוא מנסה לעשות הכול למען משפחתו. בכל זאת יורגראו שלמה ניצח את החיים.
תשע"ו

מילון

זגג
בעל מקצוע שמקצועו לקבוע שמשות בחלונות ובמסגרות.

טיפוס
כמה מחלות הנגרמות על ידי חיידקים שונים ויכולות להתפתח למגפה. מאפיין אותן חום גבוה והופעת כתמים אדמדמים על העור

כרתלות
במקום תשלום בכסף שילמו בבולים שהמדינה הקציבה.

ציטוטים

”"בכל זאת יורגראו שלמה ניצח את החיים"“

הקשר הרב דורי