מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההיסטוריה הישראלית באמצעות זהר אופיר

נגה וזהר
עץ משפחה של נגה גרין
קורות חייו של זהר אופיר שזורים בקורות חיי המדינה. זהר תרם למדינה בתחומים שונים.
ילדות                                                                                                                      
נולדתי בשנת 1943 בחדרה שבישראל  לפני קום המדינה, בזמן המנדט הבריטי. אני עדיין זוכר את השוטרים הבריטים, שהיו גבוהים במיוחד ובעלי תלבושת מיוחדת ורכבו על אופנועים גדולים. תקופת המנדט נמשכה עד 1948 כלומר עד הקמת המדינה ומלחמת העצמאות. בשנים אלו גדלתי בשכונה של חדרה שבה כולם הכירו אחד את השני ולילדים היה חופש לעשות כרצונם.
לרוב היינו משחקים בחול שהיה מסביב לאחר מכן שיחקנו בכדור ומשחקים קבוצתיים כגון: תופסת, ומחבואים.
במלחמת העצמאות אבא שלי גויס לצבא ולא ראיתי אותו כמעט שנה. מאחר וכל הגברים גויסו לצבא אנחנו הילדים היינו צריכים לעזור לאימהות. העזרה כללה בעיקר התנהגות טובה ועזרה בעבודות הבית.
לאחר המלחמה, בכיתה ב', עברנו לשכונה אחרת בחדרה ואני התחלתי ללמוד בבית ספר ארלוזורוב, שהיה בית ספר לילדי עובדים. האווירה בבית הספר הייתה חופשית ושמו דגש על חינוך לערכים. בבית הספר הזה למדתי עד כיתה ח'.המצב באותם זמנים היה קשה מבחינה כלכלית, מאחר ועדיין לא היו מקורות מספיקים לתעסוקה והיה צורך לקלוט את גלי העלייה מאירופה ומצפון אפריקה. כדי לשפר את המצב הקשה, החליטה הממשלה על תכנית קיצוב שנקראה בידי העם "צנע". לפי תכנית זו חולקו מנות מזון ולא הייתה אפשרות לקנות אוכל נוסף. למרות המצב הכלכלי הקשה הייתה לי ילדות מאושרת ומקסימה.
לאחר שגמרנו את בית הספר היינו עושים את שיעורי הבית ולאחר סיומם התכנסנו ברחוב ובמגרשים ריקים. בילינו עד שעות מאוחרות ומאחר והיו מעט מכוניות, ההורים לא דאגו לנו. רוב הזמן הלכנו יחפים, עם מכנסים קצרים.חוויה מיוחדת זכורה לי והיא שלג במישור החוף. בשנת 1950 ירד שלג בתל אביב וחדרה ואנחנו שיחקנו בשלג ובנינו איש שלג.
עם סיום כיתה ח' עליתי לתיכון בחדרה. בית הספר התיכון נחשב לאחד הטובים בארץ, וחינך לא רק ללימודים אלא גם לערכים. האווירה בבית הספר הייתה נוקשה יותר והיה מרחק בין המורים לתלמידים. במקביל הייתי גם בתנועת נוער הנוער העובד והלומד הן כחניך והן כמדריך.
הפעילויות לאחר הלימודים כללו משחקי כדור למינהם. אני הייתי שחקן כדורסל בעקבות גובהי. כבר בגיל 14 שיחקתי בקבוצת הבוגרים של הפועל חדרה. נהניתי מאוד לשחק כדורסל ולכן הקדשתי את רוב זמני למשחק. יש לזכור שבאותו זמן לא היו מחשבים, טלוויזיות וכדומה (אפילו לא טלפונים). לקראת סיום כיתה י"ב היתה שביתת מורים גדולה, וכדי להתכונן לבחינות הבגרות תלמידים מסוימים קיבלו את החומר ולימדו את השאר. אני הייתי ה"מורה" לכימיה.
 לצערי הרב, הדור שלנו היה מעורב בהרבה מלחמות שנבעו מהצורך להגן על המדינה. עם סיום התיכון התגייסתי לשירות חובה ושרתתי  במשך שנתיים וחצי בחיל השריון. השירות היה מאוד מעניין וכלל קורס מ"כים, קורס קצינים וסיימתי את שרותי בדרגת סגן. במהלך השרות ביצענו גם פעילויות צבאיות כנגד מסתננים מרצועת עזה, על מנת לשמור על גבול שקט. במהלך השנים מאז שהשתחררתי משרות חובה השתתפתי בארבע מלחמות: מלחמת ששת הימים בשנת  1967. השתתפתי במלחמה כמ"מ בחטיבת שריון שנלחמה בגדה המערבית, באזור ג'נין ועמק דותן. הקרבות נגד הירדנים היו קשים מאוד והיו הרבה נפגעים . לאחר סיום הקרבות בגדה המערבית עלינו לרמת הגולן והשתתפנו בכיבוש רמת הגולן בחלק הצפוני שלה. -מלחמת ההתשה– 1969-1970. המלחמה הייתה ארוכה, מייגעת וגבתה  נפגעים רבים מכוחותינו. מלחמה זו אופיינה בירי מרחוק ללא קרבות מגע. עקב המספר הגדול של נפגעים, הייתה אוירה קשה בארץ שהסתיימה רק לאחר שהגענו להסדר ושביתת נשק עם המצרים. מלחמת יום כיפור בשנת 1973. המלחמה החלה בפלישה של הערבים משני כיוונים. המצרים תקפו בסיני והסורים תקפו ברמת הגולן באותו זמן. הימים הראשונים של המלחמה היו קשים מאוד, מאחר והופתענו ולא היינו מוכנים כיאות. רק לאחר שגוייס כל מערך המילואים, צה"ל התארגן.  בעזרת גילויי גבורה  רבים של חיילים ויחידות בצבא, בלם צה"ל את הפלישה והחזיר את רוב השטחים לאחזקתנו. במלחמה זו הייתי מ"פ בדרגת סרן.-מלחמת שלום הגליל– 1982. נקראת גם מלחמת לבנון הראשונה. במלחמה זו הייתי בשרות קבע בדרגת אלוף משנה. באחריותי היה מערך הפיתוח של אמצעי לחימה והעברתם ללוחמים.
חתונה ולימודים באוניברסיטה                                                     
במהלך בית ספר יסודי והתיכון למדה שנה מתחתי רחל, אולם רק שהייתי בכיתה י"ב הפכנו  לחברים. לאחר שלוש וחצי שנות חברות החלטנו להתחתן ונישאנו ב-1964 שבוע לפני תחילת הלימודים.
למדתי כימיה באוניברסיטת תל אביב, המחזור הראשון של האוניברסיטה. סיימתי ברצף את התואר הראשון, השני והשלישי. האוניברסיטה היתה בתחילת דרכה והיתה קטנה מאוד בהשוואה לגדלה היום. אפילו עבודות התשתית והבניה לא הסתיימו והיינו צריכים ללכת בבוץ מרח' איינשטיין.כשהייתי בשנה שניה, נולדה לנו רויטל, אמא של נגה. לאחר שבע שנים נולד לנו גל.
לאחר סיום לימודי תואר ראשון, שני ושלישי באוניברסיטה התגייסתי חזרה לצבא ועסקתי בפיתוח אמצעי לחימה. לאחר זאת עברתי לתעשייה המתקדמת בארץ והייתי בין ראשוני העוסקים בהייטק. המשפחה התרחבה עם השנים ועץ המשפחה של נגה מוצג להלן.

מילון

הנוער העובד והלומד
תנועת נוער שהוקמה בא"י ע"י בני נוער עובדים שהתאגדו על מנת להגן על עבודתם וזכויותיהם.

ציטוטים

”האווירה בבית הספר הייתה חופשית ושמו דגש על חינוך לערכים.“

”לפי תכנית הצנע חולקו מנות מזון ולא הייתה אפשרות לקנות אוכל נוסף.“

הקשר הרב דורי