מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההווי באליאנס שבתוניס

אני וסבא ביחד בבית התפוצות
העיר סוסה בתוניס
המשמעת בכתה היתה חזקה

סבא מוריס, נולד בתוניס בעיר סוס. הוא קרוי על שם בן אחותו שנהרג בגיל צעיר.

ילדות בבית הספר אליאנס

רקע – אליאנס: "כל ישראל חברים (בראשי תיבות: כי"ח, בצרפתית: Alliance Israélite Universelle – "אליאנס") הוא ארגון יהודי בין לאומי הפועל לקידום חברה ערכית ושוויונית. מושב ההנהלה העולמית הוקם בפריז ונשאר שם עד היום בפריז. מטה הנציגות הישראלית של הארגון, עמותת "כל ישראל חברים", שוכן במקווה ישראל….בשנת 1862 החל הארגון לעסוק בחינוך ונוסד בית הספר הראשון בתטואן שבמרוקו. פעולות החינוך אז התמקדו בעיקר באפריקה הצפונית ובמזרח התיכון". (ויקיפדיה)

סבא מספר שהחברים שלו היו החברים מהכיתה, הם התגוררו באותה עיר. בשכונה שלהם גרו יהודים לצד ערבים מוסלמים ונוצרים, שחיו בשלום זה ליד זה. המשחקים שלהם בשעות הפנאי, היו בעיקר כדורגל ודמקה. בבית הספר בו למד, נקרא "אליאנס", אליו הגיעו יהודים מהסביבה ולא למדו בו ביום שבת. למדו בו מקצועות חול, גאוגרפיה, חשבון, היסטוריה, ספורט, תרבות, לשון וגם תורה. היחס אל המורים היה באופן כזה שהמורה נחשב "הכל". היתה משמעת חזקה מאד, היו תלמידים שקיבלו עונש כמו, לעמוד ליד הלוח או לצאת ולעמוד מחוץ לכיתה. לא היתה להם תלבושת אחידה. מידי פעם היו יוצאים לטיולים, אבל מסיבות בתוך בית הספר לא התקיימו. המורה פרץ למד אותנו עברית ותורה, אבל את המקצוע שסבי אהב ביותר היה חשבון. בבית הספר היה חדר אוכל, זכור לסבא בעיקר הקוסקוס הטעים. באותה תקופה לא היו ממתקים, אך היו עוגיות מיוחדות.

המוסיקה שהם שמעו היתה מוסיקה ערבית. הם רקדו ריקודים סלונים, אך ליהודים היה סגנון ריקוד שונה. לא היו מגיעים זמרים, אלא היו שומעים מתוך תקליטים והיו שרים שירים בשמיעתם. אמצעי התקשורת היחידי היה רדיו. לא היו מכתבים ולא שום אמצעי תקשורתי נוסף.

העלייה לישראל

בשנת 1951 עלה סבא לארץ ישראל לבדו בספינה ועבד במספנות חיל-הים. שם הוא למד את המקצוע ואחרי זמן מה הוא התגייס לצה"ל. סבא הצליח להשתלב בארץ ישראל למרות היותו בודד. סבא ניצול שואה, ממלחמת העולם השנייה. באותה תקופה נשמעו הדים על התקרבותם של הנאצים לעיר מגורם, אך סבא הצליח להימלט מידיהם. סבא התחתן בארץ ישראל לדוליון ולהם נולדו ארבעה ילדים: אילן, אריאלה, לימור אימי ויניב. סבא זכה לעד כה: 17 נכדים ונינה אחת.

הזוית האישית

ראם זכריה מתעד את סיפורו של סבא מוריס, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

ביום העיון המשותף בבית התפוצות

תמונה 1

מילון

מלחמת העולם השניה
מלחמת העולם השנייה היא המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות.

אליאנס
כל ישראל חברים (בראשי תיבות: כי"ח, בצרפתית: Alliance Israélite Universelle - "אליאנס") הוא ארגון יהודי בין לאומי הפועל לקידום חברה ערכית ושוויונית. מושב ההנהלה העולמית הוקם בפריז ונשאר שם עד היום בפריז. מטה הנציגות הישראלית של הארגון, עמותת "כל ישראל חברים", שוכן במקווה ישראל.

ציטוטים

”היתה משמעת חזקה מאד, היו תלמידים שקיבלו עונש כמו, לעמוד ליד הלוח“

”באותה תקופה לא היו ממתקים, אך היו עוגיות מיוחדות“

הקשר הרב דורי