מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הדר הדודה שלא הכרתי

הנכד ניב ישראל עם סבתא שוש מגן
הדר מגן ז"ל
שוש מגן מספרת על בתה שנהרגה בתאונת דרכים

שום הצדקה. הטבע זועק, כואב לו בלב. פרח נוסף, נקטף לעד. פרח יפה, עדין ומיוחד." נכתב על ידי אדי, החבר של הדר. הדר הייתה ילדה של  נתינה – היא נתנה ועזרה בבית ובמשק עם נתינה המלווה בהרבה  אהבה להוריה ולאחיה, נתינה של אהבה, חיבוק ועזרה. נתינה למדינה – לאחר התלבטות בין גרעין עודד לבין הנח"ל בחרה הדר להתגייס לנח"ל. שם בקצה השמים באמצע המדבר ישנו ישוב קטן הנקרא כמהין. ישוב שהדר כל כך האמינה בהקמתו ובקיומו. נתינה לחברה – באדמת המדבר הפראי האהוב עליה, במקום שכל כך האמינה בהקמתו קיפחה הדר את חייה כתוצאה מחוסר זהירות ורשלנות, ספגה אדמה תרשית את דמה במקום הנפלא הזה כמהין, במקום שהדר בקושי הספיקה לחוות את עוצמתו וליהנות מיופיו; שם הסתיימו חייה ואדמה זאת קיבלה לתוכה נעורים, פשטות וכנות.

הדר הגיעה לבית החולים תל השומר וחיה עוד 20 שעות שטלטלו אותנו בין ייאוש לתקווה. כשהבנו שאין שום תקווה לחייה החלטנו לתרום את אבריה. זמן קצר לפני שהדר נהרגה היא ראתה בארנקו של אורי אביה כרטיס תרומת איברים "אדי" והביעה את רצונה שגם לה יהיה כרטיס כזה. הדר לא הספיקה לעשות את הכרטיס, התאונה הקדימה אותה. אבל אנו הוריה ראינו ברצונה צוואה בלתי כתובה. ועם המסר הזה פנינו לרופא וביקשנו לתרום את אבריה של הדר, כל מה שיכול להציל אחרים. אם היינו יכולים לשאול את הדר במצב הנתון מה לעשות זה מה שהייתה אומרת לנו לעשות, כי הדר הייתה ילדה של נתינה, עזרה וטוב לב. 7 איברים הוצאו מגופה של הדר ונתנו לאנשים אחרים איכות ואריכות חיים אחרת טובה יותר.
 
רשמים של הנכד ניב מהתכנית
היה כייף מאד לעשות את העבודה עם סבתא שלי שוש. המפגשים היו זמן איכות בינינו ובעלי משמעות. למדתי הרבה דברים מעניינים על דודה שלי הדר שלא הכרתי, ועל אמא שלי שהיא אחותה ובכלל על כל המשפחה. נהניתי לעשות את העבודה ומהפרויקט בכלל.
רשמים של סבתא שוש מהתכנית
המפגשים עם ניב היו בשבילי חוויה ענקית מיוחדת במינה וחיכיתי מידי יום שלישי בצפייה רבה למפגש זה. כעבור שעתיים שהסתיים המפגש תמיד שאלתי 'מה כבר נגמר הזמן?' והצטערתי על כך. ניב ריגש אותי מאד בהתעניינות שלו, בהדר שלא הכיר, בשאלות הסקרניות, בהתלהבות וברצינות שלו לנושא והחזיר אותי 24 שנים אחורנית לילדה שלנו שכל כך אהבנו ואני מצרה על כך שנכדי לא זכו להכיר את דודתם הדר. אני מברכת על הפרויקט המעניין והמרגש הזה שמקנה לנו, הסבים והסבתות הזדמנות נדירה להכיר את נכדנו מנקודת ראות אחרת, אישית כל כך. תודה לצוות המדהים שהיה לעזרתנו בעבודה זו ברגישות ברצון טוב ובאהבה. כבר מחכה למפגשים ופרויקטים נוספים במסגרת הזו עם נכדי הבאים.

מילון

כמהין
מושב בעל אופי חקלאי חילוני שהוקם בשנת 1988, המונה כיום כ-35 משפחות. לכל משפחה חלקה משלה לבניית בית, ו-70 דונם לחקלאות. כמהין ממוקם באזור ישובי פתחת ניצנה, 70 ק”מ דרומית לבאר שבע.

ציטוטים

”7 איברים הוצאו מגופה של הדר ונתנו לאנשים אחרים איכות ואריכות חיים אחרת טובה יותר“

הקשר הרב דורי