מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הדרך לבית הספר

אני ונכדי בבית הספר
אני כילד קטן
בין אח לאחיו ומה שההורים באמת יודעים

שמי אברהם מיכאלי. נולדתי בשנת 1931 בקבוצת כנרת שבישראל. בגיל שנה הוריי עברו לירושלים ושם גדלתי עם אחי הבכור. אחרי הצבא למדתי בטכניון ועבדתי במשך עשרות שנים בפיתוח מקורות מים.

בשכונה שבה גרנו, "מקור ברוך", בית הספר היחיד שהיה היה בית ספר דתי. אבא שלי בעברו היה חלוץ של העלייה השלישית ולא היה מוכן שהילדים שלו ילכו לבית ספר דתי. לפי כך, גם אחי הבכור ואני נשלחנו לבית ספר של זרם העובדים שהיה במרחק של כקילומטר וחצי מביתנו בירושלים.

כשהגיעה שעתי ללכת לבית הספר הטילו על אחי לקחת אותי לבית הספר. במשך כמה ימים אחי אומנם לקח אותי לבית הספר ואז אמרתי לו: "אני כבר יודע את הדרך לבית הספר, אין צורך שתיקח אותי יותר". אחי אמר: "נבדוק את זה, אתה תלך לפני ואני אלך אחריך". במשך כמה ימים ניסינו בהצלחה מלאה את התרגולת הזו ולאחר מכן, כל אחד מאיתנו הלך לבית הספר בזמנו הוא מבלי שההורים ידעו על כך.

לאחר כמה שבועות אחי חלה וההורים מאוד דאגו כיצד אני אגיע לבית הספר. גילינו להם שכבר מזמן כל אחד מאיתנו הולך בכוחות עצמו וכך הסידור קיבל את אישור ההורים.

בשכונה עצמה הייתה תערובת מגורים של אנשים דתיים לא קיצוניים ושל אנשים חילוניים. היחסים היו יחסים מצוינים ובמשחקים אחר הצהריים היה ערבוב מלא של דתיים ושל חילוניים.

בהמשך אותם דתיים שנשארו דתיים הלכו למסגרות לימודיות ולמסגרות אחרות כמו תנועות נוער, שונות לחלוטין מאלה שהלכו החילוניים, אבל בפגישות מקריות תמיד שמחנו לפגוש אחד את השני ואין כל ספק שנשארה נקודה חמה בלב. אני הלכתי לתנועה המאוחדת שחינכה להליכה לקיבוץ וכמובן לפלמ"ח.

מלחמת השחרור פרצה כשהיינו בני 16, כלומר בכיתה י"א. בפסח של אותה שנה הופסקו הלימודים בכל כיתות י"א בירושלים וגויסנו להגנה. בגלל גילנו הצעיר, הוטל עלינו לשמור על מחנה "שנלר" שהתפנה מהצבא הבריטי, בו התרכזו הכוחות הלוחמים של ההגנה ויצאו למשימות השונות. כשהסתיים שלטון המנדט בארץ, הוכרז על הקמת מדינת ישראל והלגיון הירדני פתח בהתקפה על ירושלים והפגיז את העיר בתותחים במשך שבועות רבים.

מעמדות השמירה שלנו, המורמות מעל הגדר של שנלר, ניתן היה לראות את ההפגזה בכל חלקי העיר. בי, כנראה בגלל גילי הצעיר, לא עוררה ההפגזה פחד אלא סקרנות.

הזוית האישית

סבא אברהם: רציתי שנכדי יטעם משהו מההווי שבו גדלתי, השונה מאוד מההווי כיום. כמו כן, רציתי שנכדי שאין לו אחים ואחיות, ירגיש משהו ממערכת היחסים שנוצרת בין אחים.

הנכד אור: מאוד נהניתי מהמפגשים שתרמו רבות לקשרי עם סבא שלי. למדתי המון אודות סבא במהלך המפגשים ואני מקווה שהתקופה הזאת של המלחמות עברה.

מילון

מחנה "שנלר"
שימש כמחנה צבאי של הצבא הבריטי, ולאחר מכן עבר לידי ההגנה ובהמשך לצה"ל, עד אשר בסוף נובמבר 2008 חדל מפעילות ונסגר

קבוצת כנרת
קְבוּצַת כִּנֶּרֶת היא קיבוץ השוכן בחוף הדרום-מערבי של הכנרת, בין המושבה כנרת ובין דגניה המשתייך לתנועה הקיבוצית. הקבוצה הוקמה ב-ב' בחשוון תרע"ד, 2 בנובמבר 1913. שייכת למועצה אזורית עמק הירדן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היחסים היו יחסים מצוינים ובמשחקים אחר הצהריים היה ערבוב מלא של דתיים ושל חילוניים“

הקשר הרב דורי