מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הדרך לבית הספר

הזמנה להנחת אבן הפינה של ביה"ס
בית הספר של גוש תל מונד
ילדותי במושב עין ורד

לאה שביט נולדה בשנת 1926 בתל אביב. במסגרת  מפגשי תכנית הקשר הרב דורי, ספרה  לאה שביט את סיפורה לגיא , יחדיו תיעדו את סיפור החיים במצגת.
 
"בקיץ 1932 הגעתי עם אימי לעין ורד. נסענו ברכבת מחיפה לקלקיליה  ושם חכה לנו אבי. בעגלה רתומה לפרדה. נסענו דרך חולות,עברנו בכפר ערבי שהיו בו מספר בתים בנויים מבוץ עם קש ובוסתנים מוקפים משוכות צבר ,זה היה הכפר הערבי טירה. לאחר נסיעה מייגעת הגענו לעין ורד. הנוף היה מאוד חד גוני, שדות חילפה ומספר צריפים.קרא וכתוב למדתי עם עוד מספר ילדים בגן בעין ורד. בכתה ב' כבר למדתי בבית הספר המשותף, ששכן במחנה הפועלים בתל מונד. הדרך הארוכה מהבית אל ביה"ס הייתה לא קלה. עברנו ואדי. חולות, עליות, מורדות ופרדסים. בימי גשם היו שלוליות והמים זרמו בואדי,
 
לעיתים הגענו  רטובים מגשם לכיתה. אך עוד יותר קשה היה בימים החמים. לא פעם הנחנו את התיקים ושחקנו בדרך ושכחנו היכן  הנחנו את התיקים. עסוקים היינו  בחיפושים אחר העבודה  גם  מעשי קונדס לא חסרו בדרך.הדרך ארכה זמן רב, הגענו הביתה עייפים, רעבים ועשירים בחוויות. חוויות מביה"ס  ששכן במחנה הפועלים בתל מונד. לא  פעם  הינו עדים במחנה, לפעילות  של  המבוגרים שומרים שרכבו על סוסים, אימון כלבים לתקיפה  ושמירה.               
 
כאשר התמזל לנו המזל והיה לנו טרמפ הביתה השמחה הייתה רבה… כשהייתי בכיתה ד' לפני חנוכה התכוננו לחנוכת בית הספר החדש. כל כיתה הכינה הצגה או ריקוד. מאז בית הספר היה בית  התרבות של כל  הישובים  בגוש. בית הספר החדש נבנה בקצה הפרדס. סביבו שטח  שומם וריק. רק כעבור שנתיים בנו מול בית ספר את כפר זיו.
    
עד אז היינו בודדים בשטח. הדרך לבית הספר החדש הייתה לא פחות קשה, בימי גשם כשזרמו  בואדי מים. היינו אנחנו הגדולים מעבירים את הקטנים על הגב…לא פעם פגשנו רועים ערבים בדרכנו. החמורים: היו לנו גם ימים של חסד  כאשר אבא יכול היה לתת לנו את ה"רכב" שלו החמור. אז רכבנו לבית הספר על חמור. לאורך הגדר  קשרנו את החמורים וכאשר חמור אחד החל לנעור הצטרפו למקהלה כל החמורים והשמחה הייתה  גדולה. בימנו הילדים אינם הולכים עד מרכז הכפר אלא נוסעים.  
 
העשרה
עין ורד: "עין ורד, מושב באזור השרון השייך למועצה אזורית לב השרון. את המושב חוצה כביש 553. עין ורד גובל במזרח בכפר עבודה, בדרום בכפר הס, במערב בתל מונד ובקדימה צורן ובצפון בעין שריד.
המושב הוקם בשנת 1930 על ידי אנשי העלייה הרביעית ממזרח אירופה שהתאגדו כבר ב-1926 ב"ארגון מתיישבי תל אביב" וחיפשו מקום התיישבות עד שנמצא להם המקום הנוכחי בו נחפרה באר הפעילה עד היום (2014). בשנת 1932 נרשם הארגון כאגודה שיתופית ובשנת 1935 החליטו חברי המושב להחליף את שמו מ"ארגון חקלאי תל אביב" ל"עין ורד"."
 
תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר הדר השרון
מנחת תכנית איילת שחק

מילון

חילפה
חילפה, או בשמה המדעי, חילף החולות- צרתם העיקרית של המתיישבים באבן-יהודה : צמח רב-שנתי ממשפחת הדגניים, המחבב במיוחד את אדמות החול-חמרה שלנו, החוקרים טוענים שהחילף שמוצאו מאפריקה התפשט לאדמות הבור של השרון אחרי שנסוג יער האלונים בראשית המאה העשרים, זאת מאחר והחילף צומח רק במקום שטוף שמש ואינו יכול להתפתח בצל. מעמיק שורשים למעלה ממטר באדמה ומתרבה ע”י קני-שורש, כך שחריש או עידור הקרקע אינם משמידים אותו. התפשט בשמחה גם בתוך הפרדסים הצעירים לאחר הנטיעה -בזכות ההשקייה, ונחלש רק לאחר שהעצים גדלו מאחר והוא חובב שמש. הבדווים בשרון קצרו את החילפה והשתמשו בה למילוי מזרונים, למרות שקצות העלים חדים ושורטים את היד.מקור השם במילה חלף=סכין.

עין ורד
עין ורד, מושב באזור השרון השייך למועצה אזורית לב השרון. את המושב חוצה כביש 553. עין ורד גובל במזרח בכפר עבודה, בדרום בכפר הס, במערב בתל מונד ובקדימה צורן ובצפון בעין שריד. המושב הוקם בשנת 1930 על ידי אנשי העלייה הרביעית ממזרח אירופה שהתאגדו כבר ב-1926 ב"ארגון מתיישבי תל אביב" וחיפשו מקום התיישבות עד שנמצא להם המקום הנוכחי בו נחפרה באר הפעילה עד היום (2014).

ציטוטים

”הדרך מביה"ס הביתה ארכה זמן רב, הגענו הביתה עייפים, רעבים ועשירים בחוויות.“

הקשר הרב דורי