מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הדמעה של סבתא

סבתא שרה ונכדה ליאור כהן
תכשיט בצורת כתר מכסף ויהלומים
סבתא ניצולת שואה ונכדתה בסיום קורס חובשות

אני סבתא שרה, סבתא של ליאור. אימא שלי, סבתא רבתא נעמי, הייתה במחנה אושוויץ בהיותה בת 17. סבתא נעמי נצר לשושלת החת"ם סופר דור חמישי. היא גדלה בכפר בטרנסילבניה, בו הם היו משפחה יהודית יחידה. בחופש הגדול של שנת 1940 נשלחה לסבתה בהונגריה לעיר מרובת יהודים על מנת לספוג אוירה של קהילה יהודית וללמוד ב"בית יעקב". יתר המשפחה – אימא אבא ושלוש אחיות – נשארו במקום מגוריהן. התכנית לא יצאה אל הפועל. הונגריה שלחה את יהודיה אל מחנות ההשמדה. סבתא נעמי וסבתה צ'רנה היו יחדיו ברכבת בחג השבועות. כל מה שהטריד את סבתא צ'רנה היה שלא לקחה את הסינר הלבן החגיגי. שעה לאחר שהגיעו לאושוויץ, סבתא צ'רנה כבר לא הייתה בין החיים. אם בגלל הכאב ואם על מנת לא להעציב אותנו הילדים, סבתא נעמי לא סיפרה מעולם דבר על השואה. הסיפור לעיל סופר לנו מפי בת דודתה.

בתי הלית, אימא של ליאור, הייתה חובשת בצבא. לקורס סיום קורס חובשים הזמנו גם את סבתא נעמי. היה טקס מאד מרגש, שבסיומו החיילות העיפו באוויר את כובעיהן. מעיניה של סבתא נעמי נשרו דמעות, ולראשונה בחייה ביטאה רמז למה שעברה בצעירותה: "איפה אני הייתי ומה עברתי, ועכשיו יש לי נכדה חיילת בצבא הגנה לישראל. לא יכלו לנו."

משפחת ברוסילובסקי 

תמונה 1

סיפור על חפץ 

סבתא שלי היא דור שישי לחתם סופר. תמונה של החתם סופר ואשתו היו תלויים על קיר בבית של סבתא רבתא שלי, אימא של סבתי. כפי שהיה נהוג אז בחצרות רבנים, הרבנית חבשה בצד כיסוי הראש תכשיט בצורת כתר-דיאדמה מכסף ויהלומים. ברבות הימים חלק מן התכשיט עבר לידי סבתא רבתא שלי, סבתא נעמי. כשהילדים היו קטנים מדי פעם קיבלו את קופסת התכשיטים לראות ולשחק, ביניהם עם התכשיט שראו בתמונה על הקיר. סבתא נעמי עלתה ארצה לישראל עם סבא רבא שלי, סבא יצחק, ושלושת ילדיה – ביניהם סבתא שלי. בשעה שעלו ארצה אסור היה להוציא מארץ המוצא, רומניה, כל דבר-ערך שהוא. לכן כל אוצרות המשפחה כולל פמוטים, כתבי יד של החתם סופר וספרי קודש נשארו מאחור.

התכשיט בצורת כתר דיאדמה מכסף ויהלומים עבר בירושה מסבתא רבתא

תמונה 2

לו מצאו במעבר הגבולות של רומניה בבדיקה שלא נשמעו להוראות, היו מורידים את המשפחה מן הרכבת ואפילו לוקחים לכלא. לכן נשמעו להוראה בקפדנות. והנה, חודשים מספר אחרי שהגיעו ארצה, סבתא נעמי הכניסה יד לכיס של חלוק ובתוכו היה לא אחר מאשר התכשיט. סבתא נעמי נחרדה מן המחשבה מה היה קורה אילו….

הזוית האישית

הסיפור נכתב במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בביה"ס ממ"ד יוצר ע"ש אורי אורבך, פתח תקוה, התשע"ט.

מילון

החת"ם סופר
חתם סופר ראש ישיבה ומגדולי הרבנים והפוסקים בדורות האחרונים. תרם תרומה מכרעת לעיצוב ההשקפה היהודית-אורתודוקסית. (ויקיפדיה)

עטרה (דיאדמה)
עטרה או דיאדמה (דיאדמה - מן הפועל "לקשור") הוא סוג של כתר אשר חבשו מלכים החל מהתקופה ההלניסטית. כיום משמש כינוי זה לכתר קטן המשמש מונרכים בשימוש יומיומי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא שלי היא דור שישי לחת"ם סופר“

”שעה לאחר שהגיעו לאושוויץ, סבתא צ'רנה כבר לא הייתה בין החיים“

הקשר הרב דורי