מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הדורות של סבא ולדימיר סורוקה

סבא שלי בצעירותו באוקרינה
סבא רבא וסבתא רבא – ברוניה וכסיל סורוקה
סיפורו של סבא

"המשפחה התגוררה בעיר קייב שבאוקראינה. בני המשפחה  של סבא רבה מנו כ- 15 נפשות בני משפחתה של סבתא רבה מנו 16 נפשות וזאת בתקופה של לפני מלחמת העולם השנייה. המשפחות חיו בעיירה קטנה בשם צ'רנובי. כשהגרמנים הגיעו לרוסיה פלשו לעיירות היהודיות. והשמידו את כל היהודים. את משפחת סבי הכניסו הגרמנים לתוך בית את כל המשפחה והעלו את הבית באש. פרטי לסבא רבה אחיו ואחותו כל שאר בני בית נספו.

משפחה ענפה וגדולה בת 126 נפש נספו ע"י הגרמנים הנאצים. סבא רבה נאלץ לצאת לעבודה כדי לעזור בפרנסת המשפחה שנותרה. הוא עבד בבית דפוס בעקבותיו מגיעה גם סבתא רבתא ומצטרפת אליו. סבא מגויס לצבא האדום הרוסי ולוחם במטרה לעצור את מכונת המלחמה של הגרמנים. כשסבתא רבתא מסתתרת במחבוא רחוק עד לסיום המלחמה. בסוף המלחמה כשסבא חוזר מתאחדים סבא רבא וסבתא ושנה לאחר מכן בשנת 1946  נולד הבן הראשון סבא שלי. עשר שנים אח"כ נוספת למשפחה אחות שהיא דודה של אבי.

סבא למד בבית ספר ציבורי שרבים מתלמידו היו ילדים יהודיים ואנטישמיות הורגשה בבית הספר ומחוצה לו ופגעה בהם. היו ילדים שהציקו והקניטו אותם על היותם יהודים. סבא הרגיש שהוא חייב להיות חזק כדי להגן על עצמו. הוא מחליט לעסוק בספורט להתחזק, הוא התאמן בהרמת משקלות והצטיין בענף ואף זכה בפרסים. הספורט העניק לו ביטחון עצמי ויכולת להתמודד מול כל דבר. הוא סיים את בית הספר בהצטיינות והתקבל ללימודים באוניברסיטה בעיר דונצ'ק. לאחר 4 שנות לימוד שסיים בהצלחה וקיבל תעודת מהנדס מכונות התגייס לצבא האדום הרוסי ושירת את המדינה שבה חי.

בסיום השרות הצבאי הכיר את סבתי ולאחר תקופה קצרה השניים נישאו. בשנת 1969 נולד אבי ולאחריו דודתי נטלי. כשאבי סיים את ללימודי התיכון גם הוא מתוך חובה למדינה התגייס לצבא האדם ושרת במשך שנתיים. עם שחרורו מהצבא כבר עלו במחשבתו מחשבות על עלייה לארץ ישראל ארץ היהודים. שמע הרצאות וראה תמונות וסרטים. אנשי הסוכנות היהודית נפגשו עם צעירים וצעירות במטרה להעלותם לארץ. כל זה גרם לאבי להקסים את משפחתו בסיפורים לשכנע אותם לעזוב את רוסיה ולעלות לארץ.

בסוף שנת 1990 כשברית המועצות התפקרה ונפתחו שערי רוסיה הותר ליהודי רוסיה לעזוב, החליטה משפחת אבי יחד עם עוד משפחות רבות אחרות  לעזוב ולעלות לארץ ישראל. זו הייתה העלייה הגדולה ביותר אותה תקופה".

הזוית האישית

כשתעדתי את סיפורו של סבא זה היה מאוד מרגש ומעניין לדעת על העבר של סבא שלי.

מילון

הצבא האדום
הצבא של ברית המועצות

ציטוטים

”סבא מגויס לצבא האדום הרוסי“

הקשר הרב דורי