מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הדובי מרומניה גלגולו של סיפור עלייה

יעל וסבתא נעמי
הדובי מרומניה גלגולו של סיפור
סדר פסח בשנת 1948, במחנה המעצר

השנה אני משתתפת יחד עם נכדתי, בתכנית "הקשר הרב דורי" בבית הספר רמת חן, ויחדיו מתעדות סיפורים, כל המפגשים מעניינים ומרתקים:

את ההגדה של פסח המופיעה בתמונה, קבלתי בסדר פסח מיוחד בו השתתפתי – סדר הפסח התקיים במחנה המעצר בקפריסין בשנת 1948, בדרכנו לארץ ישראל

תמונה 1

סבתא מספרת על הדובי מרומניה וכיצד הגיע לידיה:

"קיבלתי את הדובי כצעצוע לילדה קטנה. החפץ המקורי הוא הסיפור"גלגולו של חפץ"החפץ אינו הרוס והוא לא המקורי, המקורי נמצא במצולות הים.כאשר הייתי קטנה קיבלתי במתנה דובי, שליווה אותי כל הזמן.

בגיל 10 עזבנו את רומניה בדרך לישראל, נסענו ברכבת לילה עד לבורגס שבבולגרייה כדי לעלות לאנייה בדרך לישראל. כל נוסע היה רשאי לשאת אתו תרמיל ובו חפצים אישיים במשקל 15 ק"ג, כשעליתי לאנייה בידי היה דובי. חייל אנגלי שקיבל את פנינו זרק את הדובי לים ובמקומו נתן לי תפוז.

כעבור 60 שנה סיפרתי את הסיפור לבן בת דודתי שחיים באנגלייה.בנה של בת דודתי הוא ידיד של שגריר בריטניה בישראל וכשהוזמן לארוחה בשגרירות סיפרלו את סיפורי.השגריר רצה לסגור מעגל ולפצות אותי בדובי- שבתמונה.

הייתי רוצה להנחיל את "הדובי" לנכדי כיוון שזה חלק מסיפור עלייתי לארץ" אני וסבתא יחדיו בתכנית הקשר הרב דורי בבית ספר רמת חן.

תמונה 2

בסיור בבית התפוצות

תמונה 3

מילון

בוקרשט
בוקַ‏רשט היא עיר הבירה והמרכז השלטוני-המדיני, הכלכלי, התעשייתי והמסחרי של רומניה. בשנת 1930 מספרם של יהודי בוקרשט היה 69,885 והם היוו 10.93% מאוכלוסיית העיר. בשנת 1940 היו בבוקרשט כ-60,000 יהודים שסבלו רבות בגלל אנטישמיות ורדיפות השלטונות בעיקר בשתי השכונות היהודיות, "וקרשט" ו"דודשט". ב-1956 נמנו בבוקרשט 43,000. במהלך השנים, יהודי בוקרשט, כמו יתר יהודי רומניה, עלו לישראל .

ציטוטים

”הייתי רוצה להנחיל את "הדובי" לנכדי כיוון שזה חלק מסיפור עלייתי לארץ“

הקשר הרב דורי