מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגעתי לארץ עם 2,000 מילים

סופיה
סופיה וחברתה נלי בשנת 1991
הוראת מוסיקה כעולה חדשה

בשנת 1990 עליתי לארץ ולבד למדתי עברית.  .

עליתי לארץ בגלל האנטישמיות שהייתה באוקראינה. כשהגעתי ארצה ידעתי 2,000 מילים בעברית. למדתי הכול מהמילונים ולבד, כמו שילדים לומדים את השפה.

אחר כך לקחתי קורס הוראה שנמשך שנה. הוא היה דומה לקורסים של רופאים והיו בחינות על יהדות, ספרות, אזרחות, היסטוריה ותנ"ך. הבחינות היו אמריקאיות, כלומר רב-ברירתיות, ועברתי הכל.

תמונה 1
סופיה וחברתה נלי בקורס הוראה למוזיקה בשנת 1991

 

עבדתי בבית ספר רגיל ולימדתי בבית ספר למוזיקה. הייתי בתקופת ניסיון של 3 שנים בבית ספר מוריה (בית ספר דתי).

השיעור הראשון הגעתי לשיעור הראשון והשיעור היה באולם. באולם היו רק בנים ואחד מהם רקד על השולחן. רציתי לכבות את המאווררים כיוון שהם עשו רעש. לא זכרתי איך להגיד את המילה "לכבות", לאחר מכן כתבתי על הלוח "מישהו שירחם עליי" והצבעתי על המאווררים, לאחר מכן הגיע ילד וכיבה והיה שקט בכיתה. זה קרה לקראת סוף השיעור ונותרו עוד 5 דקות לסיום השיעור.

חברתי נלי שאלה אותי מדוע אני בוכה מול התלמידים. הסברתי שאם אני לא מקבלת את העבודה אני לא יכולה לטפל בי ובילדיי. הלכתי למנהלת וסיפרתי לה על השיעור וביקשתי ממנה שתבוא לשיעור, תעשה שם משמעת, ומכאן נבדוק אם אני מתאימה ללמד. כשהגיע השיעור הבא היא סיפרה לתלמידים שאני משכילה גדולה במוזיקה עם תואר שני וביקשה מהתלמידים לתת לי כבוד ולאפשר לי ללמד אותם כלי נגינה.

השיעור היה שקט, בגלל שהמנהלת נכחה בשיעור והיא שיבחה אותי על עבודתי. ואני, בת 50, עומדת ובוכה בפני הכיתה ובפני המנהלת כי היא אמרה לי שאני מורה מצוינת.

בית הספר קיבל אותי להיות מורה ועבדתי במילוי מקום. הקמנו גם מקהלות ביידיש, עברית, אנגלית ורוסית (אני שרה את הפזמון והם משלימים). המנהלת הזמינה 20 מנהלות מבתי ספר אחרים והן הקליטו אותנו וכולם הריעו לנו למרות שאני עדיין לא קלטתי את השפה עד הסוף .

המנהלת נתנה לי את העבודה, למרות שהיא לא הייתה מוסדרת, אבל גרתי ברמת רמז וזה היה לי מאוד רחוק. מאוד רציתי לעבוד בבית הספר הסמוך אלי "פיכמן" כדי ללמד פסנתר.

אבא אחד ביקש ממני לתת לילדה שלו שיעורים בפסנתר, קיבלתי אותה בתנאי שהיא תעזור לי ללמוד את העברית. חודש לא נפגשנו והגיעה עוד ילדה שבחרה אותי שאלמד אותה, וכך לימדתי אותה במשך שש שנים לנגן.

האב אמר שהמורה בבית הספר לא עובדת. דיברתי אתה, היא ביקשה ממני ללמד חצי שנה ללא תשלום והסכמתי לנסות לימדתי חגים ואירועים, ילדים והורים. המורה אמרה שאני לא מספיק צעירה ושאני לא אוכל לעבוד בעוד עבודות, ושאצטרך ללמד רק בבית הספר.

חלמתי לעבוד בבית הספר ואכן לימדתי 13-14 שנים עם המורה חנה.

תמונה 2
התזמורת שהנחתי כאשר לימדתי בבית הספר השני שלי

הוריי

את יום השואה ציינו בשכונת רמת רמז. יש שם מגן דוד גדול, מעין פסל מלפני 17 השנה, והזמינו אותי לספר על מה שעברתי, למרות שרק נולדתי ולא זכרתי כלום. היינו נרדפי שואה, כי ברחנו מהנאצים והם לא תפסו אותנו. אני הדלקתי לפיד וסיפרתי את סיפורה של משפחתי.

את אבי לא הכרתי כי כשהוא נהרג בצבא האדום הייתי רק בת שנה. כל הצד של אמי נספה בגטו. בגלל שהיינו צריכים לברוח מהר, אמא שלי לא הספיקה לקחת את התמונות של אבי, כך שאני לא יודעת איך הוא נראה.

כשהיינו ברכבת והסתתרנו צרחתי כל הזמן. פעם אחת אפילו שאלו את אמי מתי יורידו אותי והיא צחקה וענתה "שעוד תחנה אחת". לכן אמרו שאני אהיה סבלנית.

תמונה 3
בטקס יום השואה

הזוית האישית

יונתן: בזכות תוכנית הקשר הרב דורי למדתי על הקשיים שהיו פעם שהיום לא הייתי נתקלת בקושי כזה. למדתי כיצד זה אפשרי להצליח במדינה זרה ללא שפה. ורק עם חברה טובה אחת. איך סופי הצליחה למצוא עבודה בתחום שאהבה. למדתי מהתכנית שלמרות הקשיים שנראים בלתי אפשריים לפעמים עדיין אסור לוותר. למדתי על הקשיים באותה תקופה כשאין מידע מהאינטרנט בהישג יד. הכרתי באומץ של סופיה לבוא למדינה זרה ללא שפה. היינו מאחלים לסופי שתמשיך להיות שמחה כמו שהיא שתמשיך להיות חזקה כמו שהיא.

מילון

מבחן אמריקאי
מבחן רב-ברירתי (המכונה לרוב גם "מבחן אמריקאי") הוא שיטת הערכה שבה נדרש העונה לבחור תשובה אחת או יותר מתוך רשימה של אפשרויות.

ציטוטים

”אמא שלי לא הספיקה לקחת תמונות של אבי, כך שאני לא יודעת איך הוא נראה“

הקשר הרב דורי