מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגננת אניטה

אניטה ויואל בבית ספר "רעות".
בהצגה עם ילדי כיתה ז' בבית ספר "רעות"
על חינוך יהודי במרוקו ובישראל

שמי אניטה בן שאנן, עליתי לארץ בשנת 1964 מהעיר קזבלנקה שבמרוקו, שם ניהלתי גני ילדים יהודיים.

בתקופה זו רוב האוכלוסייה היהודית ממרוקו כבר עלו לארץ וביניהם גם ההורים שלי. החלטתי להצטרף אליהם עם בעלי. ההתחלות היו קשות, השפה, מזג האוויר, היה מאוד קשה לתקשר כי רוב השכנים שגרו איתי בבניין היו עולים חדשים שבאו מכל מיני ארצות. אחרי חודשיים באולפן בירושלים התחלתי לקרוא את העיתון "למתחיל" השקעתי את רוב שעות היום כדי ללמוד.

אחרי שנה התחלתי לעבוד כגננת בבית חב"ד. גידלתי שני דורות בירושלים ועדיין יש לי קשר עם מספר משפחות שחינכתי את ילדיהם.

ילדי התחתנו בארץ וכולם אקדמיים ושני בניי עשו את שירותם הצבאי. היום אני פנסיונרית סבתא וסבתא רבא להרבה נכדים ונינים. אוהבת מאוד את ארץ ישראל, ולא מצטערת לרגע שבאתי לארץ הזו. היעד של משפחתי היה ללכת לקנדה, כי אני ובעלי היינו אנשי חינוך, אבל לשמחתי הצלחתי לשכנע את בעלי לוותר על קנדה ולעלות לארץ. אני גאה להיות יהודיה ולחיות בארץ האבות.

גרתי 19 שנים במודיעין ואחרי מות בעלי חזרתי לירושלים, היום אני מגיעה לכיתת הוותיקים בבית ספר "רעות", לומדת, מחכימה ופוגשת מורים ואנשים נפלאים. הלימודים בבית ספר עוזרים לי מאוד מבחינה חברתית, אני מעסיקה את עצמי בקריאת ספרים, בבישולים ובעזרה למשפחה ולחברים. אני אוהבת לטייל בארץ ישראל להכיר מקומות בטבע, אני אוהבת גם לקרוא ולהתעמק בכל ההיסטוריה של ארץ ישראל ועל כל המלחמות.

הבנות שלי עשו שירות לאומי ובתקופה שהבנים שלי היו בצבא זו הייתה תקופה מאוד קשה של דאגות, כל הזמן הקשבתי לחדשות בקשר לבנים לראות שאין שום מלחמה. אני גאה בעם שלנו שהוא מאוד מפותח עם המון המצאות ופטנטים יותר מהרבה ארצות אחרות.

הזוית האישית

אניטה: בכיתת הוותיקים אני לומדת, מחכימה ופוגשת מורים ואנשים נפלאים. נהניתי מאוד גם מהפעילות היצירתית שהייתה לנו עם התלמידים. תודה לאילן המורה של כיתת הותיקים ולאירינה המורה של כיתה ז'.

מילון

קזבלנקה
עיר נמל גדולה במרוקו. מתפקדת כמרכז הכלכלה, התעשייה והמסחר של המדינה. בשנות הארבעים של המאה העשרים, הייתה הקהילה היהודית בעיר לגדולה ביותר מבין קהילות יהודי צפון אפריקה. עד לשנת 1956 חיו בעיר כ-100,000 יהודים שחלקם הגדול התגורר במלאח, הרובע היהודי העתיק. במהלך שנות החמישים והשישים של המאה העשרים היגרו רוב יהודי קזבלנקה לישראל ולמדינות אחרות במערב- קנדה, ספרד וארצות הברית. כיום חיים בעיר כאלפיים יהודים. בקזבלנקה פעלו הרבה מוסדות חינוך יהודיים של כל הזרמים.

"למתחיל"
שער למתחיל היה שבועון חדשות בעברית קלה, שיצא לאור אחת לשבוע ביום שלישי, בין השנים 1956–2012. השבועון נוסד ב-1956 על ידי "מחלקת הנחלת הלשון" של משרד החינוך. בתחילה כלל שני עמודים בלבד והתרחב במשך הזמן. השבועון נכתב על ידי עיתונאים ואנשי חינוך תוך הקפדה על תכנים הולמים, ונערך תחת פיקוח של משרד החינוך. השבועון מגוון מבחינת נושאים, דרגות הקושי והשפה. הוא מנוקד ומודפס באותיות גדולות, ולכן מתאים לתלמידים בכיתות הנמוכות, לעולים חדשים, לתלמידי החינוך המיוחד ולכל לומדי העברית בארץ ובעולם.

ציטוטים

”"לשמחתי הצלחתי לשכנע את בעלי לוותר על קנדה ולעלות לארץ." “

הקשר הרב דורי