מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגירוש והעלייה לארץ

שלמה עם חלק מאחיו ואחיותיו
אבא ואמא של שלמה ברחובות וורשה
סיפור אמיתי לחלוטין שמסופר על סבא רבא שלי שלמה כהן

השם המקורי

איתמר מורג שמע את הסיפור מסבו עלי מעוז, אבי אמו גלי מעוז. סבא עלי סיפר לו על סבא רבא שלו שלמה. שם המשפחה המקורי היה כהן, כדי להתחמק מגיוס לצבא הפולני, הפך השם למייזל. בארץ עוברת השם  למעוז. זהו ה"מעוז" הראשון שנרשם בישראל.  

הגירוש והעליה

זהו סיפור אמיתי לחלוטין שמסופר על סבא רבא שלי. קראו לו שלמה כהן. הוא נולד בורשה שבפולין. הוא נולד למשפחה מאוד דתית שהיו בה שבעה אחים ואחיות כולל אותו. אביו היה רב גדול בורשה. בתקופתו היטלר התחיל לעלות לשלטון ולרצות להרוג את כל היהודים שגרים באירופה. סבא רבא שלי ניחש את המלחמה הקרובה שעומדת להיות עם היטלר.

כשהיה בן 17 הצטרף לתנועת החלוץ שם גיבש חזון לעלות לארץ ישראל ולהקים בה מדינה לעם היהודי בשביל שיהיה ליהודים מקום מקלט מהנאצים וארץ משלהם. כשהיה בן 20 בשנת 1933, מדינת ישראל עדיין לא היתה קיימת אבל הוא החליט לעלות לארץ ישראל כיוון שחש את המלחמה מתקרבת. הוא רצה שמשפחתו תעלה איתו אבל ההורים שלו אמרו שהם לא הולכים לשום מקום. הוא נדד לבדו, נסע ברכבת לאיטליה ומשם הפליג באוניה לארץ ישראל. בארץ שלטו הבריטים והיה קשה מאוד להשיג אישורי כניסה לארץ ישראל.

תמונה של סבא רבא שלי עם חברי תנועת החלוץ באדר תר"ץ שזה מרץ 1930

תמונה 1

במשך חמש שנים רצופות עבד בעבודות קשות ומפרכות ולא קנה לעצמו כמעט דבר, ישן על הרצפה בצריף בפרדס בו עבד, לא קנה לעצמו כמעט אוכל או בגדים וחי בצמצום. את כל הכסף שהוא חסך הוא שלח למשפחה שלו שנשארה בפולין ואת היתר חסך לדמי הפלגה באוניה לכל בני המשפחה והשיג את אישורי הכניסה עבורם שנקראו סרטיפיקטים. בשנת 1938 עשה שוב את הדרך הקשה מארץ ישראל עד לביתו שבורשה שבפולין.

 סבא רבא שלמה בונה את ארץ ישראל בתור פועל בנין

תמונה 2

ערב אחד הגיע לביתו, דפק בדלת והמתין בהתרגשות.

כשאבא שלו פתח את הדלת הוא סירב להכניס את סבא רבא שלי שלמה לתוך הבית שהיה ביתו. סבא רבא שלי עמד בדלת וסיפר להוריו על כל המאמצים שעשה ועל הכרטיסים והכסף שהשיג והתחנן שיבואו איתו לארץ ישראל. אבא שלו ענה:

אנחנו לא זזים לשום מקום עד שאלוהים יקח אותנו. אתה מבחינתנו מת!!! אתה מת מבחינתנו כי לא שמת את מבטחך בה'! אתה מנסה לדחוק את הקץ! אין לנו בן בשם שלמה יותר! ובאותו רגע אביו קרע קריעה והכריז שיישבו עליו שבעה. הוא טרק את הדלת בפרצופו ההמום.

עצוב מאוד, בגרון חנוק מדמעות וברגליים רועדות הוא הלך משם לחפש איפה לישון בלילה.

באותו לילה התגנב דרך החלון בקומה השניה וחטף את אחותו הקטנה, יונה שהיתה קטנה ממנו במעט. שניהם עלו ביחד לארץ ישראל וכל שאר הכסף שחסך במשך חמש שנות עבודה קשה, עבור כרטיסי ההפלגה והסרטיפיקטים, ירד לטימיון.

סבא רבא שלמה בחולות של יפו

תמונה 3

אחרי כמה חודשים כשהתחילה מלחמת העולם השניה, הגיעו ידיעות לארץ ישראל שכל שאר משפחתו של סבא רבא שלמה הושמדה בשואה. וזהו סיפור העליה העצוב של סבא רבא שלי שלמה.

תמונה 4

סבא רבא שלמה עם אבא שלו  ועם אמא שלו ברחובות ורשה

העשרה

החלוץ: "החלוץ הייתה תנועה ציונית עולמית של צעירים יהודים שהתארגנו למטרות עלייה לארץ ישראל. ראשיתה בהתארגנויות ספונטניות בשנות ה-80 של המאה ה-19, והיא התקיימה עד השואה. חברי החלוץ, שהשתייכו לתנועות נוער ציוניות מגוונות, היוו את חוד החנית של העלייה וההתיישבות בארץ ישראל ושל ההגנה היהודית בגולה ובכלל זה בגטאות שבהם רוכזו היהודים במלחמת העולם השנייה". ויקיפדיה

סיפורי התיעוד מבי"ס "גנים" גני תקווההועלו במסגרת שיעורי תרבות ישראל בתכנית "דור לדור יביע אומר"מורה מובילת תכנית, אורלי ריבקיןתשע"ו, 2016

מילון

החלוץ
החלוץ הייתה תנועה ציונית עולמית של צעירים יהודים שהתארגנו למטרות עלייה לארץ ישראל. ראשיתה בהתארגנויות ספונטניות בשנות ה-80 של המאה ה-19, והיא התקיימה עד השואה. חברי החלוץ, שהשתייכו לתנועות נוער ציוניות מגוונות, היוו את חוד החנית של העלייה וההתיישבות בארץ ישראל ושל ההגנה היהודית בגולה ובכלל זה בגטאות שבהם רוכזו היהודים במלחמת העולם השנייה.

ציטוטים

”סיפור אמיתי לחלוטין שמסופר על סבא רבא שלי שלמה כהן“

הקשר הרב דורי