מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הג'יפ הבוער – גבורתו של חיים סרלין ז"ל

סבא חיים סרלין ז"ל
סבא בפעילות צבאית
שש שנים חלפו מאז שסבי מת. אבל אל תטעו, למרות גילי הצעיר, יש לי זיכרון...

הג'יפ הבוער

הנכד יואב זיו מתעד את סיפורו של סבו הנערץ, חיים סרלין ז"ל. על סבו שמע סיפורים מסבתו מזל, מאמו אביבית רון ומחבר ילדות של סבא חיים, רון כתרי. את הסיפור שמעתי בעבר מרון כיתרי, חברו הטוב של סבי חיים ז"ל ואחר כך מאמי אביבית ומסבתי מזל".

סיפור גבורתו של סבי – חיים סרלין ז"ל

שש שנים חלפו מאז שסבי מת. אבל אל תטעו, למרות גילי הצעיר, יש לי זיכרון שכאשר הייתי בא לבקר אותו ואת סבתי מזל, עיניו נצצו מאושר ואז הוא הרים אותי אל על וחיבק אותי חזק.

עכשיו הוא כבר לא פה, אני בכל שנה ממתין לקריאת הברכה בבית הכנסת הקטן בשכונה, בו מתקיימת האזכרה לסבא שלי ואם יצא לכם להגיע לבית הכנסת ותסתכלו טוב טוב, תוכלו לשים לב לילד עם שיער חום ועיניים כחולות שיושב בפינת בית הכנסת, לובש חולצה לבנה ועל פניו תלויה הבעה של עצב – זה אני!

לאחר סיום קריאת הברכה, כל האנשים שהוזמנו לאזכרה הולכים אל עבר חדר האוכל, לתחילת הסעודה.

באזכרה האחרונה בזמן שגם אני ניגשתי לשולחן האוכל, התבוננתי הצידה ודמות של איש אחד תפסה את עיני. בפניו של אותו אדם היו צלקות ואז נזכרתי שאימא סיפרה לי פעם על חבר של סבא שיש לו צלקות על הפנים, זכרתי שקוראים לו רון…

באותה פעם לא יכולתי להוריד את המבט שלי מרון וחשבתי לעצמי שהייתי רוצה לדעת יותר על ההיכרות של האיש המרשים הזה עם סבא. למרות שקצת התביישתי החלטתי לשבת לידו בשולחן אוכל, הוא התבונן בי ומיד אמר "אתה הנכד של סרלין, נכון?" הוא חייך לעברי, עיניו נצצו ויכולתי להבחין גם בדמעה בזוית עינו.

"נכון" עניתי" " קוראים לי יואב- חיים"

"אתה ממש מזכיר לי את סבא שלך. סבך, היה אדם מדהים, מפקד מיוחד במינו וחבר נפש שלי". "תגיד", "אתה יכול לספר לי על הרפתקאותיו של סבי בצבא" הסתקרנתי מאוד לשמוע על סבא כמפקד.

רון לקח נשימה עמוקה וחייך "הרפתקאות" חזר אחרי.. והחל לספר על אותו היום במלחמת לבנון הראשונה, אז סבא היה סגן אלוף ומפקדו האישי של רון.

"במהלך המלחמה "הקשה, היינו צריכים להעביר שיירת אספקה באופן בהול לפלוגת לוחמים אשר הייתה בתוך לבנון, והיה חשש לחייהם. סרלין, כך כינו את סבי חבריו מהצבא, שטיפל מהשטח בנושא בהול כמפקד האוגדה, פקד עליי לעלות על הג'יפ הראשון אשר הוביל את השיירה, והוא עלה במקומי על הג'יפ השני בשיירה. זו הייתה נסיעה בלתי נשכחת, שריקות הכדורים נשמעו ברקע.

נסענו בשיירה שהובילה המון תחמושת, ונאלצנו מספר פעמים בדרך להילחם ולהשיב אש. כמה מטרים מן היעד, שמעתי קול פיצוץ אדיר והרגשתי חום שהתפשט לכל גופי ומיד הבנתי שעלינו על מוקש. קראתי מיד לכל החיילים שהיו איתי בג'יפ, אך אף אחד לא ענה.

בשלב זה הבנתי כי סופי קרב ובא, ואז מן הלהבות שמעתי את קולו המוכר של סבא שלך, שבלי להתבלבל בגבורה ובאומץ שלף אותי מן הג'יפ הבוער והעניק לי טיפול ראשוני בשטח וכל זאת תחת אש.

לפני שפוניתי סרלין רכן אליי ואמר: "כתרי אני פוקד עליך להילחם!" "אתה לא הולך למות – אתה נלחם כמו לוחם אמיתי!"

סבא בתחילת דרכו הצבאית

תמונה 1

 סבא באחד המבצעים הצבאיים

תמונה 2

ישבתי מרותק ולא יכולתי להסיר את עיני מרון.

"כשהתעוררתי כולי חבוש בביה"ח" המשיך רון, "הצלחתי לראות את דמותו של הסבא האמיץ שלך שולף אותי מהג'יפ ומדבר אלי… עד היום אני רואה את התמונה הזו בבירור"

"אני לא מאמין, כנראה שסבא באמת היה לוחם מן האגדות. איזה סבא גיבור היה לי" אמרתי לרון. רון התבונן בי בעיניים דומעות וחיבק אותי ואז אמר: "אני וסבא שלך היינו אחים לנשק, סבא שלך הציל את חיי ! אתה איבדת סבא ואני איבדתי חבר נפש-אח!

כאשר הגעתי הביתה מן האזכרה נשכבתי במיטתי והתחלתי לחשוב. חשבתי על סבא, חשבתי על כל הזיכרונות שלי ממנו, חשבתי עליי! אני קרוי על שמו ודומה לו מאוד. " ביום מן הימים, גם אני אהיה גיבור כמו סבא חיים." אמרתי ושקעתי בשינה עמוקה.

לזכרו של סבי האהוב, הגיבור שלי, אל"מ חיים סרלין.

העשרה

מלחמת לבנון הראשונה: "מלחמת לבנון הראשונה (שמה הרשמי בתחילתה: מבצע שלום הגליל, ובראשי תיבות: מבצע של"ג) התרחשה ברובה בשטח לבנון בין ישראל לסוריה ולארגוני טרור פלסטיניים שישבו בלבנון, וביצעו פיגועים בישראל ובמדינות נוספות. מבצע שלום הגליל נערך בין 6 ביוני 1982 ל-29 בספטמבר 1982. לחיילים ששירתו בתקופה זו הוענק אות מערכת שלום הגליל". ויקיפדיה

קישור ל סיפור המל בSmore – סיפור גבורתו של סבי

סיפורי התיעוד מבי"ס "גנים" גני תקווה, הועלו במסגרת שילוב תכנית הקשר הרב דורי בשיעורי תרבות ישראל בתכנית "דור לדור יביע אומר". בהנחייתה של המורה מובילת התכנית, אורלי ריבקין, תשע"ו, 2016

מילון

מלחמת לבנון הראשונה
מלחמת לבנון הראשונה (שמה הרשמי בתחילתה: מבצע שלום הגליל, ובראשי תיבות: מבצע של"ג) התרחשה ברובה בשטח לבנון בין ישראל לסוריה ולארגוני טרור פלסטיניים שישבו בלבנון, וביצעו פיגועים בישראל ובמדינות נוספות. מבצע שלום הגליל נערך בין 6 ביוני 1982 ל-29 בספטמבר 1982. לחיילים ששירתו בתקופה זו הוענק אות מערכת שלום הגליל.

ציטוטים

”בכל שנה אני ממתין לקריאת הברכה בבית הכנסת הקטן בשכונה“

הקשר הרב דורי