מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגיבורה האמתית

סבתא אליזבטה, עידן הנכד וסער
סבתא רבתא ואחותה זינה
הנאצים באים

זה קרה בשנת 1942, בארץ מולדובה, בעיר בנדרה, היה זה יום קר ולא בגלל מזג האוויר אלא בגלל הנאצים. המלחמה, מלחמת העולם השנייה, הייתה בעיצומה. דפיקות בדלת נשמעו בביתה של אמי, חנה ציקמן, סבי, מרדכי ציקמן, פתח את הדלת ואז הירייה נשמעה, הוא נפל, עוד לפני שהוא מת הוא לחש לאמי ברוסית: "רוצי!!".

אמי התחילה לרוץ, היא הייתה ילדה תמימה אז, רק בת 14, אך גיבורה אמתית. הנאצים נסעו במכונית וירו עליה, אך היא התחמקה מכל יריותיהם ואז הגיעה ליער. הנאצים פחדו להיכנס ליער, בגלל הפרטיזנים, היא הלכה שלושה ימים בלי לדבר אם אף אדם מרוב פחדה העז. היא הייתה רעבה ובודדה. לאחר כמה ימים היא יצאה מהיער אל כפר קטן הנקרא טרוטינו.

בכפר זה היו נאצים לכן אמי פחדה לומר שהיא יהודייה ואפילו כששאלו אותה מה שמה היא ענתה: "שכחתי". כמה שעות לאחר שהיא יצאה מהיער אל הכפר היא אזרה אומץ וביקשה ממשפחה מסוימת שידאגו לה ויאכילו אותה, והמשפחה הסכימה. חשוב לציין כי המשפחה לא ידעה שאמי יהודייה, פשוט מרוב רחמים וחמלה המשפחה לקחה את אמי תחת חסותה. המשפחה החליטה שמעכשיו לסבתי יקראו מרוסיה, הם אמרו לה להשגיח על ילדים ובתמורה לכך היא קיבלה אוכל.

החיים במשפחה זו היו חיים רגילים אבל היה לה קשה לטפל בילדים וגם לחיות עם העובדה שהיא לא יודעת מה מצב אחותה. השמועות עברו מפה לאוזן ואמי הבינה שהמלחמה נגמרה. אמי חזרה לחייך, היא הרגישה הקלה, התרגשות ואושר. קולות צהלה ושמחה נשמעו ברחובות. 

 סבתא רבתא ואחותה זינהתמונה 1

אמי נפטרה בשנת 2011 בישראל, גיבורה אמתית, יהי זכרה ברוך!!!

עכשיו, אני בת 65, יש לי ילדה אחת ושלושה נכדים וכל אחד מהם יודע איזו סבתא רבתא גיבורה ומיוחדת הייתה להם. אני רוצה שילדתי ונכדיי ילמדו מאמי וידעו איזו דרך המשפחה שלנו עברה עד שהיא הגיעה ליום הזה. אני מאחלת לכל ילדיי שיחיו בשמחה, בשלום ובאושר!!!

מילון

פרטיזן
חבר מחתרת, לוחם שחרור, איש גרילה, מורד בכיבוש, חבר בפלוגות המלחמה בנאצים.

טשקנט
בירת אוזבקיסטאן (מדינה בדרום מרכז אסיה, חלק מבריה"מ לשעבר).

ציטוטים

”" נפגשה עם אחותה, טוביה ציקמן, בת ה 20 אשר גרה בטשקנט בזמן המלחמה. פגישתם הייתה מרגשת "“

הקשר הרב דורי