מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגורל המפתיע

דולב וסבתא ריקי
סבא צבי וסבתא ריקי
כיצד הגורל הציל את החיים של שייקה, אח של סבתא ריקי

שמי דולב מאור, השנה השתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי, בבית ספרי "אהוד מנור בפתח-תקווה, יחד עם סבתי ריקי מאור.  במפגשים שלנו סבתא סיפרה לי על ילדותה ועל משפחתנו. סבתא שלי רבקה נולדה בשנת 1939 בפולין בעיר סוקולוב. כשהייתה בת עשר בשנת 1949 עלתה לארץ ישראל.

כיצד הגורל הציל את החיים של שייקה, אח של סבתא ריקי

סבתא סיפרה לי שנולדה בתקופת פרוץ מלחמת העולם השנייה, "בשנת 1939 באוגוסט הייתי בת חודשיים ואחי היה בן חמש. אחי שיחק לפני הבית מהצד הקדמי של הבית. אמא קראה לאח שלי שיבוא לנדנד את העגלה כי כנראה בכיתי ואמא שלי עבדה וזה הפריע לה בעבודה.

בהתחלה אחי לא רצה לבוא וכשאמא צעקה שוב הוא בא לנדנד את העגלה בה שכבתי. בדיוק באותה שנייה שהוא נכנס הביתה הגרמנים הפציצו בדיוק את המקום שאחי שיחק עם החברים שלו כדורגל. כל הילדים שהיו במקום נהרגו.

אמא שלי תפסה אותי ואת אחי, תפסנו מחסה וניצלנו.

משוב של דולב

למדתי מושג חדש הגורל קבוע מראש. לכל אחד מאיתנו יש גורל שנקבע מראש. בסיפור שסבתא סיפרה לי הבנתי איך בזכות הבכי של סבתא התינוקת אחיה שרץ הביתה לשמור עליה ,התחמק מהפצצות הנאצים וכך חייו ניצלו.

העשרה

מלחמת העולם השנייה: "מלחמת העולם השנייה היא המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. מספר החללים במלחמת העולם השנייה (לפי ההערכות המקובלות) מונה כ-64.5 מיליון בני אדם, יותר מבכל מלחמה אחרת בהיסטוריה‏. בזירה האירופית החלה המלחמה ב-1 בספטמבר 1939 (י"ז באלול ה'תרצ"ט), עם פלישת גרמניה הנאצית לפולין, והסתיימה ב-8 במאי 1945 "

פולין במלחמת העולם השנייה: "ב-1 בספטמבר 1939, ללא כל הכרזת מלחמה, פלשה גרמניה הנאצית לפולין וכבשה אותה תוך יומיים. התואנה המיידית לפלישה הייתה ההתקפה על תחנת הרדיו בגלייביץ, התגרות שבוימה על ידי ה-SS. ".

תשע"ה

מילון

מלחמת העולם השנייה
מלחמת העולם השנייה היא המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. מספר החללים במלחמת העולם השנייה (לפי ההערכות המקובלות) מונה כ-64.5 מיליון בני אדם, יותר מבכל מלחמה אחרת בהיסטוריה‏. בזירה האירופית החלה המלחמה ב-1 בספטמבר 1939 (י"ז באלול ה'תרצ"ט), עם פלישת גרמניה הנאצית לפולין, והסתיימה ב-8 במאי 1945

ציטוטים

”תאמין בעצמך, ולעולם אל תפחד להביע את דעתך גם אם היא מנוגדת לאחרים. תהיה אתה.“

הקשר הרב דורי