מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגברת הלוחמת – ערב הקמת המדינה

איילה והניה
נישואיה של הניה
בין בני משפחתה, נמנה ש"י עגנון- מגדולי הסופרים העבריים

הניה לפיד, נולדה ב-13 בינואר 1931. אישה אמיצה וגיבורה שלחמה בארגון ההגנה. הניה, הנה דור שביעי למשפחת קונסטנטינר בארץ ישראל, ילידת שכונת מאה שערים בירושלים. סבתה של הניה היא נכדת הרמ"א (רבי משה בן ישראל איסרליש) והשל"ה הקדוש (רבי ישעיהו הלוי הורוויץ). הניה למדה בבית הספר "אלטשולר" בירושלים.  בין בני משפחתה, נמנה ש"י עגנון– מגדולי הסופרים העבריים, זוכה פרס נובל לספרות לשנת 1966, וחתן פרס ישראל לספרות. ש"י עגנון היה בן דודו של אביה של הניה. היא מספרת על ערבי השבת שבילתה איתו בילדותה, ועל הסיפורים שהיה מקריא לה לעיתים רחוקות.
כשנתיים לפני קום המדינה, בשנת 1946, עברה הניה לגור בקיבוץ טירת צבי למשך שנה, ולאחר מכן חזרה לביתה בירושלים, שם גדלה בילדותה. בגיל 15, התחילה הניה לעבוד בחנות בגדים בכדי לעזור בפרנסת משפחתה, זאת מכיוון שבאותה התקופה הבריטים עדיין שלטו בארץ, והיה מצור כבד על ירושלים, שגרם למחסור גדול. היא מספרת שהייתה בורחת מהבית ביחד עם חברתה כדי להשיג כיכר לחם בהחבא.
 

תמונה 1

 
"בגיל 16 וחצי גויסתי ל"הגנה".  יום אחד, הגיעו אנשים אל חנות הבגדים שבה עבדתי, והחליטו לגייס אותי, מבלי אפילו לקבל את הסכמתי." ה"הגנה" הייתה הארגון המרכזי של הישוב היהודי והתנועה הציונית בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, וכל הצעירים חויבו לסייע בהגנה על הארץ. הארגון הוקם בשנת 1920 ופעל עד להקמת המדינה. ההגנה היוותה בעצם את התשתית להקמת צבא ההגנה לישראל, ובשלהי מאי 1948 הפך הארגון לצה"ל.
תמונה 2
תמונה 3
 
"באחת הפעולות שבהן השתתפתי, נתבקשנו לשמור על מקום שנקרא "בית מנדלבאום" (ליד שער מנדלבאום), שנמצא בשיח ג'ארח, ליד ירושלים. "בית מנדלבאום" שימש כמעין בסיס צבאי קטן. חיילים היו יוצאים משם להמון פעולות צבאיות כל הזמן, ולשם היו מביאים חיילים פצועים. כל הזמן היו בבניין לוחמים שטיפלנו בהם. הרבה מהם היו יוצאים, והירדנים מנגד היו יורים בהם כבר בתחילת הדרך. הם היו שוכבים בחול עד שהיינו יכולים לצאת לעברם ולקחת אותם, וכמובן שלצערנו את רובם לא הצלחנו להציל.
 
באותו הזמן, הבריטים עמדו לעזוב את הארץ, ומפני שהערבים והירדנים רצו להשתלט על המקום מיד לאחר עזיבת הבריטים, אני וחבריי פעילי ה"הגנה", נאלצנו לבלות את זמננו בשמירה רציפה על המקום, 24 שעות ביממה. אני זוכרת שהייתי מאוד מיודדת עם הקצינים הבריטים, ואפילו היה קצין אחד שחיזר אחריי. כל ערב שבת הוא היה מזמין אותי לבוא איתם לארוחת ערב חגיגית עם כל חבריו הקצינים ולבלות את הערב יחד. הוא היה בא ל"בית מנדלבאום" עם חיילים בריטים נוספים, והם היו אוספים אותי ברכב הצבאי שלהם."
 
תמונה 4
 
"באחד מערבי השישי, הירדנים תכננו להשתלט על "בית מנדלבאום". הם זרקו המון פצצות לעבר המקום, נכנסו, והשתלטו על הבניין. חברותי ואני היינו באחת מקומות בבניין, וניסינו לקחת רובי "סטן" שהיו ישנים וחלודים. במקביל קראנו לעזרה במכשירי הקשר שהיו ברשותנו וממש פחדנו. בשלב מסוים הגיע יודה'לה (יהודה עצבה), אחד החיילים מהיחידה שלנו והציל אותנו מפני הירדנים. לימים קיבל יודה'לה אות של "גיבור ישראל" וכיום הוא מפורסם כמספר סיפורים."
תמונה 5

"עם הקמת המדינה, הוקם צה"ל, ומייד גויסתי לשרת בצבא. אני זוכרת את רגע ההכרזה על הקמת מדינת ישראל. זה היה כל כך מרגש, אנשים רקדו ברחובות. בצה"ל שרתתי בחיל הקשר. היינו אחראים על כל התקשורת של כוחות היבשה. (כמובן שאז לא היו עדיין מחשבים בצה"ל). 

לאחר הכרזת המדינה היה את "יום העצמאות" הראשון. באותו הזמן עדיין לא קראו לזה כך, זה נקרא "יום המדינה". אני זוכרת שהתקיים מצעד לכבוד האירוע, ואני צעדתי ביחד עם חברי לחיל הקשר בראש המצעד."
תמונה 6
 
בגיל 20 סיימה הניה את שירותה בצה"ל, ומיד לאחר מכן נשארה בתפקיד כאזרחית עובדת צה"ל במחנה בית נבאללה. שם עבדה במחיצת בעלה לימים, אותו הכירה במהלך שירותה הצבאי. בהמשך, לאחר נישואיה, עבדה במשרד הביטחון, במחנה הקריה.
 
בתום תפקידיה הציבוריים עברה לניהול העסק הפרטי של ישראל (איזי) בעלה –  בית ספר לנהיגה. בית הספר לנהיגה "לפיד" נחשב לאחד מבתי הספר לנהיגה הראשונים והמוכרים בתל אביב. ישראל (איזי) שימש מורה לנהיגה של רבים מהדמויות המפורסמות שאנו מכירים כיום, כמו טוביה צפיר, אלברט כהן, אהוד בנאי וכו'. כאשר הוא נפטר בשנת 1989 יצאה הניה לגמלאות. כיום היא מתגוררת בדירתה ברמת גן שם גידלה את שלושת ילדיה, יחד עם בתה הבכורה טלי.
 
 
תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ו

מילון

בית מנדלבאום
ביתם של בני הזוג אסתר ושמחה מנדלבאום (מנדלבוים) - בית שהיה סמוך למעבר הגבול בין ישראל לממלכת ירדן, ומעבר הגבול היחיד בין שני חלקיה של ירושלים, בין השנים 7 1948196, בשטח ההפקר בין ישראל לבין ממלכת ירדן. הבית, אשר שימש בזמן המנדט הבריטי את ארגון ההגנה, פוצץ ונהרס ביולי 1948 במהלך מלחמת העצמאות, על ידי לוחמי הלגיון הירדני.

יום המדינה
ליום העצמאות קדם, לזמן קצר, חג אחר: "יום המדינה". הוא נקבע ביולי 1948, כחודשיים לאחר הכרזת מדינה. הממשלה הזמנית החליטה כי "יום המדינה" יצוין בכ' בתמוז.

ארגון ההגנה
ארגון ההגנה היה הארגון הצבאי הגדול והמרכזי של היישוב היהודי והתנועה הציונית בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, בין 1920 ל-1948- והיווה למעשה את התשתית להקמת צבא ההגנה לישראל עם הקמת המדינה.

אזרחית עובדת צה"ל
אדם המועסק על ידי משרד הביטחון, ועובד במסגרת צה"ל. עובד צה"ל אינו לובש מדים ואינו נמנה עם כוחות הצבא הסדיר, למרות שהוא עשוי לשמש במעמד של נגד או במעמד של קצין.

סטן
תת-מקלע בריטי אשר יצורו החל במלחמת העולם השניה. הסטן הצטיין בפשטות ייצור ותפעול חסרת תקדים לזמנו. הסטן נוצר כנשק קל, שאפשר לייצר אותו במהירות ובזול בתנאי החירום של מלחמת העולם השנייה. הבריטים היו זקוקים נואשות לנשק כזה, שניתן לצייד בו יחידות תומכות לחימה, יחידות מוצנחות וקצינים. בנוסף רצו הבריטים שהנשק יירה תחמושת בקוטר 9 מילימטר, על מנת לעשות שימוש בתחמושת שנלקחה שלל מהגרמנים.

ציטוטים

”"לאחר הכרזת המדינה היה את "יום העצמאות" הראשון. באותו הזמן, זה נקרא "יום המדינה".“

הקשר הרב דורי