מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה מרוסיה וההתיישבות בארץ ישראל

אני ונכדתי שפרה גורביץ
בצעירותי
הילדים הוזהרו לשתוק ולא לדבר, שכן, לפי דרכונם הם נתינים פולנים, והם אינם יודעים פולנית.

שמי לאה יעקובוביץ. נולדתי ברוסיה בחודש סיון 1945 בעיר טשקנט, להוריי מיכאל ורבקה ברונשטיין.

בתקופה זו הקומוניסטים עשו צרות רבות ליהודים ובהיותי בת שנה ברחנו מרוסיה מפניהם. אפשרות אחת הייתה ליהודים להינצל, והיא: לברוח ברכבת. היה צורך לזייף דרכונים לשם כך, ומרוב הסכנה הרבנים התירו לעשות זאת בשבת. לרכבת היה צריך להגיע בזמן, ומי שהיה מאחר לא היה מצליח לברוח. בכל זמן הבריחה הילדים הוזהרו שבזמן הנסיעה ברכבת עליהם לשתוק ולא לדבר אף מילה, שהרי לפי דרכונם הם נתינים פולנים, והם אינם יודעים לדבר פולנית. כך ברחנו ברכבת. אחרי נסיעה ארוכה הגענו לאוסטריה. באוסטריה שהינו שנה שלמה ללא אישורים וחיינו בפחד מתמיד שמא ניתפס. לאחר מכן עברנו לצרפת שם היו לנו אישורים, אך לא להרבה זמן.

בשנת 1949 עלינו מצרפת לארץ ישראל והשמחה הייתה רבה! תחילה הגענו ללוד, משם נסענו לפרדס חנה, שם התמקמנו ושהינו מספר חודשים. לאחר מכן עברנו לצפריה, שאחר כך היא הפכה להיות כפר חב"ד. גרנו שם בתוך צריפים. לכל שתי משפחות היה צריף אחד. בצריף היו רק שני חדרים חדר שינה לכל משפחה ומטבח משותף. כיום במקום הצריך נבנה בית כנסת "בית מנחם". בהתחלה אנשים טובים דאגו לנו לאוכל ולבגדים.

בכפר חב"ד, הלכתי למעון. במעון היו מעט ילדות בגילי. לאט לאט גדלתי והתחלתי להכיר בנות, וכאשר עליתי לכיתה א' כבר הספקתי להתחבר לשלוש ילדות. בתקופה ההיא בית הספר היה קטן מאוד ולמדו בו  כ-תשע עשרה תלמידות בלבד.

תמונה 1

כשהגיע זמני להתחתן, חיפשנו בחור שיתאים עבורי, ואכן מצאנו. התחתנתי באולם "בית מנחם", שכיום משמש כבית כנסת. בחתונתי הוגשו מאכלים בסיסיים כמו לחם ובשר, מפני שבאותו זמן לא היה לאנשים הרבה כסף, היה קשה להשיגו.

לאחר שנים רבות שגרנו בכפר חב"ד, קיבלנו הוראה מהרבי מליובאוויטש לעבור לגור בשכונת נחלת הר חב"ד בקרית מלאכי, שם נולדו לי שלושה ילדים ומהם יש לי כיום כ-27 נכדים ברוך השם.

בשנת תשע"ז זכיתי להשתתף בטכס ולקבל את תואר "יקיר החינוך הדתי".

תמונה 2

הזוית האישית

סבתא לאה: שמחתי להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי להיפגש עם נכדתי ולספר לה את סיפור חיי.

הנכדה שפרה: נהניתי מאוד להיפגש עם סבתא שלי לשמוע ממנה סיפורים מעניינים על עבר משפחתנו. אני מאחלת לסבתא שנמשיך להיפגש כך עוד שתהיה תמיד שמחה ובריאה ושיהיה לה נחת מכולנו.

מילון

קומוניזם
שיטה כלכלית-חברתית בה כל מוצרי ההון (ובפרט, אמצעי הייצור) נמצאים בבעלות משותפת, תוך שמירה על שוויון כלכלי וחברתי. בתקופה זו אסרו על היהודים ללמוד תורה ולקיים מצוות ורדפו אותם על כך.

ציטוטים

”ב"ה בארץ ישראל אנחנו יכולים ללמוד תורה ולקיים מצוות בגלוי ומתוך שמחה“

הקשר הרב דורי